Peter79 Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Hej! Jag började med LCHF i december 2013 och det fungerade riktigt bra i början, jag gick ner 7-8kg på 2 månader utan att vara superstrikt. Efter 2 månader så kände jag att jag var tvungen att ta en liten paus, bland det dummaste jag gjort i mitt liv, men jag gjorde det för att inget var gott längre, jag åt bara för att jag var tvungen, jag var ju hungrig, men tyckte allt smakade bläh bara. Det slutade givetvis med att jag gick upp allt jag gått ner efter ett par månader igen. Jag har försökt ett par gånger efter det att gå tillbaka till LCHF, jag vill ju så gärna gå ner i vikt och må bättre, men varje gång jag har börjat igen så tar det 3-4 dagar, så är det samma fenomen igen, jag börjar må illa och all mat smakar äckligt igen, jag klarar inte att äta mer fett bara. Jag började på 116kg, gick ner till 109 ungefär, nu väger jag 122kg helt plötsigt, inte så himla skoj. Jag tränar 3-4 ggr i veckan med, 30 minuter crosstrainer per gång, så jag håller igång, men går ändå upp i vikt. Skulle verkligen uppskatta om det finns några tips på vad man kan göra för att kunna äta LCHF igen, det är ju det enda som fungerar för mig, men när maten sitter i halsen efter ett par dagar så är det svårt. Jag försöker variera maten med, och det lättaste att äta som funkar är sallad, typ ost/kyckling med kall sås, men det håller man sig inte mätt på länge. Så det är inte hållbart, och det kostar hur mycket som helst också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Prova och ät mat som naturligt har mer fett i sig, så behöver du inte "lägga" till så mycket extra fett. Avokado, äggula, fetare köttfärs, lax, makrill. Ha olivolja på sallad, eller på rostade grönsaker. Fetare ost. Massor med grönsaker är godare om du smörsteker, tex sparris och kantarell. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Hej! Jag började med LCHF i december 2013 och det fungerade riktigt bra i början, jag gick ner 7-8kg på 2 månader utan att vara superstrikt. Efter 2 månader så kände jag att jag var tvungen att ta en liten paus, bland det dummaste jag gjort i mitt liv, men jag gjorde det för att inget var gott längre, jag åt bara för att jag var tvungen, jag var ju hungrig, men tyckte allt smakade bläh bara. Det slutade givetvis med att jag gick upp allt jag gått ner efter ett par månader igen. Jag har försökt ett par gånger efter det att gå tillbaka till LCHF, jag vill ju så gärna gå ner i vikt och må bättre, men varje gång jag har börjat igen så tar det 3-4 dagar, så är det samma fenomen igen, jag börjar må illa och all mat smakar äckligt igen, jag klarar inte att äta mer fett bara. Jag började på 116kg, gick ner till 109 ungefär, nu väger jag 122kg helt plötsigt, inte så himla skoj. Jag tränar 3-4 ggr i veckan med, 30 minuter crosstrainer per gång, så jag håller igång, men går ändå upp i vikt. Skulle verkligen uppskatta om det finns några tips på vad man kan göra för att kunna äta LCHF igen, det är ju det enda som fungerar för mig, men när maten sitter i halsen efter ett par dagar så är det svårt. Jag försöker variera maten med, och det lättaste att äta som funkar är sallad, typ ost/kyckling med kall sås, men det håller man sig inte mätt på länge. Så det är inte hållbart, och det kostar hur mycket som helst också Vad äter du nu? Om du kan skriva lite om det kanske vi kan hjälpa dig med hur du kan anpassa det hela till mer LCHF-likt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Vad äter du nu? Om du kan skriva lite om det kanske vi kan hjälpa dig med hur du kan anpassa det hela till mer LCHF-likt. Nu är det precis tvärt om mot vad man ska äta Jag hade ju planer på att äta bättre och nyttigare mat och motionera mer, men som sagt, det fungerar inte alls, uppenbarligen. Det blir mackor, müsli, massor med pasta, ja du fattar, enkelt, snabbt och helt hopplöst Precis tvärt emot, så jag måste ju lägga om kosten helt och hållet. Jag vet ju hur man ska äta på LCHF, det stora problemet är ju som sagt att det tar stopp i strupen efter några dagar. Bara tanken på mer fet mat får mig att må illa, även om jag vet att det är bra att äta det och att jag egentligen mår mycket bättre på alla vis. (förutom just illamåendet vid mat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Prova och ät mat som naturligt har mer fett i sig, så behöver du inte "lägga" till så mycket extra fett. Avokado, äggula, fetare köttfärs, lax, makrill. Ha olivolja på sallad, eller på rostade grönsaker. Fetare ost. Massor med grönsaker är godare om du smörsteker, tex sparris och kantarell. Det blir mest kött, men om det blir färs så har jag blandfärs, en hel del avokado och ägg. Jag tror att en stor del av problemet är smöret, tyvärr. Att äta en fet sallad är ju gott och fungerar bra, men så fort något blir stekt i smör så kommer det tillbaka. Det kanske är övergångsproblem? Jag kanske måste kämpa och stå ut i ett par veckor, men det är svårt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isa Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Ändra inte för många saker på en gång. Välj en sak t ex ta bort allt gluten från kosten under några veckor. När du känner dig bekväm med det så tar du ett nytt steg till ditt nya liv. Kolla in Mys sida http://lchfingenjoren.se/ hon har många bra tipps på ur man jobbar med sig själv och sin motivation. Marias sida har också många bra tips för att nå sitt "bästa jag" http://www.mariahelander.