Jump to content

LCHF och träning


WTC1337
 Share

Recommended Posts

Hej. Det går alldeles utmärkt. Själv kört Vasaloppet i ketogent tillstånd. Dock innan du är helt van kommer du förmodligen att känna av en del omställningsbesvär som svaghet dålig uthållighet. Men detta vänder i takt med att mitokondrierna blir bättre på att hantera fett (tror jag det är, jag är lekman så ta det med en nypa salt). 

 

Är det gymmande du ska köra 5 gånger i veckan? Själv kör jag nu gym flera gånger i veckan och märker klart att jag blir starkare. Om det går bättre på LCHF än om jag skulle kört standardmat med mycket kolisar vet jag inte. Det skiter jag i då magrutorna är framme (efter 10 kg övervikt) och jag mår bättre.

 

I slutändan skulle jag rekommendera att du funderar på varför du vill börja med LCHF. Tappa vikt? I så fall, prioritera ner gymresultaten ett tag och njut av att vikten rasar. Stark kan du bli om ett halvår då du väger säkert 15-20 kg mindre...

 

Lycka till.

Glen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det går väldigt bra att träna på lågkolhydrat kost. Till skillnad från förut när jag åt normalkost, har jag jämnare kvalité på träningen nu. Förut va jag tvungen att planera maten för att jag skulle ha energi för att träna, om jag misslyckades med det kunde jag ha dålig energi på träningen. Nu kan jag träna närsomhelst och ha full energi på varenda träningspass, oavsett om jag åt för 2 timmar sedan, eller för 30 timmar sedan. Så länge jag inte ätit en jättestor måltid precis innan träningen går det bra att träna.

 

I början när jag hade lagt om kosten så var det inte alltid så att jag hade full kraft när jag tog i om jag inte hade ätit nåt på ett tag. Det märkte jag när jag körde intervaller, då kunde man känna sig lite seg, eller att jag inte va så explosiv. Det hjälpte om jag åt något lätt strax innan träningspasset. Så va det i alla fall det första året. Det har jag inte längre, utan har alltid energi och är explosiv, oavsett när jag ätit. Jag vet inte om det är för att kroppen vant sig, eller för att jag äter något mer kolhydrater nu.Att jag inte upplever problemet att jag inte är explosiv nu, som jag gjorde tidigare vet jag inte vad det beror på. Det kan bero på att kroppen har anpassat sig bättre till kosten. Det kan också bero på att jag äter betydligt mer grönsaker nu. Mitt tips är att äta väldigt mycket grönsaker, plus att du säkert kan äta mycket fröer och nötter också.

 

Nedan listar jag hur jag äter nu, och det fungerar bra för mig. Jag kan träna styrka, köra explosiva intervaller samt springa långt utan problem. Dessutom håller jag en låg fett vikt med kosten, vilket innebär hyfsat tydliga rutor på magen.

 

Jag brukar äta kött till varje måltid. Sen mycket grönsaker, ofta 500-1000 g grönsaker per dag. Käkar en del nötter och fröer.

 

En typisk måltid 1: kött eller kyckling med grönsaker stekta i olivolja, ofta med någon sås gjord på smör, kokosmjölk eller majonnäs.

Typisk måltid 2: kött med hemmagjord coleslaw gjord på vitkål, morötter och majonnäs.

 

Har gjort några kostregistreringar och ser ut att ha en följande energifördelning:

Kolhydrater : 5- 10 E %

Protein: 15-20 E %

Fett: ca 70-80 %

 

Vad är det för nåt du tränar? Blir enklare att komma med konkreta tips då. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tränar bara 2-3 gånger per vecka, men har bara upplevt fördelar med lchf och träning:

 

*kan träna nära inpå måltid (får inte håll eller så)

*kan träna fast jag inte ätit på länge (tex hårda intervaller på spinning)

*är som starkast på morgonen innan frukost

*väldigt lätt att återhämta mig

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...