Popular Post Totto Posted August 22, 2014 Popular Post Share Posted August 22, 2014 Var på min först ögonkoll efter diagnos och möttes som vanligt av mitt normala HbA1c. Så trött jag blir. Min diabetessköterska tycker att jag har för bra kontroll. Det var trögt att få boka tid för att få ett ultraljud av pulsarna i fötterna gjorda eftersom jag ju inte hade diabetes eftersom mitt HbA1c var normalt. Det gällde pulsar som två läkare inte kunnat hitta hos en diabetiker. Jag har haft neuropatismärtor i fötterna under hela våren och större delen av sommaren, nu har de lagt sig. Det här är tydligen vanlgt när man normailserar blodsockret. Sista läkaren jag var hos bestämde att jag inte hade diabetes alls, eftersom jag hade normalt HbA1c. Mitt senaste HbA1c, taget i april, var 35. Är inte det jättebra? Ska de inte vara glada över detta och gratulera mig till god förståelse av saambandet mellan kost och blodsocker? Nä,k jag är för bra. Och då har jag alltså ändå haft diabetes länge nog för att ha smärtsam läkning av neuropati i fötterna. Jayzus, som de sa i Dublin i min ungdom. Är det jag eller de som är galna? 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Helt sjukt... Försöka få till en artikel i någon tidning...? Tidningarna borde gilla det. Den lilla människan blivet frisk på egen hand och då dissad av vården? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 O du milde tid! *skakar misstroget på huvudet* Vad håller de på med? De borde ju jubla och gratulera. Det känns som om människor i allmänhet och sjukvården i synnerhet är så hjärntvättade med fett-är-farligt-kolhydrater-är-livsviktigt och diabetes-går-inte-att-göra-något-utan-medicin att många helt enkelt inte förmår se vad en lågkolhydratkost faktiskt kan göra. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Du får väl tilltvinga dig ett glukosbelastningstest så att de måste ge dig tillbaka din diagnos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Var på min först ögonkoll efter diagnos och möttes som vanligt av mitt normala HbA1c. Så trött jag blir. Min diabetessköterska tycker att jag har för bra kontroll. Det var trögt att få boka tid för att få ett ultraljud av pulsarna i fötterna gjorda eftersom jag ju inte hade diabetes eftersom mitt HbA1c var normalt. Det gällde pulsar som två läkare inte kunnat hitta hos en diabetiker. Jag har haft neuropatismärtor i fötterna under hela våren och större delen av sommaren, nu har de lagt sig. Det här är tydligen vanlgt när man normailserar blodsockret. Sista läkaren jag var hos bestämde att jag inte hade diabetes alls, eftersom jag hade normalt HbA1c. Mitt senaste HbA1c, taget i april, var 35. Är inte det jättebra? Ska de inte vara glada över detta och gratulera mig till god förståelse av saambandet mellan kost och blodsocker? Nä,k jag är för bra. Och då har jag alltså ändå haft diabetes länge nog för att ha smärtsam läkning av neuropati i fötterna. Jayzus, som de sa i Dublin i min ungdom. Är det jag eller de som är galna? Vet dom inte om att du äter strikt LCHF eller fattar dom inte att ditt låga långtidssocker beror på att du knappt äter några kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Du får väl tilltvinga dig ett glukosbelastningstest så att de måste ge dig tillbaka din diagnos. Utan den hade de aldrig fattat. Efter en timme låg det på 20,6, efter två timmar 14. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Vet dom inte om att du äter strikt LCHF eller fattar dom inte att ditt låga långtidssocker beror på att du knappt äter några kolhydrater? Jag försöker så pedagogiskt jag kan förklara dettta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Gratulerar till minskade smärtor, om jag förstod rätt. Vilka besvär kvarstår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Gratulerar till minskade smärtor, om jag förstod rätt. Vilka besvär kvarstår? Tack! Kvar är en lätt domning men bara ibland.Hygglig känsel och inga smärtor alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 För bra kontroll?!!! Otroligt! Byt diabetessköterska! Det finns allt fler som tänker självständigt och faktiskt förespråkar LCHF! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 De är bara avundsjuka för att du löst allt på egen hand. Gå dit fler gånger för att reta upp dem. Det förtjänar dom 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 För bra kontroll?!!! Otroligt! Byt diabetessköterska! Det finns allt fler som tänker självständigt och faktiskt förespråkar LCHF! Till vem? Såvitt jag vet är hon den enda som finns på södra halvan av ön. Och hon skriver ut teststickor till mig, det är det viktiga. Vad mer behöver jag henne till? Jag tror att jag behåller henne och lär henne något. Har hört att jag kanske ska bli kallad i oktober. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 De är bara avundsjuka för att du löst allt på egen hand. Gå dit fler gånger för att reta upp dem. Det förtjänar dom Så ofta jag kan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Till vem? Såvitt jag vet är hon den enda som finns på södra halvan av ön. Och hon skriver ut teststickor till mig, det är det viktiga. Vad mer behöver jag henne till? Jag tror att jag behåller henne och lär henne något. Har hört att jag kanske ska bli kallad i oktober. Tror jag med.. så länge de är trevliga och hjälper en med det som man behöver så fögar det dåligt att byta till någon annan. Tror att det tar minst en kanske två generationer innan lågkolhydratkost ingår i utbildningen till diabetessköterskor? Har man tur så tar hon till sig av dina erfarenheter/kunskaper och då har du inte bara hjälpt henne utan även andra diabetiker på din ort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts