Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag genomgår en behandling nu där jag emellanåt måste vara på sjukhus under nån vecka i taget. Det är omöjligt för mig att då få LCHF-kost. När jag ifrågasätter det så får jag till svar att de måste följa Socialstyrelsens rekommendationer, och där finns inte LCHF med. Jättetråkigt är det då jag alltså blir tvingad att äta fettsnålt, dricka lightdrycker, äta mycket kolhydrater och dessutom ifrågasättas angående varför jag inte äter de tre frukterna/dag. När jag försöker plocka bort de uppenbara kolhydraterna blir ju maten istället väldigt lite mättande...
Finns det något man skulle kunna påtala för att bemötas med en annorlunda inställning?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är struntprat, men bekvämt för dem förstås. De kanske till och med tror på det. Om de talar om Socialstyrelsens vägledning för diabeteskost står inget om att LCHF-kost är förbjudet. Dessutom finns ju måttlig lågkolhydratkost med som en varm förstahandsrekommendation.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej,

Min släkting kommer snart läggas in för att ta bort en tumör i hjärnan. Han har dessutom fler tumörer. Han har gått över till strikt LCHF tillsammans med grönsaksjuicer. ( broccoli, groddar ) för att göra sitt bästa för att inte göda sina cancerceller.

Nu är skräcken att han kommer att matas med kolhydrater på sjukhuset.

Kan man kräva att få LCHF mat?

Länk till inlägg

Min fru har diabetes typ 1 och har låg på sjukhus i somras efter en trafikolycka. Jag råkade ha semester så jag kunde lätt ta med LCHF-mat till henne. Ingen protesterade. Maten som serverades var både oaptitlig och katastrofal för diabetiker. (Behöver jag tillägga att hon efter ett års LCHF har bättre reglerat blodsocker än någonsin?)

• Gilla 3
Länk till inlägg

När jag hamnade på sjukhuset så informerade jag vid inskrivningen att jag åt LCHF och att jag var mycket strikt med detta och att jag hade egen mat med att komplettera med.

Det var helt ok och inskrivningssköterskan gick igenom frukostbuffén med mig och vi var överens om att det var mycket på den jag kunde äta. Middagen fick jag sortera ut ris, pasta och potatis och använda min medtagna cf och grädde mm. Allt väl så långt.

Efter op så mådde jag väldigt dåligt. En som gjort samma op men en timme efter mig var uppe och skulle snart hem. Jag kunde inte ta mig ur sängen för egen hand och hade dropp fortfarande.

När hjärnan klarnade lite och jag skulle få nästa dropp frågade jag vad det var för dropp jag får. Det visade sig att det var glykosdropp som jag fått x antal påsar av. Sa till sköterskan att jag klarar inte av socker utan brukar bli dålig med huvudvärk mm och frågade om inte droppet kunde vara orsaken till att jag fortfarande inte var på benen.

Hon sa bara oj då ska du inte ha detta utan du måste börja dricka i stället och undrade om jag sagt ifrån om det innan op. Sa att det finns inskrivet.

Efter ca fyra timmar orkade jag gå för egen maskin men fick stanna ett dygn extra.

Tur jag hade extra mycket mat med mig. :)

En annan sak som hände mig i dag men inte på sjukhus utan i kontakt med sjukvårdsrådgivningen.

Jag ringde dit efter att varit sjuk i fem dygn i magsjuka. Svårt att få i mig nått men massor ut. Kände att jag började bli uttorkad så jag ringde.

Fick som svar att det enda som de kunde rekommendera var vätskeersättning. När jag sa att det innehåller väl socker och jag har inte intagit socker mer än i väldigt små mängder i fyra år så sa hon att det måste vara en blandning av salt och socker för att hjälpa. Jag sa att jag drack så mycket jag kunde av äppelcidervinäger spetsat vatten alt citronvatten. Hennes nästa kommentar var att det var inte bra men jag kunde dricka utspädd äppeljuice i stället.

Eftersom jag haft sjukan i fem dygn så kanske jag skulle ta iväg till läkare för ev få dropp. Jag tackade för mig och lade på samt tog några klunkar spetsat vatten.

Jag kan bara inte följa sådana råd. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jag bad om att få LCHF under min sjukhusvistelse men fick det inte. Jag tipsade om att att jag gärna åt ägg till frukost men det fanns inte. Befintlig frukost var väldigt kolhydratriki ex marmelad, saft, müsli, rostbröd, torkade fikon och margarin ist för smör. Usch! Det blev ostskivor, gurka, lite filmjölk och kaffe. 

Till middag var halva tallriken fylld med ris, lite kycklingryta och några överkokta broccoli. Blev väldigt besviken, det är ju inte ens i enighet med kostcirkeln.

Fick även sockerdropp. Jag visste inte om man fick tacka nej till det. Är det någon som vet mer om sockerdropp, varför man får det och om det är nödvändigt? I mitt fall fastade jag inför ev operation. Sköterskans argument var att jag skulle slippa vara hungrig. Det blir man ju av socker!

Länk till inlägg