Jump to content

Ung tjej och LCHF


lovans95
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag är en 19årig tjej som är frisk och normalviktig. Vad gör jag här, tänker ni?

 

Jag har alltid velat bli smalare och bli kvitt mitt ständiga sockersug. När det var som värst gick jag och köpte godis varje dag! Jag gick från att hålla en smal vikt på 48 kilo till 55 kilo på några veckor, och sen har jag legat på den vikten, sen dess. Jag var otroligt missnöjd, och började med dieter av alla dess slag. Ingen fungerade. Jag svalt till och med mig själv men kroppen var envis, jag stannade på samma vikt. 

 

Tills nyligen. Jag hittade LCHF av en slump och tänkte testa. För 2 veckor och 3 dagar sen vägde jag 56 kilo, nu väger jag 52! Mina envisa kilon bara smälte bort, och då har jag inte ens tagit bort godiset (äter godis en gång i veckan). Så bara genom att ta bort bröd, pasta, potatis osv har jag fått en helt annan energi, min hy är strålande och mitt hår är helt fantastiskt. 

 

Så anledningen till varför jag skriver? Jo jag har väldigt svårt att hålla mig borta från just godis. Chips och läsk är inga problem, men just godiset är helt omöjligt. Därför, behöver jag lite tips på vad jag kan göra för att hålla mig borta från att äta godiset, och bara kunna stå och känna den ljuvliga doften utan att godistrollet kommer fram. Sen undrar jag också om det är accepterat att äta en liten mängd godis, låt oss säga en gång i månaden? Eller om det kommer att rasera allting jag hittills lyckats med och jag måste börja om från början?

 

Tacksam för varje tips jag kan få :) 

 

vänliga hälsningar

Lovisa

 

ps. Är 154 cm lång ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Välkommen. Ett av de bättre besluten du tagit i ditt liv att äta vettigt innan du blivit sjuk av det.

 

jag föreslår att du går in på bloggen LCHFingenjören. My har massor med tips och verktygslådor om hur man golvar sockertrollet och hur man tar sej upp på banan igen när man själv fått krokben.

 

Om du kan äta godis, hur mycket och hur ofta, beror på hur tamt ditt sockertroll är. Min erfarenhet är att man aldrig kan förhandla med ett vaket sockertroll. De måste piskas till underkastelse. Men ju striktare man kan vara och ju längre man håller ut desto lättare blir det. För mej tog det 3 år och åtskilliga dikeskörningar men nu kan jag vara godissugen och stå och hänga i Pressbyrån en kvart utan att hitta nåt som är tillräckligt gott att lägga ut pengar på.

 

Men för mej har det ju handlat om liv och hälsa, så jag har ju varit TVUNGEN att strypa "fanskapet" :P

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lite godis är alltid bättre än mycket godis. Du kan också försöka hitta bättre alternativ till godis, kolla in paleo eller LCHF godis. De bygger ofta på nötter, kokos och mörk choklad. Dessa saker innehåller mycket energi, men också mycket näringsämnen som är bra, vilket inte godis gör. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du äta lite godis utan att förstöra allt, gärna då efter ett träningspass...MEN...om du då ständigt går och längtar efter nästa gång du ska få äta godis kan det vara bättre och sluta äta helt....och hoppas på att ditt sockersug försvinner helt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det hjälper dig, men kan beskriva min känsla.

Jag har ätit strikt ketogen kost I ett halvår. Aldrig gjort undantag, inte ens lite. Socker och spannmål existerar inte för mig.

Blir jag sugen på något så gäller nötter. ölkorv, ost, fläsksvålar, ketobollar, tapas, grädde&bär etc. Skulle inte vilja ha något med socker i, bara tanken får mig att spy.

Egentligen är fläsksvålar och charkprodukter som ölkorv inte så nyttigt.

 

Det jag vill säga är att den känslan kan du också få, man får helt nya "referenser" av vad som är gott. Man lär sig tycka om smaken, och inte sockret.

Äter du socker en gång i månaden, så kommer din "referens" av vad som är gott fortfarande att vara godis.

 

Mvh,

 

 

PS. Grattis till ett av dina bättre val i livet :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du äta lite godis utan att förstöra allt, gärna då efter ett träningspass...MEN...om du då ständigt går och längtar efter nästa gång du ska få äta godis kan det vara bättre och sluta äta helt....och hoppas på att ditt sockersug försvinner helt.

Håller med Peter B. Det beror på hur fast i sockerträsket man är. Om man är av den sorten att lite godis sätter igång ett sug som gör att man strax därpå inte kan låta bli att äta mycket godis, då är det bättre med inget godis alls. Det låter kanske hårt eller svårt, men man känner snabbt en befrielse och den ökar med tiden. Och med LCHF är det absolut görligt att vara skönt mätt och nöjd utan minsta lilla godisbit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du äta lite godis utan att förstöra allt, gärna då efter ett träningspass...MEN...om du då ständigt går och längtar efter nästa gång du ska få äta godis kan det vara bättre och sluta äta helt....och hoppas på att ditt sockersug försvinner helt.

Good point... Ja vi får se, har tänkt att steg för steg dra ner på det, alltså äta mindre och mindre varje vecka :) Kan ju vara så att det gör mig bara ännu mer godissugen... men åååh godis är de bästa jag vet, typ :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Peter B. Det beror på hur fast i sockerträsket man är. Om man är av den sorten att lite godis sätter igång ett sug som gör att man strax därpå inte kan låta bli att äta mycket godis, då är det bättre med inget godis alls. Det låter kanske hårt eller svårt, men man känner snabbt en befrielse och den ökar med tiden. Och med LCHF är det absolut görligt att vara skönt mätt och nöjd utan minsta lilla godisbit. 

Jo mitt sockersug har defenitivt minskat på kort tid. men ändå längtar man till fredag då jag kan äta mina godisbitar igen.. svårt det här.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det hjälper dig, men kan beskriva min känsla.

Jag har ätit strikt ketogen kost I ett halvår. Aldrig gjort undantag, inte ens lite. Socker och spannmål existerar inte för mig.

Blir jag sugen på något så gäller nötter. ölkorv, ost, fläsksvålar, ketobollar, tapas, grädde&bär etc. Skulle inte vilja ha något med socker i, bara tanken får mig att spy.

Egentligen är fläsksvålar och charkprodukter som ölkorv inte så nyttigt.

 

Det jag vill säga är att den känslan kan du också få, man får helt nya "referenser" av vad som är gott. Man lär sig tycka om smaken, och inte sockret.

Äter du socker en gång i månaden, så kommer din "referens" av vad som är gott fortfarande att vara godis.

 

Mvh,

 

 

PS. Grattis till ett av dina bättre val i livet :)

Bra beskrivning! Sen är  det ju också ett aktivt val jag för, jag vill som inte va utan mitt godis..

Link to comment
Share on other sites

Välkommen. Ett av de bättre besluten du tagit i ditt liv att äta vettigt innan du blivit sjuk av det.

 

jag föreslår att du går in på bloggen LCHFingenjören. My har massor med tips och verktygslådor om hur man golvar sockertrollet och hur man tar sej upp på banan igen när man själv fått krokben.

 

Om du kan äta godis, hur mycket och hur ofta, beror på hur tamt ditt sockertroll är. Min erfarenhet är att man aldrig kan förhandla med ett vaket sockertroll. De måste piskas till underkastelse. Men ju striktare man kan vara och ju längre man håller ut desto lättare blir det. För mej tog det 3 år och åtskilliga dikeskörningar men nu kan jag vara godissugen och stå och hänga i Pressbyrån en kvart utan att hitta nåt som är tillräckligt gott att lägga ut pengar på.

 

Men för mej har det ju handlat om liv och hälsa, så jag har ju varit TVUNGEN att strypa "fanskapet" :P

Haha bästa beskrivningen jag hört!! 

Link to comment
Share on other sites

Du är frisk och smal, det är nog ingen fara om du unnar dig lite godis ibland.

 

Jag är ung ( nåväl, kanske inte så mkt längre) frisk, ca 5-10 kosmetiska kilon som ska bort, och jag äter relativt strikt lchf, försöker hålla det till 25, men det går ofta över 35 gram.

Jag har aldrig gillat godis eller sötsaker, däremot nu när jag inte får äta det så typ drömmer jag om kladdkaka och lakrits och nappar o annat jag inte får äta. Det som har hjälpt mitt sötsug är jordnötssmör, alltså rent ekologiskt sådant, en msk att suga på och sen är sötsuget som bortblåst. Testa! visst, det innehåller ca 16g kolhydrater per 100g men en msk är ok och det hjälper mig som bara den.

Testa om du blir riktigt sugen på sötsaker!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du är frisk och smal, det är nog ingen fara om du unnar dig lite godis ibland.

 

Jag är ung ( nåväl, kanske inte så mkt längre) frisk, ca 5-10 kosmetiska kilon som ska bort, och jag äter relativt strikt lchf, försöker hålla det till 25, men det går ofta över 35 gram.

Jag har aldrig gillat godis eller sötsaker, däremot nu när jag inte får äta det så typ drömmer jag om kladdkaka och lakrits och nappar o annat jag inte får äta. Det som har hjälpt mitt sötsug är jordnötssmör, alltså rent ekologiskt sådant, en msk att suga på och sen är sötsuget som bortblåst. Testa! visst, det innehåller ca 16g kolhydrater per 100g men en msk är ok och det hjälper mig som bara den.

Testa om du blir riktigt sugen på sötsaker!

Jag ska testa! :)

Link to comment
Share on other sites

Ekologiskt mandelsmör är gott också och ekologiskt hasselnötsmör. Den senare är lite mer godisaktig. Köp på dem på hälsokosten. Märket Monki är bra och billigast. Det finns andra märken också men då får man betala ett skyhögt pris för en jätteliten burk.

Link to comment
Share on other sites

Nötsmör är väldigt enkelt att själv göra.

Bara mixa lite nötter (exempelvis paranötter eller macadamia) och tillsätt eventuellt olja, sötning och salt.

Då får man nötsmör som inte innehåller så mycket kolhydrater, samt att det blir billigt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I helgen köpte jag godis och kunde tyvärr inte hålla mig så jag köpte mer,,, Aj som f*n! Är nog djupt nere i sockerträsket. Inge godis för mig i framtiden!

Ju striktare du kan vara desto lättare är det nu i början. dvs så lite kolisar som det alls går.

Jag gjorde ett långt utlägg på rubriken Sockerutmaningen. Du kanske kan få några tips där?

Link to comment
Share on other sites

En massa bra tips och råd i den här tråden redan.

 

Generellt sett, och det gäller i synnerhet för den som upplever sig sockerberoende, så är nolltolerans inte alls dumt under åtminstone inledningen av LCHF-resan. Efter denna period så är det många som upplever det jiim tog upp ovan, dvs att socker, godis och liknande lämnar en kall. Jag själv upplevde att allt sådant där helt enkelt blev ointressant, dvs lämnade mig helt kall. Tanken på frukt gjorde mig t.o.m. spyfärdig. :)

 

När du normaliserat vikt eller övriga mål så kan det vara läge att introducera mer kolhydrater vid behov. Igen blir detta ett problem om det inte kan ske utan att det går överstyr...och läser jag det du skriver så upplever jag att du har rätt svårt för att kunna äta godis med moderation.

 

För att hantera detta så skulle jag fundera kring följande vägar:

 

1) Nolltolerans vad gäller godis. Det knepiga är att denna punkt funkar i regel bäst (endast?) om man upplever det jag skrev inledningsvis, dvs att godiset inte lockar alls. Av denna anledning kanske det skulle kunna vara värt för dig att verkligen anstränga dig för att åstadkomma åtminstone en 3 månader utan att äta godis och även försöka attackera det psykologiska, om du kan, med att äta sött. Oftast finns en stark faktor inblandad av detta, dvs att somliga situationer, upplevelser etc triggar igång sötsuget, ex. genom att det kanske blir en tillfällig flykt från något.

 

2) Äta något varje dag. Om du "lär om" ditt smaksinne genom en strikt period av lågkolhydratkosthållning så kan det bli lättare att välja mindre söta alternativ som mörk choklad etc. Med denna "omprogrammering" så kan det tänkas att du kan få till att du helt enkelt tillåter dig att äta detta varje dag...om du vill. Igen så handlar det om att du måste ha nått en fas då du kan kontrollera detta så inte 2-4 rutor choklad blir 2-4 chokladkakor...och 8 skivor bröd om dagen. :) Det fina med att äta något varje dag är att det blir något vardagligt och naturligt och betydligt mindre laddat.

 

3) Du äter periodvis vad du vill, ex. en gång i månaden. Den stora risken med det här är att det ofta går över styr och man går och längtar och trängtar efter just den här dagen. När dagen sedan är överstånden så ska du igen på banan och det kan bli onödigt svårt etc.

 

4) Du börjar träna med målet att ägna dig åt styrketräning med inriktning på muskeltillväxt. Med det här menar jag inte att du ska behöva sikta på att stå på en kroppsbyggarscen, vilket är svårt nog ändå för kvinnor och för kanske de flesta människor helt ointressant. Det handlar ENBART om att tränar du på detta sätt så KAN du faktiskt äta sådant du har svårt för att låta bli i synnerhet träningsdagar.

 

Även detta har det goda med sig att likt punkt 2 så avdramatiseras godisätandet i bästa fall. Det blir í bästa fall snudd på tråkigt då det inte längre är något du "får" göra utan kanske "måste" göra. Men även här gäller att det är inte tal om frossanden och helt okontrollerat ätande. Däremot finns betydligt mer prutmån än i punkt 2, dvs det handlar inte bara om att äta LCHF-vänligt à la mörk choklad utan i princip vad som helst så länge du håller dig inom vad din kropp klarar av. En lite större frihet...med tillhörande ansvar förstås.

 

Lycka till!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...