Jump to content

Tips på vad man kan göra med äggvitor?

StinasKompis

Recommended Posts

De borde gå att använda till fröknäcke. Det recept jag brukar göra är med ägg, riven ost och blandade fröer. Jag brukar minska mängden hela ägg och öka på äggvitor istället, om jag har sådana på lager. Har inte gjort dem helt utan äggulor, men tror att det skulle gå bra, äggen är ju där mest för att hålla ihop fröerna...

Jag får alltid en massa äggvitor, som jag tycker är synd att slänga. Jag har ett gammalt recept på katrinplommonsufflé, som jag gillar. Äter man paleo, så är det ju ok, annars får man ta t ex mörk choklad istället, och/eller inte äta så mycket.

Jag smälter ca 50 g mörk choklad, vispar äggvitorna (idag blev det 5-6 st), vispar i den smälta chokladen och gräddar i 175-200° drygt 20 min. (Den blir inte lika fluffig som med kartinplommonpuré).

Maränger?  :P  :wacko:

Nja, men för den som äter frukt, så kan det vara riktigt gott att gratinera skivor av frukt med ett marängtäcke. Helt sockerfritt, bara med lite vaniljpulver i, eller en gnutta citronjuice. Funkar säkert med bär också, men det har jag inte testat. Godast blir det med nektariner eller persikor, men det blir ju lite väl mycket socker förstås...

• Like 1

Tack EVS och Lisabeth för bra förslag.

Nån som vet hur länge äggvitor håller i kylen?

Jag har haft äggvitor i kylen i 2-3 veckor, och de har fortfarande varit fräscha.

Jag brukar göra chokladmousse på äggvitorna. Först vispar jag äggvitan tillsammans med lite honung. Sen smälta 2 rutor (20 g) 90 % choklad tillsammans med lika mycket smör. Salta på den smälta chokladen. Vänd äggviteskummet ner i den smälta chokladen. Häll upp i en liten serveringsskål. Kan ätas direkt eller den kan stå i kylskåp tills den ska ätas.

Det går även bra att ta 70 % choklad, men då skulle jag skippa honungen. Saltet viktigt att ha, saltet gör att chokladen smakar mer, och man behöver inte lika mycket sötningsmedel.

Om du inte vill vara onyttig och göra choklad så kan du använda dem när du gör omelett. 

• Like 2

Jag har haft äggvitor i kylen i 2-3 veckor, och de har fortfarande varit fräscha.

Jag brukar göra chokladmousse på äggvitorna. Först vispar jag äggvitan tillsammans med lite honung. Sen smälta 2 rutor (20 g) 90 % choklad tillsammans med lika mycket smör. Salta på den smälta chokladen. Vänd äggviteskummet ner i den smälta chokladen. Häll upp i en liten serveringsskål. Kan ätas direkt eller den kan stå i kylskåp tills den ska ätas.

Det går även bra att ta 70 % choklad, men då skulle jag skippa honungen. Saltet viktigt att ha, saltet gör att chokladen smakar mer, och man behöver inte lika mycket sötningsmedel.

Om du inte vill vara onyttig och göra choklad så kan du använda dem när du gör omelett.

Nu har jag lagat till mina äggvitor. Det blev chokladmousse. Tack Vältränad nörd för receptet. Jag körde 100 g 70% choklad till mina nio äggvitor. Lite salt men inget smör eller honung. Blev kalasgott! ?
  • Like 3