Jump to content

Tolkning av provsvar, någon som kan?

Råttan
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit mejerifri LCHF i 6 månader nu. Har hypotyreos och bipolär sjukdom och äter Thyroxin (Levaxin) 100 mcg och Liothyronin 10 mcg (sedan början av juni), samt litium. Har haft för lågt T3 och för högt T4 sedan minst ett års tid och varit trött och mentalt trött, därav Lio som nu håller på ställas in.

Nu har jag varit inlagd på psyk en vecka och fick då läkaren att beställa lite prover på vitamin och mineraler och idag fick jag svaren på dessa.

Finns det någon här som har något att säga om mina värden? Bor i Finland så referensvärdena kanske är annorlunda mot i Sverige. Det jag funderar är B12, om det borde vara högre. Likaså Järn?

Ca - 2,33 (ref. 2,15-2,51)

Mg - 0,86 (ref. 0,71-0,94) Tar tillskott

B12 - 277 (ref. 145-635)

Ferrit - 96 (ref. 13-150)

Folat - 31,01 (ref. 7-39,7)

D-vit - Saknas ännu

Se - Saknas ännu

Jo, men att de är normala innebär ju bara att det är vad normalsvensson sitter med i värden. Den rimliga frågan borde vara att försöka förstå vad stenålderssvensson hade i värden. Men det är det kanske(?) ingen som har koll på... Misstänker att B-vitaminerna i synnerhet oxideras efter åtminstone några år  B) .

Hur som haver. Någon direkt brist verkar väl inte föreligga.

Annars kan jag tipsa om evolutionarypsychiatry.com. Hon (Emily Deans) skriver vad jag vill minnas en del om psykiatriska sjukdomar. Kanske du kan få fram något där?

Lycka till.

Glen

Har du fått mäta HS-CRP (högsensitivt c-reaktivt protein?) från blodet? Det ger svar på om din kropp befinner sig i inflammatorisk respons. Högt T4 och lågt T3 tyder på inflammation/infektion i kroppen eftersom levern då stänger av denna konvertering. Äter du några kolesterolsänkande mediciner?

Finns mer att läsa på http://chriskresser.com/inflammation-strikes-again

Har du fått mäta HS-CRP (högsensitivt c-reaktivt protein?) från blodet? Det ger svar på om din kropp befinner sig i inflammatorisk respons. Högt T4 och lågt T3 tyder på inflammation/infektion i kroppen eftersom levern då stänger av denna konvertering. Äter du några kolesterolsänkande mediciner?

Finns mer att läsa på http://chriskresser.com/inflammation-strikes-again

Nej, det har jag inte gjort. Ska kolla länken :)

Jag äter heller inte några kolesterolmediciner