Kenta Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Jag brukar med skräckblandad förtjusning läsa Viktklubbs tips på aftonbladet.se. Där får man tips från professor Stephan Rössner och dietist Josefin Jonasson i samarbete med Karolinska Institutet. Den senaste artikeln tar nog priset. Det handlar om "10 sätt att gå ner 5 kilo". Självklart handlar det som vanligt om ren kaloriräkning eftersom det är det enda de bryr sig om. Ju fettsnålare desto bättre alltså. Inget nytt där, vi ska som vanligt byta ut ost mot mager skinka osv, men punkt 7 och 8 tycker jag är värda att lyfta fram: Punkt 7: byt ut mjölkchoklad mot kexchoklad så går du ner 5 kg på 8 månader Punkt 8: byt ut mazariner mot mums-mums så går du ner 5 kg på 11 månader Har ni problem att gå ner i vikt kan det alltså vara värt att köpa lite extra kexchoklad och mums-mums på nästa shoppingrunda! Skämt åsido, jag tycker det här är skrämmande. Jag har en gång i tiden varit en av många som trodde på såna här tips. Och det gick som ni förstår inte så bra. Jag har ett förslag på en intervju jag skulle vilja se Kostdoktorn göra. Kostdoktorn gör ju många intervjuer med stora personligheter som så att säga tycker som vi. Det är trevligt och lärorikt, men vad jag skulle vilja se är en seriös intervju/diskussion med en vanlig typisk dietist som till exempel Josefin Jonasson. Jag tror tyvärr inte att de fabulerar ihop sådana här artiklar enbart för att dra in enkla pengar, jag tror tyvärr att de själva anser att de sprider värdefull kunskap. Jag skulle på allvar vilja höra dem förklara vad de baserar sina råd på, vad de anser om all forskning som säger det motsatta, och framförallt hur många de lyckas hjälpa till bättre vikt genom att råda dem att äta mindre ost och mer mums-mums. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 En annan sak jag har reagerat på är viktväktarnas TV reklam, där de visar skräpmat (ex friterade processade klyftpotatisar) och smörgåsar, å säger att man får äta det med deras svältmetod. Alldeles nyss sökte jag lite på viktväktarna och kom in på deras Facebook. De hade ett recept på någon vaniljpanacotta som innehöll massa socker. En av kommentarerna var "Både gott och nyttigt"... Usch jag blir bara irriterad Var tvungen att fråga hur det kunde vara nyttigt Dessutom är over hälften av recepten på VV's Facebook efterrätter med vetemjöl, socker etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 När jag gick dietkurs i landstingets regi var det socker i ett av deras salladsrecept. Däremot skulle man köra matlagningsyoughurt eller liiite philadelphiaost för att göra sås... de är rädda för fett men inte för sött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Jag brukar med skräckblandad förtjusning läsa Viktklubbs tips på aftonbladet.se. Där får man tips från professor Stephan Rössner och dietist Josefin Jonasson i samarbete med Karolinska Institutet. Den senaste artikeln tar nog priset. Det handlar om "10 sätt att gå ner 5 kilo". Självklart handlar det som vanligt om ren kaloriräkning eftersom det är det enda de bryr sig om. Ju fettsnålare desto bättre alltså. Inget nytt där, vi ska som vanligt byta ut ost mot mager skinka osv, men punkt 7 och 8 tycker jag är värda att lyfta fram: Punkt 7: byt ut mjölkchoklad mot kexchoklad så går du ner 5 kg på 8 månader Punkt 8: byt ut mazariner mot mums-mums så går du ner 5 kg på 11 månader Har ni problem att gå ner i vikt kan det alltså vara värt att köpa lite extra kexchoklad och mums-mums på nästa shoppingrunda! Skämt åsido, jag tycker det här är skrämmande. Jag har en gång i tiden varit en av många som trodde på såna här tips. Och det gick som ni förstår inte så bra. Jag har ett förslag på en intervju jag skulle vilja se Kostdoktorn göra. Kostdoktorn gör ju många intervjuer med stora personligheter som så att säga tycker som vi. Det är trevligt och lärorikt, men vad jag skulle vilja se är en seriös intervju/diskussion med en vanlig typisk dietist som till exempel Josefin Jonasson. Jag tror tyvärr inte att de fabulerar ihop sådana här artiklar enbart för att dra in enkla pengar, jag tror tyvärr att de själva anser att de sprider värdefull kunskap. Jag skulle på allvar vilja höra dem förklara vad de baserar sina råd på, vad de anser om all forskning som säger det motsatta, och framförallt hur många de lyckas hjälpa till bättre vikt genom att råda dem att äta mindre ost och mer mums-mums. Kanske inte en intervju...men en filmad längre diskussion mellan Andreas och Stephan där båda får gott om tid att at ge sina synpunkter men också svara på den andres argument.... skulle nog kunna vara riktigt intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts