Christina Mårlid Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Jag skulle helst vilja äta utan att räkna något! Men jag antar att lite koll måste jag ha. Det är främst fettet som jag tycker är svårt att hålla ordning på i synnerhet som jag har lite fettskräck. Om jag tar min första dag nu då. Turkisk yoghurt med hallon typ 10 st samt 1 ägg. Lunch, 2 oppisar med ost och bacon, paprika, omelett på gulor stekt i smör. 3 små röda ostar, bel ngt. Till middag, ett tunt revbenspjäll, blomkålsgratäng (gjord på grädde och mozzarella). Kaffe med 1/2 dl vispgrädde. Är det tillräckligt med allt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Eh.. oftast är det proteinet som är svårast att ha koll på.. fett känner du på mättnaden hur länge den varar. Du kan lätt addera mer grönsaker.. ät hur mycket gräna blad som helst för någon futtig kolhydrat. Grejen är att det inte behövs särskildt mycket fett om man redan valt feta matvaror.. dvs ägg.. cirka 60E% fett, lax 60E% fett, balndfärs.. cirka 60E% fett.. osv. Och då inser man lätt att det bara krävs normala mängder smör för stekning och sås.. så hoppar måltiden plötsligt upp mot 80E% fett! Äter man däremot kyckling, torsk, fläskfile, oxfile.. så tarvar det som regel någon fet sås eller gucka.. det märker du ju själv, tuggan växer ju i munnen utan fett. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina Mårlid Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Bra svar! Det var fina måttstockar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts