Jump to content

"biverkningar" i starten?

Recommended Posts

Eller, om du som jag har svårt för ens tanken att dricka saltvatten, slicka i dig lite salt först och skölj bort smaken med bara vatten sen. För mig kändes det betydligt bättre, de två gångerna jag känt behov av det.

Förutom råden som du redan fått att dricka saltvatten och att låta bli att äta om du är mätt...så tror jag att det kan vara lättare om man förbereder sig mentalt på att det kan kännas jobbigt några månader i början med LCHF. Men högst troligt så är det värsta över på en vecka. Lycka tii :)

• Like 2

Den första huvudvärken efter 24 timmar är nog inte saltbrist.. utan glukosbrist!

Det är lite utav grejen med LCHF.. att förneka kroppen glukos så att den skall bli tvungen att bli en "fat burning machine"!

För vanliga kolisätare så drivs ju hela hjärnan av glukos.. och hjärnan drar cirka 25% av basalmetabolismens energibehov.. och den kan inte använda fett som bränsle!

Nu kommer det roliga.. dvs ketonkroppar, de bildas i levern när tillgängligt glukos sjunker.. och fett frigörs från fettdepåerna.. deras uppgift är att ersätta glukos.

Hjärnan kan ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar.. dvs halvt nedbrutet fett!

Haken är att din hjärna inte var riktigt förbered på detta steg.. och behöver uppreglera ensymer för ketolys.. dvs omvandling av ketonkroppar till energi, i slutändan ATP.. vilket är den energivaluta som driver våra celler.

Den uppregleringen kan ta mellan 1-3 veckor.

Blir det för j*vligt får du trappa ner i stället.. då kanske det tar en månad?

Sen på det.. troligen inte tidigare än efter en vecka.. så på grund av ditt svinlåga insulin så utsöndrar njuren mer salt.. och som regel dricker man dessutom som en häst i början. kissar mer, utsöndrar ytterligare salt.

Men som sagt vad, testa salttricket.. blir det bättre efter en halv timme så var det saltbrist.. dvs egentligen är det lågt blodtryck du känner av!

• Like 4

Jag hade olika biverkningar i olika omgångar:

- vi kan kalla det ren sockerabstinens som redan nämts. Det varade några veckor 

- anpassningsproblemen till ketondriften som kom andra veckan... helvetesveckan som jag kände mig. Jag var dessutom förkyld och på tjänsteresa utomlands.

- mineral- och saltbristen dör upp två/tre månader efter starten. Vad som kom först, kommer jag inte ihåg längre, men det tog sin tid att komma på orsakerna till huvudvärket

- magproblemen började ett halvår efter starten. Kroppen började nog inse att det var ingen tillfällig förändring det hela handlade om.

- nya magproblem ca. ett år efter starten. Gissningsvis protesterade magen mot de nya ökande fettmängder.  

- gikten slog till ett och ett halvt år år efter starten. Det berodde nog på en härligt monoton fläskkost och avhjälptes med en ytterligare kostomläggning. Mera grönt hamnade på tallriken.

Nu är frågan om kroppen min börjar vänja sig vid det nya tillståndet eller om den får för sig nytt hyss.... hår tappade jag aldrig och inte heller fick jag något eksem, så kanske är det dags för dem nu ?