Jump to content

Ni som tagit bort mejerier.

nabe

Recommended Posts

En fråga till er som blivit "tvungna" att ta bort mejerier från kosten för viktminskningens skull. Åt ni mycket mejerier eller räckte det med lite för att hindra viktnedgång? Berodde det på att det blev för mycket kolisar eller var det pga proteinet (ost), tro?

För mig är det ganska tydligt mjölk, och den mjölk jag har druckit har varit i kaffet. Jag har svårt att sluta med det, men nu är det bara mjölk i kaffet en gång om dagen och då är det kanske bara 0,5 deciliter, det fungerar bra. Om jag tar mer mjölk så märker jag det ganska direkt på kärlekshandtagen ... Smör och lagrad ost är inget problem för det äter jag mycket av och det hander inget speciellt. Grädde är jag inte helt klar över och försköker ta bara litet.  Keso, vassle, kesella, undviker jag. Yoghurt och fil äter jag ibland och det ger inte samma effekt som mjölken, men någon liten effekt blir det ändå.

Jag tror att det handlar om vassle proteinet inte kolisarna. Vassle triggar ju insulin som om du ätit något med 6 gånger fler kolisar än vad du har. Mycket insulin i en kropp som får mycket fett är nog inte optimalt.

Jag har sedan 2006 försökt mig på LCHF ett flertal gånger, men gått upp i vikt. Alla dessa gånger har jag ätit mejerier.

Nu i februari gick jag ut hårt och har inte ätit några mejerier alls, förutom smör (gör det inte enbart på grund av vikten). Mellan februari och juni har jag gått ner 9 kg. I juli började jag tillåta mig att använda ost i matlagningen, men det blir inte några stora mängder - lite i äggröran på mornarna och gratänger mm. Undantag gör jag enstaka gång med grädde eller mjölk i kaffet om jag glömt min egen äggmjölk hemma.

Jag kan inte säga om det är osten som påverkat att jag fått ett större midjemått i sommar, för det kan i mitt fall också handla om att jag haft problem med att ställa in medicineringen för min hypotyreos.

• Like 1

Jag har sedan i våras nästan helt nollat mejerier, men äter mer bär och även frukt! Mår toppenbra, gått ner flera kg i sommar samt slutat äta levaxin (hypotyreos) då jag har normala värden nu efter kostomläggningen.

Har ätit levaxin sedan 2000, samt atkins/LCHF till och från sedan kanske 2002, men inte gått ner i vikt eller förbättrat måendet på det...

Nu blir det mycket mer frukt och bär och jag njuter av det!! Äter tex ofta matiga smoothies med kokosmjölk, vatten, lite bär/frukt, spenat, ingefära, kokosolja, mm mm :)

Låt det intressant så googla på Eva Renners kost

Jag har även läst "the power of your metabolism" av Frank suarez (amazon/kindle)

• Like 4

Jo undrar lite för jag tänkte öka på mejerierna i kosten nu. Mest pga att jag börjar tappa intresset för lchf-mat och vill ju fortsätta. Känner att det måste vara en hållbar kost med mer variation för mig. Samtidigt vill jag ju inte lägga på mig vikt utan fortsätta gå ner. 

För mig är det ganska tydligt mjölk, och den mjölk jag har druckit har varit i kaffet. Jag har svårt att sluta med det, men nu är det bara mjölk i kaffet en gång om dagen och då är det kanske bara 0,5 deciliter, det fungerar bra. Om jag tar mer mjölk så märker jag det ganska direkt på kärlekshandtagen ... Smör och lagrad ost är inget problem för det äter jag mycket av och det hander inget speciellt. Grädde är jag inte helt klar över och försköker ta bara litet.  Keso, vassle, kesella, undviker jag. Yoghurt och fil äter jag ibland och det ger inte samma effekt som mjölken, men någon liten effekt blir det ändå.

Jag tror att det handlar om vassle proteinet inte kolisarna. Vassle triggar ju insulin som om du ätit något med 6 gånger fler kolisar än vad du har. Mycket insulin i en kropp som får mycket fett är nog inte optimalt.

Mjölk dricker jag inte. Blir lite grädde och creme fraiche, ganska ofta ost.

Intressant det där med vassle, kände inte till det.

För min del tror jag att mejerierna får mig att överäta. Och så går jag runt och är sugen på saker hela tiden. Någonstans kring 0,5 dl per dag verkar vara tillräckligt för att jag ska komma ur fas med hungerskänslorna. Så om det beror på kolhydrater eller protein eller på att det är för gott vet jag inte. Jag klarar ganska stora mängder av kolhydrater från rotfrukter och liknande utan att tappa kontrollen.

• Like 1

Mjölk dricker jag inte. Blir lite grädde och creme fraiche, ganska ofta ost.

Intressant det där med vassle, kände inte till det.

Här är en rapport som brukar refereras till: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16002802

Jag tycker den här artikeln från Marksdailyapple är informativ.

http://www.marksdailyapple.com/dairy-insulin/#axzz3B8GhUzmh

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag körde LCHF med mejerier och gick först ner 12 Kg, hade då hittat en kost som jag gick runt på varje vecka, och viktminskningen stannade av och jag vägde cirka 78 Kg.

Jag har haft stora problem med magbesvär och testade mig fram till att det var mjölk jag inte tålde. Slutade helt med mejeriprodukter och tappade 2,5 kg på några veckor, och nu har det stannat av igen. Exakt vad det är med mejeriprodukterna vet jag inte, men för mig var det en tydlig och dramatisk effekt på viktminskningen när jag uteslöt dem helt ur kosten. Jag ska också tillägga att jag åt mycket mejerier, såser på cremé fraische o.s.v, som svar på din frågeställning.

Magen mår mycket bättre också, men det handlade ju inte tråden om, men kanske kan vara bra för andra som inte får ordning på sina magproblem att testa mejerifritt.

• Like 1

• 10 months later...

En fråga till er som blivit "tvungna" att ta bort mejerier från kosten för viktminskningens skull. Åt ni mycket mejerier eller räckte det med lite för att hindra viktnedgång? Berodde det på att det blev för mycket kolisar eller var det pga proteinet (ost), tro?

Jag tog bort mejerier för att det lätt skapar inflammationer och rubbar hormonnivåerna i kroppen.

När jag slutade med alla komjölksprodukter + gluten + vitt socker gick jag ner väldigt mkt i vikt.

Jag vet inte vad som gjorde att jag gick i ner i vikt. Förmodligen en kombination av allt tillsammans. Mindre inflammationer i kroppen.