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Nu är det precis tvärt om mot vad man ska äta Jag hade ju planer på att äta bättre och nyttigare mat och motionera mer, men som sagt, det fungerar inte alls, uppenbarligen. Det blir mackor, müsli, massor med pasta, ja du fattar, enkelt, snabbt och helt hopplöst Precis tvärt emot, så jag måste ju lägga om kosten helt och hållet. Jag vet ju hur man ska äta på LCHF, det stora problemet är ju som sagt att det tar stopp i strupen efter några dagar. Bara tanken på mer fet mat får mig att må illa, även om jag vet att det är bra att äta det och att jag egentligen mår mycket bättre på alla vis. (förutom just illamåendet vid mat) Du kan ju börja med äta riktig mat, bara det verkar ju kräva en avsevärd omställning för dig. Jag tror att du skulle komma ganska långt redan där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Det blir mest kött, men om det blir färs så har jag blandfärs, en hel del avokado och ägg. Jag tror att en stor del av problemet är smöret, tyvärr. Att äta en fet sallad är ju gott och fungerar bra, men så fort något blir stekt i smör så kommer det tillbaka. Det kanske är övergångsproblem? Jag kanske måste kämpa och stå ut i ett par veckor, men det är svårt... Skippa det extra fettet ett tag, men ta bort ALL mjölmat. Ät grönsaker, kött/fisk, ägg, mejerier i vilka mängder du vill (riktig mat, precis som Totto skriver). Sen efter ett tag, när du fått bort spannmålsberoendet så kan du öka fettet om det känns bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Du kan ju börja med äta riktig mat, bara det verkar ju kräva en avsevärd omställning för dig. Jag tror att du skulle komma ganska långt redan där. Skippa det extra fettet ett tag, men ta bort ALL mjölmat. Ät grönsaker, kött/fisk, ägg, mejerier i vilka mängder du vill (riktig mat, precis som Totto skriver). Sen efter ett tag, när du fått bort spannmålsberoendet så kan du öka fettet om det känns bra. Det är sant. Men om man tar bort spannmål osv och håller igen på fettet, då kommer man ju gå hungrig i alla fall, och det är ju lite grejen med LCHF, man ska inte behöva vara hungrig? Eller vad ska man fylla ut med ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Du kan väl äta potatis och andra rotfrukter? Kyt u pärar, som de säger här på Gotland, med vilken sås du vill eller ingen alls? Pannbiff med stekt lök, kokta grönsaker med en för dig lagom klick smör och en rejäl driva persilja över, en slatt grädde att koka ur stekpannan med och några potatisar, det kallar jag mat. Eller så gör du köttbullar, eller biff a la Lindström, eller Wallenbergare. Fast till Wallenbergare ska det vara kalvfärs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Om smör ger dig avsmak kan du prova att i stället använda kokosolja från hälsokosten. Den går att både laga mat med och ha som tillbehör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Du kanske ska testa styrketräning. Det ökar muskelmassan vilket ökar förbränningen, att bara köra kondition är ett fel många kvinnor gör som vill komma i form, det ger lite utdelning. Testa att börja äta efter en strikt GI diet, iaf nu för att kommea igång, den är inte lika fet och inte lika oförlåtande mot kolhydrater. Det kan vara en bra början, för då äter du ändå bättre än nu, och kan ställa om sakta men säkert till lchf i din egen takt genom att byta ut vissa GI ingridienser till fett och färre kolhydrater, eller om du måste, till bättre kolhydrater! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted August 22, 2014 Author Share Posted August 22, 2014 Tack för alla tips, nästa vecka gäller det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter79 Posted August 22, 2014 Author Share Posted August 22, 2014 Du kanske ska testa styrketräning. Det ökar muskelmassan vilket ökar förbränningen, att bara köra kondition är ett fel många kvinnor gör som vill komma i form, det ger lite utdelning. Testa att börja äta efter en strikt GI diet, iaf nu för att kommea igång, den är inte lika fet och inte lika oförlåtande mot kolhydrater. Det kan vara en bra början, för då äter du ändå bättre än nu, och kan ställa om sakta men säkert till lchf i din egen takt genom att byta ut vissa GI ingridienser till fett och färre kolhydrater, eller om du måste, till bättre kolhydrater! Nu är jag ju man, men förmodar att det är lika fel för oss som för kvinnor Jag kör kondition mest för att hålla igång och för att jag har ett stilla sittande jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Haha förlåt. Jag läste inte på signaturen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Du skulle kunna prova att inte göra något annat än att bara äta mat precis som du gjort innan, men ta bort kolhydraterna och bara äta mer tills du blir mätt på sallad och proteinkällor. Så började jag, blev en hel del kebabsallad ute på stan innan man fick in vanan att laga vettig LCHF-mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts