Pandapaint

Bergsbestigning på LCHF/Paleo?

Recommended Posts

Hej! 

Är det någon som sitter inne på info om bergsbestigning på lågkolhydratskost? 

När jag besteg Kilimanjaro kunde en dag se ut på följande vis:
Frukost: sockrad havregrynsgröt
Lunch: Pasta/ris med kött och frukter
Middag: Pasta/ris med kött och frukter
Och däremellan proppade vi kroppen full med Snickers eller liknande under varje vilopaus för att orka pusha lite till.

Jag har lyckats hitta lite info om kost på hög höjd och överallt står det att crabs are king p.g.a det går åt för mycket syre att bryta ner protein och fett... men jag är skeptisk. Äter vanligtvis ganska liberal LCHF (normalviktig och tränar mycket) och all min logik säger att kroppen borde prestera bättre på lågkolhydratskost även (speciellt???) på hög höjd. Att chocka kroppen med sockertoppar/-dippar och därmed behöva äta typ varannan timme känns inte särskilt syresparande... 

Ska nästa år bestiga några 6000+ toppar i Himalaya och vill verkligen inte utsätta min kropp för samma sockermisshandel igen. Någon som har info eller erfarenhet om ämnet? 

 

Tack på förhand!! :)
/ Amanda 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På medlemssidorna finns det två intervjuer och en föreläsning på temat Träning och fettdrift. Kanske kan du hitta vad du söker där?

 

Själv bestiger jag inga bergstoppar och har ingen kunskap i ämnet. Tycker dock att det du skriver låter vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Annelie Wester har en artikel på www.utsidan.se/blogs/anneli/prova-pa-expeditionsmaten.htm som handlar om lågkolhydratkost och hög höjd. Sedan skriver jag själv några korta rader på min sajt om bergsbestigning - www.chooyu.se/aventyr/kost-pa-hog-hojd/

 

Om du söker på Jeff Volek hittar du massor av info, artiklar, videos om just lågkolhydratkost och hård träning (eller omsatt till min verklighet - hur det skulle kunna vara på hög höjd).

 

Jag ska iväg och klättra på hög höjd om två veckor och kan återkomma efter det om jag har något mer att tillägga :-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Annelie Wester har en artikel på www.utsidan.se/blogs/anneli/prova-pa-expeditionsmaten.htm som handlar om lågkolhydratkost och hög höjd. Sedan skriver jag själv några korta rader på min sajt om bergsbestigning - www.chooyu.se/aventyr/kost-pa-hog-hojd/

 

Om du söker på Jeff Volek hittar du massor av info, artiklar, videos om just lågkolhydratkost och hård träning (eller omsatt till min verklighet - hur det skulle kunna vara på hög höjd).

 

Jag ska iväg och klättra på hög höjd om två veckor och kan återkomma efter det om jag har något mer att tillägga :-)

Hej! Tack för mycket bra svar Janne :) Jag ska läsa artikeln av Anneli och läsa vidare på din blogg. 

 

Vad spännande, stort lycka till med klättringen och kosten! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande!

 

Vore kul med en uppdatering framöver då ämnet är rätt ovanligt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats hitta lite info om kost på hög höjd och överallt står det att crabs are king p.g.a det går åt för mycket syre att bryta ner protein och fett... men jag är skeptisk.

 

Men att krabbor skulle vara höghöjdskost måste ändå vara lite av en sensation. ;)

 

Lycka till med klättringen..jag har länge varit sugen att gå upp på Kilimanjaro men det blir nog aldrig av. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att krabbor skulle vara höghöjdskost måste ändå vara lite av en sensation. ;)

 

Lycka till med klättringen..jag har länge varit sugen att gå upp på Kilimanjaro men det blir nog aldrig av. :)

Hahah, hoppsan! ;) 

 

Jag tycker att Jonas Bergqvists föreläsning på Ur-play om hård träning på lågkolhyratskost är väldigt intressant och den känns relevant, även om kroppen beter sig annorlunda på hög höjd jmf. med på marknivå. 

 

Ska inte till Himalaya förrän om över ett år, men just nu försöker jag trappa upp träningen samtidigt som jag vill komma i ketos. Planen är att träna väldigt hårt på LCHF detta år och förhoppningsvis vågar jag leka försökskanin uppe i bergen också!! :) Blev grymt inspirerad av Janne (http://www.chooyu.se). Startar nog även jag en blogg lite längre fram! 

 

Tack! Klart du ska till Kilimanjaro! Det är världens bästa plats! :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå.. fettoxidation kräver syre (aerobt).. medans glykolys kan ske anaerobt.. men då får man en mellanprodukt och det är Laktat!

 

Frågan är hur kul det är att få mjölksyra på väg upp på Mount Everest?

 

I så fall är det bra att träna upp Laktatmetabolismen.

 

Tror inte man skall dribbla bort sig för mycket kostmässigt på så udda företeelser som extrem bergsbestigning med syreunderskott.

 

Oså får man fundera på vilken ansträngningsnivå (% av VO2 Max) själva prestationen sker på.

 

Tycker spontant att det känns som att "train low, race high" är ett koncept som vore tillämpligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer som utlovat en liten redogörelse för min bestigning av Mont Blanc. Och precis som jag skriver i inlägget så är detta inget annat än en återgivning av min personliga upplevelse av LCHF på hög höjd. Rekommenderar vare sig bu eller bä  :)

 

Håll tillgodo  :D

http://www.chooyu.se/kost/lchf-del-3-lchf-pa-hog-hojd/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man springa 9 mil på 7:50 på LCHF borde man kunna bestiga berg på kosten också, det är ju (väl?) inte dödens zon du ska in i. Som Zepp påpekar skulle kanske "train low, race high" modellen fungera. Dock med en del små tweaks som du kan dissa eller köra på om du vill.

 

Jag skulle prova att köra din liberala LCHF (antar omkring 100 - 150 g kh per dag). För att bli väl fettdriven skulle jag inta kh i samband med träning. Du kan nog hålla dig i ketos då, speciellt om du hackar lite med kokosolja frekvent under dagen (någon matsked åt gången). När väl prestationen ska ske trycker du i dig "UCAN"stärkelse enligt instruktion. Måltiderna efter träning ska innehålla mkt lite kh.

 

För att träna på att befinna dig på hög höjd skulle man kunna tänka sig att du kör några pass i veckan med en "Elevation training mask" som begränsar syretillgången. Den borde boosta VO2max och verkar kunna fungera som om man bor i ett höghöjdshus. Jag funderar på att köpa en själv o testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.