Jump to content

Lägsta antalet kcal för att inte svälta

ubb

Recommended Posts

Hej!

Jag är man, väger 100 kg och är 180 cm lång och har cirka 20-25 kg att gå ner.

Jag är 1 vecka in i min VLCHF*-diet (kör dessutom 20:4 periodisk fasta) och lever i princip på ägg, kokosfett, smör, fläskkarré och blandköttfärs, jag tar dessutom 2 kapslar med omega 3 och 1 multivitamintablett varje dag. Jag har under senaste veckan haft som mål att ligga på ett energiintag på ca 2000 kcal (och en s.k. Skaldemanratio på 2,3 - 2,6), men att äta så mycket fett får mig nästan spyfärdig och jag är rädd att jag snart ska ha förätit mig på smör och kokosfett och därför tvingas gå tillbaka till "vanlig" kost, det är nästan så att jag hulkar varje gång jag stoppar maten i munnen.

Det jag nu undrar och hoppas att experterna här kan hjälpa mig med att besvara är om jag, utan att förstöra min metabolism, kan sänka mängden kcal till t.ex. 1500 kcal per dag. Riskerar jag med 1500 kcal per dag VLCHF att försätta kroppen i "svältläge" eller kommer jag fortsätta gå ner i vikt? Kan man räkna ut ungefär vilken absolut minimum i kcal som är att rekommendera?

Tack på förhand! :)

Ulf

*Jag ligger på ungefär 1-2 gram kolhydrater per dag.

Tack för ditt svar, stoscha! Ja, jag antar att du har rätt i det du säger, att jag borde göra mitt ätfönster större. Men egentligen mår jag ganska bra av att smutta på kaffe nån timme på morgonen och bara dricka vatten fram tills 15-16-tiden, känns bra i kroppen. Jag ska kämpa på och följa min plan de 10 dagar jag hade tänkt att testa, sedan får jag utvärdera hur jag ska fortsätta.

Men angående min fråga där om lägst antal kcal, någon idé?

Om du tillät dej ett större ätfönster kanske du inte skulle tycka det är så äckligt? Då skulle du kunna äta flera mål med mindre fett. Min upplevelse är att du försöker göra för mycket för hastigt som de flestanybörjarna. LCHF är inte en bantningsmetod eller quickfix. Det är en hälsosam viktnormaliserande kost som gör att du kan må ditt bästa under tiden. Börja med att hitta ett sätt att äta med så lite kolisar som möjligt så att din kropp börjar gå på ketondrift... när du landat i det kan du ta nästa steg. Risken är annars bara att det här blir ännu en jojobantningshistoria. Du måste tillåta både din kropp och din knopp att hänga med.

Mitt tips är att äta så att du blir mätt, så lyssna på din kropp. Eftersom du har svårt att få i dig 2000 kcal per dag, så kanske du inte behöver äta så mycket. 1500 kcal kan du mycket väl ligga på, så länge du inte är hungrig. Om man äter bra kost tror jag inte att kroppen svälter ihjäl. Människan klarar av att vara utan mat under flertalet dagar utan att ta skada.

Tror inte att du behöver dra ner på proteinerna, de kan vara bra att få i dig så är chansen större att du behåller dina muskler. Så reglera mängden mat med fettet, lägg på fett tills du blir mätt.

• Like 4

Tack för ditt svar, Vältränad nörd! :)

Jag tror jag ska testa att gå ner till 1500 kcal ett par dagar för att se hur jag mår. Vill naturligtvis inte, som du säger, gå hungrig för det så jag antar att jag får anpassa mig lite och experimentera. Det sjuka är att idag åt jag 889 kcal vid 16:30 och jag är fortfarande spymätt (20 gram protein, 0,88 gram kolhydrater, 90 gram fett varav 50 gram kokosfett och 30 gram smör och så fett från ägg) vid 21:50. Tanken var att jag skulle ha ätit middag vid 20-tiden men jag pallar inte, dricker lite vatten och siktar på nystart imorgon med 1500 kcal som mål. Jag brukar försöka ligga runt 70-80 gram protein per dag vilket jag också hade uppnått om jag hade ätit middag idag. Sjunde dagen med VLHCF idag.

Mitt tips är att äta så att du blir mätt, så lyssna på din kropp. Eftersom du har svårt att få i dig 2000 kcal per dag, så kanske du inte behöver äta så mycket. 1500 kcal kan du mycket väl ligga på, så länge du inte är hungrig. Om man äter bra kost tror jag inte att kroppen svälter ihjäl. Människan klarar av att vara utan mat under flertalet dagar utan att ta skada.

Tror inte att du behöver dra ner på proteinerna, de kan vara bra att få i dig så är chansen större att du behåller dina muskler. Så reglera mängden mat med fettet, lägg på fett tills du blir mätt.

Limp, tack för ditt råd! :) Vad åt du till köttet på kvällen? Kryddsmör, bea, och sånt där? Orsaken till att jag ville rivstarta med VLCHF var primärt för att jag har haft lite svårigheter att gå ner något tidigare med kalorirestriktion kombinerat med motion och ville se om det ö.h.t. fungerade med VLCHF/LCHF innan jag gick över till något långsiktigt. Tidigare åt jag med ca 20-25% kalorirestriktion, åt mycket grönt (bladgrönsaker och annat gott), "lagom" mycket kolhydrater och ganska varierad kost samt promenerade ca 10 km per dag (rask takt, ca 10 minuter per km) och ökade efter 2,5 månader med 3 cm i midjemått. :(

Ja, just det, jag kanske borde klargöra också att jag bara mäter med måttband runt midjan då jag inte har någon våg hemma.

Jag har gått ner 60 kg utan och ha vart hungrig en enda sekund. Jag åt ren LCHF och ca. 1800-2000 kalorier om dagen och hade Skaldemans ration runt 1,5 till 1,8. Ibland över 2.0. Jag åt morgonmat liksom kvällsmat, dvs. två gånger om dagen och tillämpade därmed periodisk daglig fasta motsvarande 15:9 plus/minus 1 timme. Så fortsätter jag äta även idag.

Mina proteiner låg runt 85-95 gram och kolisarna nollade jag så gått jag kunde. Maten bestod  ofta av bacon och ägg till morgonmat och en saftig biff till kvällen Det gick åt en del ost också.

Mitt råd är att sluta banta och försök lära dig ett nytt hälsosamt ätmönster som du kan leva med. 

Det blev mycket fläsk, kryddsmör och just bea, som du också nämner. Blev jag sedan sugen längre fram på kvällen, drack jag oftast te med en klick  kokosfett. Kan också nämnas, att jag motionerade inte en meter... varken då eller nu. 

• Like 4

För några år sen var jag med i Viktklubb och gick ned 10-15 kg med kalorirestriktion. Där var rådet att aldrig äta mindre än 1300 kcal för annars skulle det vara svårt att få i sig tillräckligt av nödvändiga vitaminer och mineraler. Äter numera LCHF för att hålla vikten (och för att det är så attans gott!) men jag tycker fortfarande argumentet för minst 1300 kcal låter vettigt.

• Like 1

Wow, StinasKompis! Grattis till att ha gått ner 10-15 kg. Helt awesome. :D

För mig fungerade tyvärr inte kalorirestriktion ö.h.t., tvärtom, blev ju större istället. Kalorirestriktion verkar vara väldigt individuellt (som allt annat så klart) och för mig var det bara slöseri med tid. Angående 1300 kcal, är det generellt för alla människor? Eller var det något som man kom fram till utifrån dina parametrar? 1300 kcal är ganska lågt så klart, och så lågt tänkte jag nog inte gå utan kanske försöka hålla mig runt 1500 kcal. Dessutom äter jag, som sagt, multivitamin så jag är inte jätteorolig för vitaminbiten utan mest att min kropp skulle få för sig att hålla extra hårt i allt jag stoppar i mig.

För några år sen var jag med i Viktklubb och gick ned 10-15 kg med kalorirestriktion. Där var rådet att aldrig äta mindre än 1300 kcal för annars skulle det vara svårt att få i sig tillräckligt av nödvändiga vitaminer och mineraler. Äter numera LCHF för att hålla vikten (och för att det är så attans gott!) men jag tycker fortfarande argumentet för minst 1300 kcal låter vettigt.

Wow, StinasKompis! Grattis till att ha gått ner 10-15 kg. Helt awesome. :D

För mig fungerade tyvärr inte kalorirestriktion ö.h.t., tvärtom, blev ju större istället. Kalorirestriktion verkar vara väldigt individuellt (som allt annat så klart) och för mig var det bara slöseri med tid. Angående 1300 kcal, är det generellt för alla människor? Eller var det något som man kom fram till utifrån dina parametrar? 1300 kcal är ganska lågt så klart, och så lågt tänkte jag nog inte gå utan kanske försöka hålla mig runt 1500 kcal. Dessutom äter jag, som sagt, multivitamin så jag är inte jätteorolig för vitaminbiten utan mest att min kropp skulle få för sig att hålla extra hårt i allt jag stoppar i mig.

Tack, ja det var väldigt skönt att bli av med dem!

Minimum 1300 kcal gällde alla. Sen fick man förslag på egen nivå utifrån längd, vikt och önskad viktnedgångstakt, de rekommenderade 0,5-1 kg i veckan.

Jag åt lite mer kcal än de föreslog för mig, för att inte behöva vara hungrig. Låg på i snitt på 15-1600 kcal har jag för mig, så jag gick inte ner så fort, men några hekto i veckan iallafall. Var jättepetig med att väga och registrera allt jag åt.

Hoppas du kommer trivas med LCHF och lycka till!