Fru Andreasson Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Hej! Jag är lchf-nybörjare. Startade mitt nya livstänk för 2½ vecka sedan. Det känns lite tröstlöst, för det har inte hänt ett smack vare sig på vågen eller på måttbandet. Tröstar mig själv med att det är pga att jag i tre veckor (innan jag fick upp ögonen för lchf) körde med enbart pulverdiet. Har kollat innehållet nu efteråt och fick nästan hicka SÅ höga halter av kolhydrater det är i dietpulver! Kan det vara därför jag inte går ner allt i storlek? Måste kroppen ha såpass lång tid på sig att vänja sig vid den nya kosten? Jag behöver PEPP! Kram på er alla <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Välkommen till ditt nya liv. LCHF är ju ingen quickfix. Glöm tidningarnas rubriker om förton kilo på en kafferast. LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må bra under tiden.Eftersom du har misshandlat din kropp tidigare tar det ett tag innan den kan lita på dej igen och så länge den förväntar sej ny svältperiod släpper den inte ett gram.Jobba på i 3 månader och lär dej äta bra mat i lagom mängd så kommer du och kroppen nog överens till slut.Du har väl hållit på ett tag att dra på dej övervikten, så du måste ju ge det lite tid att få bort den också 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Andreasson Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Tack Veteran! Det känns tryggt att veta att jag ändå är på rätt spår. För tre år sedan vägde jag 60kg (160 cm lång) sedan blev jag sjuk och fick en eländig medicin som gjorde mig kraftigt överviktig. Innan pulverdieten ville min läkare ha en uppdaterad vikt, så...upp på vågen, 91 kg!!! Så jag har ju inte dragit på övervikten så värst länge, men nu vill jag bli frisk! <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Pröva först 2 1/2 år, så får vi se om det krävs lite justeringar då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Tack Veteran! Det känns tryggt att veta att jag ändå är på rätt spår. För tre år sedan vägde jag 60kg (160 cm lång) sedan blev jag sjuk och fick en eländig medicin som gjorde mig kraftigt överviktig. Innan pulverdieten ville min läkare ha en uppdaterad vikt, så...upp på vågen, 91 kg!!! Så jag har ju inte dragit på övervikten så värst länge, men nu vill jag bli frisk! <3 Det som är så bra är att har man tur så kan man slänga medicinerna också. Jag har hivat iväg alla mina 10 helvetespiller och räknas nu som helt frisk från min hjärtsjukdom :-) Jag vägde 85 som mest till mina 155 cm. Jag är nu nere på dryga 70 men kläderna jag hade innan jag blev sjuk är för stora trots att jag väger 6 kg mer nu än då. Så vågen är inte allt. Kolla måttbandet också. En liten grej bara... stammis är min "titel" Mitt nickname är stoscha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Veteran menar jag... det betyder att jag varit med ett tag och lagt mej i en hel del bara 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Andreasson Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Det som är så bra är att har man tur så kan man slänga medicinerna också. Jag har hivat iväg alla mina 10 helvetespiller och räknas nu som helt frisk från min hjärtsjukdom :-) Jag vägde 85 som mest till mina 155 cm. Jag är nu nere på dryga 70 men kläderna jag hade innan jag blev sjuk är för stora trots att jag väger 6 kg mer nu än då. Så vågen är inte allt. Kolla måttbandet också. En liten grej bara... stammis är min "titel" Mitt nickname är stoscha Tack! <3 Det värmer att höra. Hoppas och längtar till kropp och själ blir friska Kram! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Ja, låt det ta lite tid. Om det efter några månader ännu inte händer så mycket, kanske periodisk fasta kan vara något att testa. Jag började experimentera med att hoppa över frukosten, något jag tidigare aldrig trott skulle gå. Efter knappt två veckor hade jag inga hungerkänslor på morgonen längre. Är 189 cm lång och vägde innan ca 84 kilo, vilket var ganska lagom. På ett halvår gick jag ner 7 kilo utan att det var meningen. Tanken var att se hur kroppen reagerade, om jag mådde lika bra eller kanske t.o.m. bättre utan frukost. Förutom viktminskningen har jag inte märkt någon skillnad, trodde jag skulle bli slöare innan lunch. Nu äter jag dagens första mål kl 11 och det sista runt kl 19. Har svårt att äta tidigare än så. Om det är bra eller inte, det får jag nog aldrig veta. En sak jag märkt, är att jag kan hantera hunger mycket bättre nu. Blir jag hungrig och inte har möjlighet att äta, så går det över efter 10 minuter och blodsockret verkar hålla sig ganska stabilt hur jag än gör. Kroppen är lite lurig ibland, men den är inte dum! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Andreasson Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Ja, låt det ta lite tid. Om det efter några månader ännu inte händer så mycket, kanske periodisk fast kan vara något att testa. Jag började experimentera med att hoppa över frukosten, något jag tidigare aldrig trott skulle gå. Efter knappt två veckor hade jag inga hungerkänslor på morgonen längre. Är 189 cm lång och vägde innan ca 84 kilo, vilket var ganska lagom. På ett halvår gick jag ner 7 kilo utan att det var meningen. Tanken var att se hur kroppen reagerade, om jag mådde lika bra eller kanske t.o.m. bättre utan frukost. Förutom viktminskningen har jag inte märkt någon skillnad, trodde jag skulle bli slöare innan lunch. Nu äter jag dagens första mål kl 11 och det sista runt kl 19. Har svårt att äta tidigare än så. Om det är bra eller inte, det får jag nog aldrig veta. En sak jag märkt, är att jag kan hantera hunger mycket bättre nu. Blir jag hungrig och inte har möjlighet att äta, så går det över efter 10 minuter och blodsockret verkar hålla sig ganska stabilt hur jag än gör. Kroppen är lite lurig ibland, men den är inte dum! Så gott att höra! Nu känns det som jag får mer kämpaglöd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 En sak jag märkt, är att jag kan hantera hunger mycket bättre nu. Blir jag hungrig och inte har möjlighet att äta, så går det över efter 10 minuter och blodsockret verkar hålla sig ganska stabilt hur jag än gör. Kroppen är lite lurig ibland, men den är inte dum! Ja visst är det härligt att slippa blodsockerfallen. När jag var kolhydratsdriven var jag tvungen att ha blicken på mat och sovklockan hela tiden, för efter 3 timmar började det bli jobbigt och en hungrig stoscha hade lätt kunnat ge Hulken en match (Det finns en reklamfilm nu för Snickers om ett monster som mördar en kudde. Maken påstår alltid att det är ett porträtt av mej ) Jag kör också periodisk fasta 20-22 timmar kalorifri vätska 2 dagar i veckan. MEN lilla Fru Andreasson! Du får INTE experimentera med det ännu. FÖRST måste du se till att du och kroppen kommer överens om att ni överlever bägge 2 utan kolisar. Det kan vara tufft nog i början. Inte minst att lära hjärnan plats i korgen och gå fot. Många av oss har nästan värst med det. Ta mitt förslag att lära dej äta rätt kost i lagom mängd i 3 månader. Sen kan du och din kropp förhandla om nästa steg för då börjar ni komma på speaking foot med varandra 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Andreasson Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Ja visst är det härligt att slippa blodsockerfallen. När jag var kolhydratsdriven var jag tvungen att ha blicken på mat och sovklockan hela tiden, för efter 3 timmar började det bli jobbigt och en hungrig stoscha hade lätt kunnat ge Hulken en match (Det finns en reklamfilm nu för Snickers om ett monster som mördar en kudde. Maken påstår alltid att det är ett porträtt av mej ) Jag kör också periodisk fasta 20-22 timmar kalorifri vätska 2 dagar i veckan. MEN lilla Fru Andreasson! Du får INTE experimentera med det ännu. FÖRST måste du se till att du och kroppen kommer överens om att ni överlever bägge 2 utan kolisar. Det kan vara tufft nog i början. Inte minst att lära hjärnan plats i korgen och gå fot. Många av oss har nästan värst med det. Ta mitt förslag att lära dej äta rätt kost i lagom mängd i 3 månader. Sen kan du och din kropp förhandla om nästa steg för då börjar ni komma på speaking foot med varandra Härligt stoscha! Haha, dina ord gör mig glad Nåväl, jag har nu kommit överens med min hjärna att det såklart inte är något som balanseras upp i kroppen över en natt. Jag lunkar på och inväntar nästa vår då kanske det har börjat rassla till! Kram på dig <3 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Hejsan! Tänkte bara dubbelkolla att du är säker på att du äter LCHF? Det är lätt att äta för mycket kolhydrater trots att kosten är relativt sund. Det är också lätt hänt att man äter för lite fett. Gör man fel på någon av de punkterna är det möjligt att man mår bra för man undviker en massa dålig mat men för många blir det då svårare att gå ner i vikt. Lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Andreasson Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 Hejsan! Tänkte bara dubbelkolla att du är säker på att du äter LCHF? Det är lätt att äta för mycket kolhydrater trots att kosten är relativt sund. Det är också lätt hänt att man äter för lite fett. Gör man fel på någon av de punkterna är det möjligt att man mår bra för man undviker en massa dålig mat men för många blir det då svårare att gå ner i vikt. Lycka till Hej Peter! Tack för din undran om jag äter efter LCHFs mönster. Det gör jag. Inget med mjöl i, ingen mjölk, potatis och övriga rotgrönsaker är borta osv. Fett försöker jag få i mig tillräckligt, dricker ca tre koppar kaffe/dag + en kopp te och i dom har jag vardera 25 gr äkta smör, och utöver det får jag i mig fettet från maten såsom beasås och steksky osv. Promenerar i rask fart 1 timme varje dag i skogen. Det har fortfarande inte hänt något viktmässigt men märker någon cm runt låren. Jag började med LCHF den 7/8 så nu är det snart en månad som jag ätit "bra" Idag började jag med "fakir" i hopp om att det ska få min kropp att starta sin förbränning. Har du någon annan idé? Nåja, skam den som ger sig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ökenråttan Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 När jag startade med Lchf hände inte mycket på vågen efter två kilo minus. Jag fick rådet att inte ge mig eftersom det kan ta tid att få kroppen i balans efter tidigare jojo bantning. Det tog mig nästan 11/2 år innan jag kände att min kropp var viktstabil dvs vare sig upp eller ner. I somras ändrade jag mitt ätmönster med färre måltider under dagen men samma kaloriinnehåll. Det som hände var att jag tappade fettmassa men vikten ändrade sig inte mycket. Under den här tiden var jag fysiskt aktiv med långa promenader och full rulle. Men nu var det viktnedgång som jag eftersträvade. Efter ett besök hos min läkare uppmuntrade han mig att prova periodisk fasta i kombination med lågkolhydratkost. Jag såg videon här på kostdoktorn om periodisk fasta och bestämde mig för att prova 16/8. Efter snart 4 veckor visar vågen på minus 4 kg, men framför allt så har måtten minskat från topp till tå. Jag äter och blir mätt och det bästa av allt är att mitt fokus på mat har försvunnit. Nu äter jag utan dåligt samvete och njuter av god mat. Kan verkligen rekommendera alla som fastnat i en platå att prova periodisk fasta som ger en turboeffekt på viktminskningen. Känner mig dessutom inte alls hungrig då jag äter de kalorier jag behöver. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts