jiim Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Normalt äter jag två mål om dagen (strikt ketogen kost). Det första ca 30gram protein (frukost) och det andra circa 60gram protein (middag) Jag upplever att jag får ett litet "insulinrus" I kroppen I det andra målet jag äter, antagligen pga den högre proteinmängden. Senaste veckan har jag testat att äta tre mål om dagen (ca 30gram protein per mål) och då känns detta rus efter måltiden I kroppen mindre. Vilket är mest fördelaktigt (ur två synvinklar, metabolism/förbränning och hälsomässigt) 1. två mål om dagen och ta fördel av fastan. (så det blir typ 16:8) 2. tre mål om dagen för att sprida ut proteinintaget över dagen, så man får lägre insulinnivåer och lagrar mindre av fettet I med jag tränar en del så känns tre mål om dagen mer givet. Fast är nyfiken på vad andras åsikter är, speciellt intresserad av insulinpåverkan av att äta stor mängd protein I ett mål mot att äta två mindre mål. Bör man vara mer "försiktig" med fettet om jag äter ett mål med mer protein? Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 På de låga nivåer som du ligger på tror jag bara att det kan ha marginell betydelse ur ett hälso- och förbränningsperspektiv. Vad som har viss betydelse är ju hur man tar sina proteiner i förhållande till när man tränar...Tiny Tom vet säkert mer om det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Får ju de dära rusen I kroppen som jag tror är insulinet om jag äter ca 60gram protein under ett och samma mål. De kan kännas jobbiga upp till en timme efter målet, men efter detta mår jag jättebra. Kan fasta länge utan att må dåligt, men det är just precis efter måltiderna. Mjo jag äter något låga nivåer protein, men då slipper jag rusen, och med de låga nivåerna så kan jag äta obegränsade mängder fett som mättar väldigt bra för mig. Jag kan vara viktstabil på cirka 90gram protein per dag och äta obegränsat fett. Äter jag mer protein per dag, har provat upp mot 150 gram, då lägger jag på mig något I vikt om jag äter obegränsade mängder fett. Men det är det jag undrar som du skriver Peter hur man bäst tar proteinet under dagen (och hur insulinet påverkas) och hur man gör de dagar man tränar. Tiny Tom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Då är det mest troligt inte insulin du känner av.. såvida det inte är hypoglykemi? Däremot så kräver nedbrytning av protein i magtarmkanalen ansenliga mängder energi.. så blod rusar dit.. och nedbrytning/upptag av protein startar cirka en timme efter måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Intressant. Jag tror vi måste ta med glukagon också i diskussionen. Kan det vara orsak till ruset du känner? http://www.lchf.se/Startsida/InfoomLCHF/Uppslagsverket/Glukagon.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Då är det mest troligt inte insulin du känner av.. såvida det inte är hypoglykemi? Däremot så kräver nedbrytning av protein i magtarmkanalen ansenliga mängder energi.. så blod rusar dit.. och nedbrytning/upptag av protein startar cirka en timme efter måltid. har generellt sätt lågt BS, fastesocker på kring 4, men är helt frisk. Kanske har det med det att göra? Men jag har ingen hypoglykemi (iaf inte fått någon diagnos ) Så om måltiden nu innehåller 60gram protein, kan det vara processen innan nedbrytningen startar är det lilla rus i kroppen jag känner. Min aptit ökar också efter en större måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Intressant. Jag tror vi måste ta med glukagon också i diskussionen. Kan det vara orsak till ruset du känner? http://www.lchf.se/Startsida/InfoomLCHF/Uppslagsverket/Glukagon.aspx 10/10 poäng för den länken Det är möjligt men det är fortfarande ändå ganska små mängder protein jag äter. 300gram högrev igår exempelvis och lite spenat (ca 60gram prot) så kände jag det Det verkar dock vara oklart vad det är som triggar glukagonet och insulinet vid högre proteinintag. I med jag har relativt höga fettintag så tror jag inte att glukagonet heller behöver skapa glukos från proteinet hos mig. Kanske ska jag inte fundera så mycket och fortsätta med flera mindre mål om det nu känns bättre. Men sen har ju PF också goda hälsoeffekter som jag inte får ta del av i sådana fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Är det skillnad på olika proteinkällor; kyckling, fisk, fläsk, nötkött, osv ? Jag tänker att om du kör väldigt strikt med tomma glykogendepåer, kanske din kropp har ett stort behov att tillverka den glukos den tycker du behöver. Kanske är kroppens reaktion att göra detta större ju mer tomma depåerna är. Du har ingen diabetesproblematik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Är det skillnad på olika proteinkällor; kyckling, fisk, fläsk, nötkött, osv ? Jag tänker att om du kör väldigt strikt med tomma glykogendepåer, kanske din kropp har ett stort behov att tillverka den glukos den tycker du behöver. Kanske är kroppens reaktion att göra detta större ju mer tomma depåerna är. Du har ingen diabetesproblematik ? Ja det är skillnad, där nöt påverkar minst tabell finns i denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5348-protein-insulinrespons/ Har ingen diabetes. Fast det fungerar bra nu på senaste när jag spridit ut målen mer. Tror jag kommer fortsätta med det. i synnerhet de dagar jag tränar Finns det någon som har någon teori vilket som är bäst rent metabolism/förbränningsmässigt med att äta två mindre mål mot ett större? utspridda proteinintag bör minska fettinlagring tycker jag, men PF är gynnsamt för förbränningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Det får mig att tänka på något jag läst. Jag tror det står i Hjärnkoll på vikten. Om vi äter stora portioner mat så inser kroppen att "den där mängden mat kommer att ge ett jättestort påslag av insulin så det är bäst att jag tillverkar lite extra glukos som kan återställa blodsockerbalansen efter insulin påslaget". Därför är det bra att inte äta för stora portioner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts