Jannahoj Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Hej! Är lite orolig att jag inte får i mig alla mineraler och vitaminer med nya kosten. Tar redan magnesium och d-vitamin, men vore skönt att ha ett All-in-one så man slipper tänka. Vad tror ni om:http://www.superfruit.com/super-booster-v10-greens-200g-p-104-c-195.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Äter du ägg får du i dig det mesta utan c-vitamin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Ägg är precis som Margareta skriver ett fantastiskt all-in-one och mycket billigare. Tillsätt bara lite broccoli, vitkål eller blomkål som alla har C-vitaminnivåer som är i nivå eller högre än citrusfrukter. Några skivor av den lite dyrare paprikan och ev någon skvätt limejuice är andra C-vitaminrika alternativ. Helgardera med lever någon gång i veckan. Alla processade multivitamin- och mineraltillskott är betydligt osäkrare. Du vet aldrig hur biotillgängliga dessa är. Risken är att man lurar sig själv och tror att man är på den säkra sidan trots att kanske bara bråkdelar av det uppgivna näringsinnehållet tas upp av kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Eh.. aah.. nog blir det en boost.. en sockerbost.. närmare bestämt 71E% kolisar! Man borde bli superspeedad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Hej! Är lite orolig att jag inte får i mig alla mineraler och vitaminer med nya kosten. Tar redan magnesium och d-vitamin, men vore skönt att ha ett All-in-one så man slipper tänka. Vad tror ni om:http://www.superfruit.com/super-booster-v10-greens-200g-p-104-c-195.aspx Antagligen bortkastade pengar. Såvitt jag kunde se fanns ingen deklaration som beskrev hur mycket och vilka närings och mineralämnen du får i dig genom att äta en matsked av pulvret och sen som Per påpekar är det nog stor risk att kroppen inte tar upp alla de nyttigheter som eventuellt finns där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Tack för svaren. Det jag främst känt av är magnesiumbrist tror jag, men när jag började surfa kom det upp mycket om lchf och kaliumbrist och zink osv. Då blev jag lite stressad. För visst äter jag ägg, i alla fall ett om dagen en dålig dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Tack för svaren. Det jag främst känt av är magnesiumbrist tror jag, men när jag började surfa kom det upp mycket om lchf och kaliumbrist och zink osv. Då blev jag lite stressad. För visst äter jag ägg, i alla fall ett om dagen en dålig dag. Försök att inte oroa dig ... det finns ingen anledning att tro att du ska få problem med "brister" av att äta LCHF...om du nu ändå oroar dig varför inte satsa pengarna på en test... http://werlabs.nordicshops.com/category.html/womens-jeans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Tror jag ska läsa på mindre, känna efter mindre och bara vara 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Tack för svaren. Det jag främst känt av är magnesiumbrist tror jag, men när jag började surfa kom det upp mycket om lchf och kaliumbrist och zink osv. Då blev jag lite stressad. För visst äter jag ägg, i alla fall ett om dagen en dålig dag. Om du vill få i dig magnesium vill jag rekommendera fröer och nötter. De toppar listan på livsmedel med mest magnesium http://matkalkyl.se/naringsamnen58.php Testade att dokumentera en dag där jag åt kött, ovanjords grönsaker och frön samt mandlar. På iprincip samtliga mineraler och vitaminer listade låg jag långt över rdi, ofta över 200% av rdi. Om du äter så, så kommer du definitift få i dig tillräckligt. Håller med per och peter, satsa på bra mat så blir det troligtvis bra. Om man äter bra mat så är jag osäker på nyttan med tillskott, tror risken är stor att man orsakar en onaturlig balans i kroppen, t.ex. överdoserar något. Om du misstänker att du har brist av något, testa hellre ett bra livsmedel som innehåller det du tror du har brist på. Om det är magnesium du tror du har för lite av, testa fröer och nötter. Jag tror chansen är större att lyckas då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Tack för svaren. Det jag främst känt av är magnesiumbrist tror jag, men när jag började surfa kom det upp mycket om lchf och kaliumbrist och zink osv. Då blev jag lite stressad. För visst äter jag ägg, i alla fall ett om dagen en dålig dag. Kaliumbrist är mycket osannolikt i praktiken, såvida du inte svettas extremt mycket, kräks ofta eller tar särskilda mediciner. RDI är högt satt och normalkostare kommer nog inte heller upp i RDI i många fall. Kalium verkar finnas i det mesta och för mig skalar mängden kalium väldigt bra med antalet kalorier. Ät mer gröna blad om du vill vara på säkra sidan (gärna 200-300 gram per dag). I en liberal lågkolhydratkost får det även plats 100 gram potatis eller banan, om man nu gillar det. Man kan äta potatisen nedkyld och bananen grön om man vill minska ner på den smältbara stärkelsen. Ugnsbakad potatis är då att föredra eftersom i kokt potatis har kaliet delvis lakats ur. Eller så äter man potatisen rå. Spännande! Då räknas all stärkelsen som resistent. Stora mängder rå potatis ska man nog inte konsumera dock pga diverse växtsubstanser. Zinkbrist verkar främst drabba vegetarianer och verkar extremt osannolikt med LCHF ärligt talat. Finns rikligt i kött. Jag ligger högt på zink en typisk dag. Magnesium får jag också över RDI via maten (frön, nötter). Vitamin B1 kan dock ligga något lågt. Den mjölätande delen av befolkningen får sitt B1 via säd och flingor - dvs livsmedel berikade med B1. I LCHF-kost är däremot B1 relativt rikligt förekommande på helt naturlig väg, särskilt i griskött (vilket jag äter ganska sällan). Kalcium kan vara svårt att få till. Jag har löst det genom att äta några deciliter av vanlig yoghurt (3% fetthalt) varje dag. En kaffelatte på väg till jobbet har också bra effekt på kalciumintaget. Ost är självklart utmärkt också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Det där med ägg och lite c-vitamin så är allt bra tycker jag är en myt. För att få i sig alla mineraler behövs gröna saker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Det där med ägg och lite c-vitamin så är allt bra tycker jag är en myt. För att få i sig alla mineraler behövs gröna saker. Håller med. Gröna blad (varav en liten del gärna får vara alger), flera hundra gram per dag, är en utmärkt bas. Det finns många andra livsmedel som också är proppfulla med mikronutrienter, men gröna blad är väldigt kalori- och kolhydratsnåla och kan därför ätas i stor mängd även av normalviktiga, medelålders kvinnor som måste kalorireducera för att få bort de oönskade fettkilona. Med gröna blad menas spenat, grön(röd)kål, pak choy, mangold, rucola, rödbetsblad, nässlor och liknande. Isbergssallad gör nog inte ett lika bra jobb. Jag har inte kollat upp cikoria (dvs endiv och de beska röda salladsbladen i salladmixar) än men misstänker att det är bra. Jag gillar ju grönsaker, så C-vitamin har jag inget problem med alls. I praktiken tycks det räcka med en halv paprika eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts