Jump to content

Träning à la Cajsa Warg

Tiny Tom

Recommended Posts

Jag har under sommaren spenderat lite träningstid utomhus och improviserat så gott det har gått i det, mestadels, vackra vädret.

Principen har varit "man tager vad man haver" eller "man taga hvad man hafva kan" som tant Warg visst hade som favvoutryck.

Tänkte här dela med mig av dessa aktiviter medelst en film.

Hoppas det kan vara av intresse!

Mycket inspirerande film Tiny Tom! Börjar undra varför man ska gå till gymmet alls när jag ser tex ryggsäckssidolyftet.

• Like 1

Mycket inspirerande film Tiny Tom! Börjar undra varför man ska gå till gymmet alls när jag ser tex ryggsäckssidolyftet.

Tack för uppskattning!

Jo, det mesta går ju att "få till" utan ett gym men somligt kan vara knepigare än andra. Exempelvis kör jag normalt en bendag liknande den i filmen och senare i veckan en till med mer hypotrofifokus innehållandes benpress, benspark, bencurl och (ibland) vader.

Jag saknar också rack pulls och en riktig skivstångsrodd för ryggen plus att det är bra med en riktig latsdragmaskin för att få längre rörelseomfång och/eller klämma in fler repetitioner.

Summa summarum, ben och rygg gör sig nog lättare på ett gym om man har de önskemålen som jag nyss nämnde. Fast det har sin charm att träna utomhus när vädret är bra! :)

Tillägg: Experimenterade ett tag med att få till axelpressar mha cykeln men det slutade nästan med att jag fick en ny fontanellöppning då jag fick en trampa i skallen... Inte jättehippt i 20+++-åldern. ;) Går nog att få till om man s.a.s. låter huvudet sticka ut "i" ramen typ men så mycket begränsningar för axlar, greppposition etc så det får man nog experimentera lite mera med än vad jag gjorde.

• Like 1

Tack för titten. Härligt att äntligen få se hur du ser ut. Hur mycket väger cykeln? Min racer cykel ala knappt 10kg fungerar nog dåligt :P.

Tack själv Lepold!

Uj, jag har faktiskt inte en aning vad cykeln väger. Men den kan väl omöjligt väga jättemycket. Men det är ju ingen racercykel direkt... :) Men vad kan den väga? 20+ kg måhända. Poängen är att vikten/belastningen, i hypertrofisammanhang, inte skall spela (alltför) stor roll. Det viktiga är att man "träffar" rätt muskel och har dito kontakt. Tilläggas bör, för säkerhets skull, att jag på de flesta övningar kör ca 5 set, möjligtvis bara 3-4 för biceps och oftare lite fler på benövningarna. Behovet av ökad belastning för ben har jag löst genom att korta ned vilan. I Cajsa Warg-passen så har jag för dessa övningar siktat på 45 sekunder vila men ibland nöjt mig med 30 s.

Sidolyftet ser lite småskabbigt ut utförandemässigt så lite bättre kontroll hade varit bra där. Sen gör det ju inte saken bättre att man ställer sig på en rem innan man ska börja lyfta också... Fick hyfsad träff ändå men just axlar kan ofta vara en kroppsdel som kräver mer strikthet i utförandet varför det hade varit försvarbart att försöka demonstrera något dylikt. Usch, ser för ostrikt ut nu när jag ser om det. Jag borde ha tagit ur lite bråte ur väskan innan. :)

Det är viktigt att förstå att ser man bara till att flytta en vikt från position A till position B så kan man i regel hantera mycket tyngre belastningar. Tjusningen är att får man träff på muskeln så brukar det ofta inte behövas så tunga belastningar...på en human träningsnivå.

Angående racern så kanske man kan använda den för enarmscurls? :) Är även det för tungt så kan man ju experimentera med att ha ett hjul kvar i marken...på något vis. *spontantänker* Viktigt att komma ihåg att belastningen skall alltid vara relativ en själv! Spelar ingen roll om det är "allmänt" lätt eller tungt. Man måste fokusera helt på sig själv ur resultatperspektivet.

Kul :)

Som gammal styrkelyftare så blir jag imponerad både av påhittigheten, muskelaturen :)  och av att "allt är möjligt som DU möjliggör".

Tackar så mycket Syster!

De rumänska marklyften har ju sina begränsningar med tanke på att belastningen far iväg från kroppen/benen. Inte idealt ur ett potentiellt skadeperspektiv. Men med så lätta belastningar (för mig) så kommer man ju undan med mycket. Detsamma gäller ju iofs även böjen då jag med tyngre belastningar inte skulle komma undan med så mycket knäframåtskridning...

Jo, jag kom att tänka på efter jag fixat filmklippet att det där med att "allt är möjligt som du möjliggör" även kan ses negativt...och kanske - faktiskt - oftare anammas så (fast människor tänker inte på det och medvetandegör inte det). Men det var en positiv tanke ursprungligen.

• Like 2

Tackar så mycket Syster!

De rumänska marklyften har ju sina begränsningar med tanke på att belastningen far iväg från kroppen/benen. Inte idealt ur ett potentiellt skadeperspektiv. Men med så lätta belastningar (för mig) så kommer man ju undan med mycket. Detsamma gäller ju iofs även böjen då jag med tyngre belastningar inte skulle komma undan med så mycket knäframåtskridning...

Jo, jag kom att tänka på efter jag fixat filmklippet att det där med att "allt är möjligt som du möjliggör" även kan ses negativt...och kanske - faktiskt - oftare anammas så (fast människor tänker inte på det och medvetandegör inte det). Men det var en positiv tanke ursprungligen.

Jag tycker att det är en mycket positiv tanke att ta till, då motivationen tryter, det kan vara till hjälp att öka motivationen inom de flesta områden i livet. Inte bara träning :)

Själv brukar jag alltid springa till olika lekparker och köra min styrketräningspass där. Man får ju till och med solbränna på köpet :)

Numera har de sån bra "matta" på lekparker, som är lagom mjuk och det gör inte ont att ha knän och armbågar på den.

Jag förespråkar funktionell styrketräning med min egen kroppsvikt, Vill mest stärka upp bål och rygg då det känns viktigast både för välmående (förebygga ryggproblem i framtiden) och framförallt för min sport :D

Bor någon i Lund så häng med till stadsparken så kör vi ett pass ;)

edit:

listar fördelarna:

1. Ute I friska luften

2. att man kan använda fantasin och vara kreativ för att komma på övningar

3. solbränna

4. Publik :D

5. det behagliga underlaget som brukar finnas.

6. träning med egna kroppsvikten utan vikter

b114408.jpg

• Like 5

Jag tycker att det är en mycket positiv tanke att ta till, då motivationen tryter, det kan vara till hjälp att öka motivationen inom de flesta områden i livet. Inte bara träning :)

Spooky...det fanns nämligen ett ursprungligt tankefrö som rörde något helt annat än "bara" träning. :) Moderator OCH tankeläsare? ;)

• Like 1

Själv brukar jag alltid springa till olika lekparker och köra min styrketräningspass där. Man får ju till och med solbränna på köpet :)

Numera har de sån bra "matta" på lekparker, som är lagom mjuk och det gör inte ont att ha knän och armbågar på den.

Jag förespråkar funktionell styrketräning med min egen kroppsvikt, Vill mest stärka upp bål och rygg då det känns viktigast både för välmående (förebygga ryggproblem i framtiden) och framförallt för min sport :D

Bor någon i Lund så häng med till stadsparken så kör vi ett pass ;)

Lustigt, ett av ställena jag besöker ligger i anslutning till en lekpark som påminner väldigt mycket om den på din bild. Fast det är Uppsala det. :)

Det är faktist I Bromölla där mina föräldrar bor. Själv bor jag I Lund.

Det kanske är en "standard lekpark". byggsats typ. haha :)

Inte omöjligt i dessa tider. "Mångfald" genom precis samma saker precis överallt. Varje galleria har sitt Dressman och Teknikmagasin etc. :)

Fast lekparkerna är inte så tokiga...

Härlig inspiration!  Ryggsäcken verkar överkomligt men cykeln vete tusan. Med min vanliga otur skulle jag nog drämma pedalen eller styret i huvudet på två röda. Att träna ute är så skönt, brukar göra knäböj med gamla stockbitar jag hittar i skogen där jag bor, när jag är ute och går. Man tager vad man haver är en fin levnadsregel tycker jag, i stort och smått! :)

• Like 2

• 3 weeks later...

Häftig video. Jag skiter nog i att köpa nytt gymkort!

LCHF har gjort mig mindre självupptagen - jag skiter mer och mer i hur jag ser ut (eller hur det verkar stå till, snarare) och i vad folk tycker, haha. :lol:

Ge oss gärna fler utomhusträningstips medelst instruktionsfilm som ovan! :)

• Like 1

Häftig video. Jag skiter nog i att köpa nytt gymkort!

LCHF har gjort mig mindre självupptagen - jag skiter mer och mer i hur jag ser ut (eller hur det verkar stå till, snarare) och i vad folk tycker, haha. :lol:

Ge oss gärna fler utomhusträningstips medelst instruktionsfilm som ovan! :)

Tackar för uppskattning!

Du har så rätt, livet är för kort för att bry sig alltför mycket om vad andra tycker och tänker.

Jag har faktiskt testat lite andra varianter också men de är sannolikt inte helt lätta att få till för alla människor. Den som lever får se. Det kanske blir något mer framöver. Å andra sidan kanske det finns möjlighet att bara få till mer "vanlig träning". Lovar inget men utesluter det inte.