Jump to content

Fettskolan

Eggen
 Share

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag har under sju års tid läst in mig på ämnet ”kost” och efter att i våras ha fått Matrevolutionen

i min hand känns det som att allt fallit på plats och jag äter nu god, naturlig och nyttig lågkolhydratkost

med så naturliga och närodlade råvaror som möjligt - på ett sätt som jag känner är långsiktigt hållbart.

I min tjänst inom vården fick jag en inbjudan till ”Fettskolan”. En föreläsning som skulle leverera de senaste rönen

om fettet i vår mat och avslöja vad som är den bästa maten för vår hälsa. Mycket intressant tänkte jag och skickade in en anmälan.

Efteråt gjorde jag en snabbgoogling på kvinnan som kommer att hålla i dagen, Mai-Lis Hellénius och inser att det

kanske inte kommer att bli ”de senaste rönen” som jag hoppas på...

Någon här som varit på denna föreläsning och vet vad som tas upp, vad av deras information om är "felaktig"

och med det menar jag hänvisningar till små eller osäkra studier, eller som jag sett här på sidan, rena (medvetna)

misstolkningar av statistik.

Tacksam för svar!!

• Like 1

Hej allihopa!

Jag har under sju års tid läst in mig på ämnet ”kost” och efter att i våras ha fått Matrevolutionen
i min hand känns det som att allt fallit på plats och jag äter nu god, naturlig och nyttig lågkolhydratkost
med så naturliga och närodlade råvaror som möjligt - på ett sätt som jag känner är långsiktigt hållbart.

I min tjänst inom vården fick jag en inbjudan till ”Fettskolan”. En föreläsning som skulle leverera de senaste rönen
om fettet i vår mat och avslöja vad som är den bästa maten för vår hälsa. Mycket intressant tänkte jag och skickade in en anmälan.
Efteråt gjorde jag en snabbgoogling på kvinnan som kommer att hålla i dagen, Mai-Lis Hellénius och inser att det
kanske inte kommer att bli ”de senaste rönen” som jag hoppas på...

Någon här som varit på denna föreläsning och vet vad som tas upp, vad av deras information om är "felaktig"
och med det menar jag hänvisningar till små eller osäkra studier, eller som jag sett här på sidan, rena (medvetna)
misstolkningar av statistik.

Tacksam för svar!!

Du kommer att få veta att växtbaserade enkelomättade och fleromättade fetter är nyttiga och att animaliska mättade fetter är onyttiga....misstänker jag.  ;)

• Like 4

Du kommer att få veta att växtbaserade enkelomättade och fleromättade fetter är nyttiga och att animaliska mättade fetter är onyttiga....misstänker jag.  ;)

Ja, jag är rädd för det också :o Är det samma föreläsning som vårdpersonal och läkare i vårt landsting har "missinformerats" av henne under, så är det nog med säkerhet "mättatfettskrämselpropagandan".

Bit ihop, och ställ lite obekväma frågor, till, och för henne ;)

• Like 3

Ja jag vill ju gärna komma med några obekväma  frågor,

dessvärre har jag inte plöjt all litteratur eller studier som finns på

ämnet - så jag tänkte om någon hade koll på exakt vad hon hänvisar

till så man kunde kika in det materialet innan...

För jag gissar att hon ändå har några snygga referenser längst ned på

Power Pointen... Då hade det ju varit skönt att kunna säga

- Ursäkta, men den där studien visar ju inte riktigt på det där va?

...som när hon baserade uttalanden på Socialstyrelsens rapport;

http://www.kostdoktorn.se/mossig-fettskrack-pa-dn-debatt

Glöm det.. förkovra dig själv.. tro inte att du kan frälsa någon för det handlar inte om religion!

Du kan få en massa argument av LCHF förespråkare.. både bra och dåliga.. troligen biter inget på henne ändå!

Såå.. då kör vi evidens C.. dvs lyssna på auktoriteter!

Proffessor Berglund är ingen LCHF förespråkare.. han kan anses neutral.. all heder till den mannen!

Hur som helst gick han igenom tillgängliga studier om fett och kardiovaskulär hälsa!

Döm om vad han fann!!  :huh:

"Under de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt–kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt–kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt–kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom.

Inget stöd för att högt fettintag är farligt

De senaste svenska kostrekommendationerna från 2005 http.//www.slv.se säger: Totalintaget av fett bör begränsas till 25–35 energiprocent och intaget av mättat fett plus transfett till omkring 10 procent av energiintaget. De amerikanska riktlinjerna för förebyggande av hjärt–kärlsjukdom är mycket snarlika [1].

Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=%208291

Jo jag har en massa bra saker med som jag skulle vilja visa henne och hennes kollegor som är med,

men som du säger de kommer väl knappast att lyssna... Jag önskar att det fanns någon punkt där vi 

har så bra evidens och de så svaga.......fast när jag tänker efter så är det väl så det är! =)

Nåväl, jag är bara rädd att de dietister och sköterskor som är där kommer att få blåst liv

i sina gamla förlegade tankar om det mättade fettets farlighet, att frukt och grönt är bra samt

att ett kolesterol under 4,5 är något alla ska sträva efter........

• Like 1

En sak som man skall ha klart för sig är att det är himla svårt att bevisa något vetenskapligt, speciellt svårt är det med mat!

För det går inte att göra dubbelblinda studier med mat.. och för det andra.. man kan inte göra strikta studier på fett heller.

För man kan inte bara byta ut en komponent utan att ändra flera olika parametrar.

"-    “There has been no controlled clinical trial of the effect of decreasing dietary intake of saturated fatty acids on the incidence of coronary heart disease nor is it likely that such a trial will be undertaken.” (COMA – Committee On Medical Aspects, 1984). (Ref 9)

-    “It has been accepted by experienced coronary disease researchers that the perfect controlled dietary trial for prevention of coronary heart disease has not yet been done and we are unlikely ever to see it done.” (Truswell, 1994). (Ref 10)

-    “The ideal controlled dietary trial for prevention of heart disease has not yet been done and it is unlikely ever to be done.” (FSA, 2009). (Ref 11)"

http://www.zoeharcombe.com/the-knowledge/saturated-fat-does-not-cause-heart-disease/

"Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. "

http://www.scirp.org/Journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741#.U_UePfl_vRU