Serulf Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Hej! Jag ska om några dagar till läkaren för att beställa blodprov och kolla mitt kolesterol. Jag är allätare (socker mjöl m.m.) men ska börja med striktare lchf för att gå ner i vikt och få en bättre hälsa. Jag skulle vilja dokumentera detta, med före-efter data. Min fråga är vilka prover ska jag begära att ska tas, som jag sedan kan jämföra med senare. De vanliga är: totalkolsterol Triglyserider HDL LDL ska också begära ApoB/ApoA1 (apokvoten) finns det ytterligare något som borde vara med? Tacksam för snabba svar! H. Serulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Det är läkaren som bestämmer vilka prover som skall tas.. iallafall om du tänkt anlita landstingsanslutna läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serulf Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 jag går privat, så kan jag påverka mer. tips någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Det skulle vara intressant att veta din ålder och kön... Men ett thyreoideastatus (sköldkörteln), är alltid intressant, och även ett Järnstatus, oavsett ålder och kön Kanske ett långtidssocker (HbA1c) Blodtryck Snabbsänka =CRP Sänka = SR 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Förutom de som syster föreslår.. D-vitamin och leverstatus, natrium och kalium. Själv gjorde jag den här; http://werlabs.nordicshops.com/product.html/checkup-man-large?category_id=6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serulf Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Tack för tipsen, jag är man och 33 år. 190 cm och ca 115 kg. Ej vältränad, än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Tack för tipsen, jag är man och 33 år. 190 cm och ca 115 kg. Ej vältränad, än Har du varit lite överviktig länge? En glukosbelastning och kanske även c-peptid kan då vara intressant för att få en riktig tankeställare och morot att köra låg-kolhydrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serulf Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Nja, ett par år kanske, före det låg vikten mellan 95-100. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts