Jump to content

Charmor

Recommended Posts

I måndags (8/1) sände svt2 en vetenskapsfilm fr BBC med titeln "Sanningen om fett". Inget specifikt om LCHF-kostens betydelse för fettförbränning nämndes. Det mest "sensationella" var snarare att 3x20 sek extremträning på individens maxnivå ett par ggr i veckan (om jag minns rätt) räcker för att hålla vikten nere. Ingen mer motion behövdes m a o.

Det jag undrar över är dock en annan sak: som vanligt utpekades fettet (och det ständiga ätandet) som boven i överviktsdramat. Och det påpekades att ett överdrivet fettintag ökar fettet i blodbanorna och därmed risken för åderförfettning. Det låter ju inte så uppmuntrande för den som börjat följa kostråden inom LCHF-sfären.

Själv har jag inte tillräcklig kunskap inom metabolism, näringupptag etc och att tro på LCHF-idéerna räcker inte.

Är det någon som vet huruvida LCHF-kosten påverkar risken för åderförkalkning?

Det finns ingen evidens för att säga att just mättat fett skulle orsaka ålderförkalkning, enda sedan projektet som startade år 1984 där man gick ut och varnade för kolesterol och mättat fett.. så har folkhälsan försämrats totalt och det hela har lett till metaboliska sjukdomar och mycket misär runt om i världen, speciellt i västvärlden.

Womens Health Initiative är den största studien som verkligen är designad för att pröva ut om fettsnål kost skulle fungera, men det hela blev ju ett riktigt bottennapp då själva utfallet utav studien blev tvärtom att många hade fått sämre hälsa än tidigare.

Sen om man kollar på hur vår kropp är designad så har vi knappats hunnit anpassa oss till jordbruket som endast har varit i cirka 10 000 år, dessutom har vi 4 hormon som höjer blodsockret nämligen: Glukagon, Adrenalin, Kortisol och tillväxthormon, Medans vi bara har ett som sänker det nämligen Insulin vilket tyder på att vi aldrig har haft problem att sänka blodsockret eftersom det är så här vi är biologiskt skapade.. Ändå går folk runt omkring i världen med förhöjda blodsockernivåer.. vilket har lett till diabetes, fetma, eksem,  IBS, för att bara nämna några..

Har man gjort sin historieläxa och verkligen ser till att förkovra sig i näringslära och läser på! så kommer man nog fram till ett väldigt logiskt svar själv.. varför ska man behöva oroa sig för ohälsa när man följer naturen? vi bör ju åtminstone klara oss bättre än dem som inte följer den...

är det någon som har hört talas om en iller med diabetes? eller ett lejon med fetma? I haven't ;).

dessutom så tillfrisknar människor mirakulöst från det ena och det andra.. när de börjar på LCHF och det är tillräckligt för mig! Dessutom är det väldigt svårt att överäta fett eftersom man blir så otroligt mätt utav det, du mår t o m illa av för mycket fett och då passerar det ut bakvägen..

Lever man ett hälsosamt liv och tänker på kosten och ser till att man har social gemenskap och rör på sig och motionerar så tror jag absolut man har fruktansvärt bra förutsättningar för att leva ett friskt och långt liv! Man vet ju att det finns folk som drabbas av cancer trots de äter LCHF etc.. så nog kanske det alltid finns någon som drabbas av ålderföralkning men jag tror den risken är minimal och kraftigt reducerad!

Själv kommer jag fortsätta att äta som en kung, sova djupt som en bebis och träna och syssla med det som jag verkligen brinner för här i livet! och jag får hoppas att det räcker för att hålla mig frisk!  ;) 

• Like 1

Tja, det är väl så'nt här jag vill höra.

Nu ser jag, förargligt nog, att jag misstagit mig på en punkt, eftersom jag såg två hälsoprogram från BBC i veckan.

Det första från må 7/1 var "Sanningen om fett", som Ann Fernholm också kommenterar i länken ovan.

Det andra "Myten om träning" sändes tis 8/1 och mitt inledande inlägg avsåg snarare detta program.

För den som är morgonpigg går detta i repris sö 13/1 kl 08.10.