Jump to content

Hur få ner ketonvärdet?


Jägaren
 Share

Recommended Posts

2.5 vecka. 1000 kalorier är lite, jag vet. Men har svårt att gå ner i vikt.

Låg på 1.1-3 första veckan vilket kändes bättre.

svälter du dej kommer kroppen att hålla stenhårt i vartenda gram i avvaktan på bättre tider, så att äta för lite är det dummaste man gör.

LCHF är ingen quickfix eller bantningsmetod. Det är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa i resten av ditt liv.

Se till att du äter bra mat i rätt mängd i minst 3 månader så att kroppen får en chans att lita på dej... då kanske du och kroppen kan komma överens om att den kanske vill gå ner litegrann.

Sen är vikt inte allt. Använd måttband också. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och det är väl huvudsaken?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att höga ketonvärdet kan bero på en kombination av:

1. att du inte ätit ketogen kost så länge

2. ditt låga kaloriintag (svält leder till höga ketonvärden, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos )

 

Finns många fler kunniga än mig här, som kanske kan bekräfta...

 

Jag tycker 1200kcal för kvinnor och 1500kcal för män är absolut minimum. Det är min åsikt :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det är gränsfall det också om man har en sönderbantad kropp eller metabolt syndrom.

En frisk människa kanske kan må bra på så lite men har du förstört dej sedan tidigare får du aldrig en trygg kropp om du fortsätter att misshandla den

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är gränsfall det också om man har en sönderbantad kropp eller metabolt syndrom.

En frisk människa kanske kan må bra på så lite men har du förstört dej sedan tidigare får du aldrig en trygg kropp om du fortsätter att misshandla den

Vad är ditt förslag till kalorimängd?
Link to comment
Share on other sites

Höga ketomvärden kan vara tecken på svält eller att kroppen inte ketoanpassat sig än. I ditt fall gäller garanterat det sistnämda, ty anpassningen tar månader. Du själv antyder också att även det förstnämda kan vara en bidragande orsak. Alltså, handlingsplanen din bör bli att äta mer. Sedan behöver du höja Skaldemans ration också. Ditt värde berättar att du äter för mager kost. Öka fetthalten så att värdet blir minst 1,33... och må bättre. Helst bör du sträva efter 1,5-1,7 och därmed öka även förbränningen.

 

Kalorimängden beror helt och hållet på vad du väger, din ålder, hur lång du är och vad du har för aktivitetsnivå. Du kan beräkna ditt grundläggande behov med appar på internet. Grundprincipen är dock att äta sg mätt och absolut inte mer. Dvs. testa fram vilken minimimängd kolhydratfattig fet mat håller dig mätt dygnet runt utan sug. Sedan är det bara tuta och köra vidare....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vad är ditt förslag till kalorimängd?

Jag räknar över huvud taget inte kalorier.

Jag äter bra mat tills jag blir mätt i ungefär den fördelning som finns på kostdoktorns sida. Jag försöker undvika så långt det går att småäta, utan väljer riktig mat och helst varm för jag tycker det mättar bättre.

Saknar man förmåga till mättnadskänsla får man använda syn i stället. En handflata med fingrar med protein 2 ggr per dag och till det ca 1 dl fett mer eller mindre beroende på din storlek och om det är smör eller grädde. Till det bra kolisar i tillfredsställande mängd (ovanjordgrönsaker). Jag äter dessutom frukost nästan varje dag. 1-2 kokta ägg antingen med smör och salt eller med tonfiskmajonnäs.

 

Med den kosten har jag under 3,5 år ätit mej totalt frisk från hjärtsjukdom, gått ner 3 storlekar och när jag lyckats få en tillitsfull kropp har jag dessutom tappat både kilon lkch ytterligare centimetrar genom periodisk fasta. MEN det är ALLDELES för tidigt för dej att börja experimentera med det ännu. FÖRST måste man ha en trygg kropp

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om någon nämnt det redan men mitt tips är.. ät mer mat!  :rolleyes:  :blink:

 

Grejen är att du kan använda ketonmätning och olika online kalkylatorer, intermitent fasta, kaloriräkning och träning.. för att nå dina mål.. vilka de nu är!

 

Men.. och det har pepåkats flertal gånger.. Rom byggdes inte på en dag.. först måste du få till en fungerande matordning.. som kan vara starten på din nya sunda livstil.. och det kräver egentligen mest av dig för det kräver en mental förändring.. det är som regel den jobbigaste delen av alla livstilsförändringar!

 

Som sagt vad.. ketonmätningar och onlinkalkylatorer är bra hjälpmedel.. de är inte sanningen.. men när man får indikationer av ketonmätningen att man befinner sig i ett akut svälttillstånd.. så handlar det om huruvida man är mottaglig för den informationen.. och lyckas dra rätt slutsatser? 

 

Leta inte efter genvägar.. leta efter vägar som leder till att du mår allt bättre och får en bättre hälsa och vikt på lång sikt!

 

Men.. så länge du vet vad du gör.. så kan man om man vill utsätta sig för olika påfrestningar.. som kan skynda på förloppet i rätt riktning.. men i slutändan handlar det om att du inte skall förlora dig i akutåtgärder.. och så har du sen hela jobbet kvar att finna den livsstil som fungerar!

 

Glömde.. det handlar inte om perfektion.. utan om ständig förbättring.. äras den som kom på de orden!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...