Jump to content

Frukost

WTC1337

Recommended Posts

Mina favvefrullar är 2 kokta ägg mosade med en rejäl klick smör och salt. Alternativt en halv burk tonfisk och en ännu rejälare klick majonnäs och ett ägg.

På helgen kan jag göra en fluffig äggröra av 2 ägg och en rejäl skvätt grädde och kanske nån god prinskorv till eller så.

• Like 1

Mitt liv går ut på att äta en tung frukost eller morgonmat som jag brukar kalla det för. Jag mår bäst av att få i mig energi och kraft direkt på morgon. Jag föredrar en riktig fet "engelsk frukost", men naturlligtvis utan kolisar. Sedan blir det inte mer mat förrän framåt kvällningen. M.a.o 16.8 fasta eller något dylikt, tack vare det tunga morgonlasset på tallriken.

En enkel frukost som är kall och därför färdig på nolltid är två kokta ägg (man ser till att alltid ha några i kylen), en rejäl skiva smör och en bit ost.

Eller har man rester över från middagen kvällen före kan man ta dem. Då blir det ju nyttiga kolisar i form av grönsaker också. 

Makrill och ägg är ju en klassisk kombination.

Sardiner är godare än makrill, men lite dyrare. Jag tror att det är lite mer kalcium i sardiner också. En viss vardagslyxkänsla infinner sig när man öppnar burken med någon gammal kung på och lägger upp fiskarna i rad på fatet. De i olja är nog min favorit.

Det är säkert gott med frökex till. Eller ett liten skiva pumpernickel om man är liberal av sig.

Annat förslag: ägg, anjovis, kapris. Kanske en klick majonäs.

Eller räkor, ägg, majonäs.

• 2 weeks later...

Idag provade jag de så hajpade chia-fröna till frukost. 

Man låter fröna dra i t ex mjölk under natten, så ska man få en gröt. På paketet står det att man ska använda mandelmjölk, men det är nog mest bara för att detta med chiafrön verkar vara en vegangrej från början (har dock snappat upp detta från en LCHF-blogg).

Jag tog 3 msk frön och 2 dl vanlig standardmjölk, samt lite vaniljpulver. Jag fick en kletig kaka längst ner i skålen, och lite mjölk och frön som simmade uppepå. Jag försökte blanda om det hela med en gaffel på morgonen men det blev inte riktigt jämn konsistens. Det var gott dock faktiskt eller så var morgonhungern den nödvändiga kryddan!  :) 

Avnjöt det hela med skivad banan. Imorgon ska jag prova om mixerstaven klarar av att skapa den trevliga fluffiga konsistensen jag önskar mig.