kanariefágel

Laktosintolerans och LCHF?

Recommended Posts

Laktosintolerans är inget hinder att äta LCHF. Min sambo och dotter är laktosintoleranta och sambon har ätit LCHF i flera år. De tål vanligt smör, men är du mer känslig, så finns det ju laktosfritt smör också. Cremefraiche och grädde finns ju laktosfria, liksom yoghurt med 10% fetthalt (tyvärr finns den ännu fetare ryska yoghurten inte laktosfri dock). Det som inte verkar gå att komma ifrån är att laktosfri grädde innehåller karragenan, något som många säger inte är så nyttigt. Jag vet inte vilka negativa effekter det eventuellt kan ge, men väljer att blunda för det, eftersom det går åt många liter laktosfri grädde hemma hos oss.

Om du inte kan eller vill äta några mjölkprodukter alls, är det fullt möjligt att äta helt mjölkfri LCHF. Du får äta mer kokosfett och olivolja istället för smör och mer majonnäs istället för grädde, om jag nu generaliserar grovt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är laktosintollerant.. så här blir det inte mycket mejerier alls.. mest smör och lite ost emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är laktosintolerant jag med... och äter lågkolhydratkost för glatta livet... hård- och getostar i mängder. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i 5½ år men upptäckt det senaste året att jag mår bättre utan den stora mängd laktos jag åt tidigare. Har laktosintolerans i släkten så det är ju inte så konstigt att jag också märker av det, särskilt efter de första LCHF-åren med väldigt mycket mjölkprodukter. Jag äter idag smör, vällagrad ost eller ko/getost ibland, men håller mig annars undan från mejeriprodukter.

Min kusin som inte tål mjölkprodukter alls (inte ens ghee) och många förfrågningar från andra läsare om mjölkfria recept fick mig att starta en Paleoblogg med LCHF-inriktning i vintras. Där finns idag ca 200 recept helt utan mjölk. Så visst går det att äta LCHF när man är laktosintolerant :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70% av jordens befolkning är väl laktosintoleranta om jag inte minns fel. Men de äter ju yoghurt, smör och grädde ändå eftersom det innehåller så lite laktos så att även många laktosintoleranta kan äta det. Men man får ju känns efter själv vad man tål och mår bra av.

(Läst i senaste numret av Hunger)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är laktosintolerant och använder förutom smör och ost, grädde, creme fraiche, smetana etc i matlagningen. Men jag använder de laktosfria varianterna. Utbudet är rätt komplett numera även i Sverige som tidigare låg långt efter Finland vad gällde utbudet.

http://www.valio.se/produkter/laktosfria-matlagningsprodukter

http://www.arla.se/vara-produkter/laktosfritt/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg