Jump to content

Barncancerfonden ger barnen socker (?!)

Sigurdur
 Share

Recommended Posts

Ditt bidrag till barncancerfonden går till cancerpådrivande sockrad glass till barnen.

Det är ett oerhört känsligt ämne, och det står inget i nätupplagan, så jag återger bara den detaljen ut NWT (Nya Wermlandstidningen) idag 21/8 (sidan 6):

"....hade tillbringat många timmar på Drottnings Silvias barnsjukhus i Göteborg och sett vad barncancerfondens arbete betydde.

- Det var saker som att det alltid fanns glass i frysen, fika på onsdagar..."

Visst gör barncancerfonden annat än ger barn med cancer socker att äta. Det vill jag tro.

Och visst finns det en möjlighet att det är fråga om totalt sockerfri glass och sockerfri fika.

Erfarenheten av "glass" och "fika" säger dock något annat.

Annika Dahlqvist la upp en länk till en mycket intressant artikel om cancer och socker, mycket läsvärd:

http://annikadahlqvist.com/2014/08/16/cancerns-enorma-sockersug/

Kort, kraftigt förenklad summering av artikeln:

Cancer lever av socker. I teorin skulle man kunna svälta ihjäl cancern genom att ta bort socker, och driva på cancerutvecklingen genom äta mer socker. Otto Warburg fick nobelpriset för sin till detta relaterade upptäckt redan på 1920-talet.

Men ditt bidrag till barncancerfonden går till att ge små barn med cancer mer socker.

Vad är det här? Är det snällt, eller är det något annat? Är det i sammanhanget bokstavligt talat livsfarligt?

Jag är rätt upprörd just nu.

EDIT: Nu finns det en artikel på nwt.se under "Pärlor mot barncancer"

• Like 4