Jump to content

Påverkar en kvinnas ålder effekten av LCHF?

Petronella

Recommended Posts

Hej,

Jag är 47 år, äter LCHF kost och har så gjort de senaste 6 månaderna men jag går inte ner i vikt (jag går visserligen inte upp i vikt heller). Jag är 165 lång o väger 72 kg men vill i första hand gå ner till 68 kg så det är bara 4 kg men det verkar sitta hårt inne.
Är det ngn som har tips hur jag ska få igång viktminskningen? Jag dricker kaffe med minst 1 msk kokosfett +1 ägg till frukost, till detta äter jag 2 kokta ägg med 1 msk smör, ytterligare en kopp kaffe med mjölk vid fm-fika. Till lunch äter jag t ex zucchini med köttfärssås (hemgjord) och smör eller bearnaisesås. Till middag tex en köttbit med stekta grönsaker (i smör). Därefter blir det inget mer intag förutom möjligtvis en kopp te på kvällen.
Det händer att äter ost när jag är hungrig o väntar på att maten ska bli klar. Tror ni att detta kan vara boven? Jag har också svårt att hitta något att stoppa i munnen när jag är småsugen, dvs det är ju enkelt med ost och grädde men det ska jag kanske inte äta? Vad ska jag då äta? Och hur mycket protein är för mycket? 3 ägg till frukost, är det för mycket?

/Pella :-)

Jag gick inte ner ett gram på 3 år med hyfsat strikt LCHF, men däremot gick jag ner 2 storlekar... skit i vågen. Använd måttband i stället.

Senaste året har jag kört periodisk fasta och åstadkommit massor. Det är mycket enkelt att fasta när man kör LCHF bara man, som i mitt fall, vågar vara hungrig. En kolhydratsdriven hungrig stoscha har kunnat ge Hulken en match, men nu kan jag ofta gå uppåt 15-16 timmar utan att bry mej det minsta. Jag siktar på 20-22 timmar med bara kalorifri vätska (vatten eller grönt te-roiboos), 2 dagar per vecka, men så länge man kommer över 16 timmar får man de hälsomässiga fördelarna med pf

• Like 3

Kan det vara lite mycket protein och lite lite fett? Pröva att äta en rejäl skiva smör (inte bara 1 msk) ur det ekologiska paketet till två ägg och kanske lite hårdost och se om inte det får dig mätt så länge att du inte behöver bli sugen före nästa mål.

Sedan jag började med LCHF för ett halvår sen har jag minskat tre byxstorlekar i omfång och äter numera ofta bara två gånger per dygn. En snittmåltid består av 200 g blandade grönsaker ugnsstekta i smör, 50 g protein (t.ex. nötfärs eller lax) tillagat i smör, och 2-3 msk kokosolja slaget över alltihop. 

Edit: Jag är 49 år.

• Like 1

Jag tror osten kan göra att du inte går ner de sista kg. Jag gick ner något när jag uteslöt mjölkprotein. Tror det här ger större resultat än att försöka minska på proteinet. Om du ska labororera med proteinerna så skulle jag byta ut äggproteinet mot kött eller fisk protein. Skrev nyligen ett inlägg om insulinrespons och protein, och det tyder på att äggprotein ger ett 4 ggr högre insulinrespons än köttprotein. Om det påverkaar vikten vet jag ej, men kan vara värt ett försök. Men ägg är ett bra livsmedel, och jag skulle försöka med och utesluta mjölkproteinet före jag testar ägg. Det tyder på att ostproteinet har 6 ggr högre insulinrespons än kött.

Din protein mängd är nog bra, den skulle jag inte ändra på. Risken med att minska proteinet är att du kan förlora muskler.

Tips till snacks när du är sugen på något, nötter, oliver eller grönsaker med majonäsdipp.

Kan det vara lite mycket protein och lite lite fett? Pröva att äta en rejäl skiva smör (inte bara 1 msk) ur det ekologiska paketet till två ägg och kanske lite hårdost och se om inte det får dig mätt så länge att du inte behöver bli sugen före nästa mål.

Sedan jag började med LCHF för ett halvår sen har jag minskat tre byxstorlekar i omfång och äter numera ofta bara två gånger per dygn. En snittmåltid består av 200 g blandade grönsaker ugnsstekta i smör, 50 g protein (t.ex. nötfärs eller lax, tillagat i smör), och 2-3 msk kokosolja slaget över alltihop. 

Edit: jag är 49 år.

Tack för svar! Jag tror ditt upplägg även kommer passa mig, i går till middag drog jag ner på proteinen och tog mer grönsaker och bearnaisesås, mums! I morse tog jag en rejäl skiva smör till mina ägg o blev så mätt att jag nästan inte orkade dricka upp mitt kaffe (m ägg o kokosolja). Nu ska jag tänka på att äta mindre protein o öka fettmängden. :-)

• Like 1

Jag tror osten kan göra att du inte går ner de sista kg. Jag gick ner något när jag uteslöt mjölkprotein. Tror det här ger större resultat än att försöka minska på proteinet. Om du ska labororera med proteinerna så skulle jag byta ut äggproteinet mot kött eller fisk protein. Skrev nyligen ett inlägg om insulinrespons och protein, och det tyder på att äggprotein ger ett 4 ggr högre insulinrespons än köttprotein. Om det påverkaar vikten vet jag ej, men kan vara värt ett försök. Men ägg är ett bra livsmedel, och jag skulle försöka med och utesluta mjölkproteinet före jag testar ägg. Det tyder på att ostproteinet har 6 ggr högre insulinrespons än kött.

Din protein mängd är nog bra, den skulle jag inte ändra på. Risken med att minska proteinet är att du kan förlora muskler.

Tips till snacks när du är sugen på något, nötter, oliver eller grönsaker med majonäsdipp.

Tillsammans med att dra ner proteinet och öka fettmängden ska jag prova att utesluta mjölkprotein också. Och det blir grönsaker med majonäsdipp till snacks - toppenförslag!

Jag har gått ner ungefär ett kilo i månaden sedan jag efter diabetesdiagnos gick över från måttlig till strikt LCHF för ett halvår sedan. Jag är femtioett. Det märkliga är att jag sedan mars har regelbunden mens igen hormoner är märkliga krumelurer.

• Like 3