Jump to content

Olika måltider

WTC1337

Recommended Posts

Grönsaksomelett med feta:

1) Skär i små tärningar paprika, tomat, lök, chili om man gillar det (jag håller den skilt och sätter inte av den till barnen men nog åt oss vuxna)

2) Vispa ihop en omelettsmet (man kan ta sitt eget favoritrecept om man vill)

jag brukar ta 2-3 ägg/person + 1-2 msk vätska (vatten eller grädde) per ägg

3) Stek  2-3 msk av grönsakerna (för en omelett alltså) i mycket smör ett par minuter, peppra med svartpeppar

4) slå på en soppslev av omelettsmeten och stek nästan färdigt (blanda lite vid behov)

5) strö över en näve fetaost (smula eller skär den i bitar) och färska örter om man vill

Om man vill kan man ha med champinjon-bitar och/eller skinka/bacon bland grönsakerna. 

Tänk på att fetaosten är salt, så salta först när du har smakat på den färdiga omeletten.

Om man gör omelettsmeten på grädde (40% såklart) så blir man jättemätt redan på två omeletter - har ingen aning om kalori-innehållet, jag äter till jag är mätt och så äter jag nästa gång då jag är hungrig (inte sugen). Brukar förresten själv kolla om jag är hungrig eller sugen genom att äta en bit smör - suget går över med smör, hungern kommer tillbaka om en stund. Smör fungerar utmärkt också på gnälliga barn som väntar på mat :-)

Menar du typ husmanskost? Kesoplättar funkar precis som rårakor. Recept finns på 56kilo.

Under receptdelen här finns Skeppartorsk som jag åt i min barndom.

Köttgryta är ju klassiskt så det räcker. Härligt nu i svamptider. Jag brukar ha oliver i min för att få upp fetthalten lite.

Fläsk med löksås är ju en klassiker. Ta blomkålsmos i stället för potatis, eller ät det som det är med lite sallad till i stället