Jump to content

Räkna?


Nikita87
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på hur det man ska göra...

Ska man bara äta produkter som innehåller under 10 g kolhydrater eller ska man inte äta mer än 10g om dagen? Isåfall måste man juh räkna ut hur mycket allt innehåller för att se att man inte kommer över...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolla på den här videon så får du en bra introduktion. Grundrådet är att skippa de stora kolhydratskällorna (läsk, socker, pasta, bröd, ris, potatis) och lägga till fett tills man är mätt. Inte räkna.

http://www.kostdoktorn.se/forelasningar#matrevolutionen

 

Edit: ser att länken går till info om Kostdoktorns medlemssidor. Det var inte meningen. Det jag försökte var att länka till en video som ligger i flödet på Kostdoktorns blogg och heter "Hur du äter lchf".

Link to comment
Share on other sites

Det beror på ambitionsnivå och kolhydratkänslighet, samt hur ofta och mycket du äter. Du bör åtminstone hålla dig under 100-150 gr kh per dag för att kalla det "lågkolhydrat" och bibehålla en sund kosthållning. Om du vill gå ner i vikt och/eller stabilisera blodsockret behöver du antagligen ner under 50 gr/dag och vissa fall ännu lägre. Det tråkiga svaret är alltså att det beror på dina förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Börja inte med att räkna.. börja med att utesluta allt uppenbart högt i kolhydrater och välj i första hand fullfeta matvaror, stek i smör, slå en slatt grädde i såsen!

 

Här får du en bild så du känner igen maten du skall satsa på!

 

riktigmat.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på hur det man ska göra...

Ska man bara äta produkter som innehåller under 10 g kolhydrater eller ska man inte äta mer än 10g om dagen? Isåfall måste man juh räkna ut hur mycket allt innehåller för att se att man inte kommer över...

Om du vill räkna... så är det antal gram kolhydrater per dag som gäller...det är enklare att lära sig äta rätt grejer. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Vad är en bra nivå per 100 gram? Har för mig att jag läst under 5 kh per 100 gram av varan eller är jag helt ute och cyklar?

Jag skulle nog säga att "ursprungsversionen" av LCHF var/är högst 5g kolhydrater/100g av en vara. Men man ska ha i åtanke att äter man då, till exempel 5 dl turkisk youghurt så är man bara där uppe i ca 20 g kohydrater.

Kolhydraterna kan dra iväg fort, fast man håller sig till varor på högst 5g/100g, särskilt om man är "storätare" :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att "ursprungsversionen" av LCHF var/är högst 5g kolhydrater/100g av en vara. Men man ska ha i åtanke att äter man då, till exempel 5 dl turkisk youghurt så är man bara där uppe i ca 20 g kohydrater.

Kolhydraterna kan dra iväg fort, fast man håller sig till varor på högst 5g/100g, särskilt om man är "storätare" :)

Ja...en liter lättmjölk är ju en katastrof ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Vad är en bra nivå per 100 gram? Har för mig att jag läst under 5 kh per 100 gram av varan eller är jag helt ute och cyklar?

5/100 handlar om sammansatta livsmedel.. typ charkuterier.. man borde inte behöva tillsätta mer socker/mjöl/potatis i korvar!

 

Med andra ord, det finns bättre och sämre charkuterier att välja bland.. välj de bättre.. de med köttråvara och utan extra utfyllnad!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...