långdistanscyklisten Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Hej, Jag gillar att cykla. Jag gillar också att cykla långt. Med långt menar jag sträckor på 20, 30, 40, ja upp till 60 mil. Jag cyklar inte nödvändigtvis hela sträckan rakt av, utan de längre sträckorna delas med fördel på två dagar. Nåväl, det är ju ändå rätt långt. Och då naturligtvis också rätt krävande. Till vardags äter jag strikt LCHF. Tyvärr känner jag att jag ofta blir mer trött och sliten sedan jag började med denna kost under de längre passen. Nu vill jag gärna ha synpunkter och idéer på vad jag bör äta under dessa turer som alltså innebär 10-12 timmars pass? Vill gärna ha konkreta tips! Jag har testat UCAN med gott resultat. Men vill som sagt ha mer bra konkreta tips! (jag har naturligtvis redan sett de filmer som finns på kostdoktorn.se om träning och lågkolhydratskost. En professor nämner att det går att köra långpass på vatten och egen fettförbränning. Antar att det syftar på elitidrottsmän. Jag är i alla fall inte där... ) //långdistanscyklisten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 UCAN, banan och salami är mina favoriter. Kaffe, salt och vatten. Kramptablett från enervit. Ostrullar med smör. Korv med majonäs. Kräftstjärtar med spad. Oliver med spad. Apelsinklyftor och chokladbitar. Nötter och russin. Sen kanske du bör äta lite ris, potatis eller hårdbröd kvällen innan långpassen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Ja altså.. med tanke på ansträngningens volym så lär du förbruka en del kolisar hur som helst. Grejen är att du kan tillföra de som du gör av med.. då belastar de knappast din metabolism. Den andra grejen är att när du inte cyklar så långt så behöver du heller inte de extra kolisarna.. så dess emellan så kör du vanlig LCHF.. förutom kvällen innan långcyklingen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Alltså: Jag har en grym podcast till dig: www.bengreenfieldfitness.com. Kolla upp appen på appstore om du vill. Han är jäkligt kul att lyssna på och har provat alla bio-hacks som finns tror jag. Mitt tips till dig. Träning: 1-2 msk kokosolja + 5 g BCAA i timmen. Är du i ketos och van räcker det. Alternativt till kokosolja kan 1 msk MCTolja göra susen. Räcker inte detta skulle jag under dessa långa pass ta lite kh i form av UCANstärkelse ändå. Det verkar ju fungera för dig och jag tror inte du rycks ur ketondriften pga UCANstärkelsen. Tävling: Ketogen kost till dagen innan lopp Dagen innan lopp: 1 dl kokt ris eller potatis, 1 påse UCANstärkelse Dagen för tävling: 1 påse UCANstärkelse innan loppet börjar och sen fyller du på med en påse varannan timme. Intag av BCAA+kokosolja enligt "Träningsrubriken ovan". Behöver du fast mat skulle jag fram mot slutet ta typ en runekaka (innehåller sirap tror jag, och det är ju inget nyttigt, men antagligen håller du inte på med dessa extrema distanser för att du vill vara nyttig. Missförstå mig rätt , jag vill inte bråka med någon med ditt pannben ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts