Gå till innehåll

Fettsyreprofil och omega 6/3 balans

Recommended Posts

Har någon här gjort en fettsyreprofil? Vilket blev resultatet? Har ni gjort något åt saken? Vad har ni för tankar kring dylika test? För att ni ska få en bakgrund till mina frågor har jag klistrat in ett inlägg jag skrev på min fb-sida för några dagar sedan:

Jag skickade ju iväg lite blod för analys för några veckor sen. I går kom provsvaren. Jag har en superrisig omega 6/omega 3-ratio. Mitt värde är 16,7 och rekommenderat är att ligga mellan 1 och 3. Vad jag förstår, ligger jag iaf bra till på en del andra fettsyror. 

De referensvärden som anges grundas på de 517 personer av totalt 9 000 personer som testats och som uppfyller tre kriterier: omega 3-index över 8 %, omega 6/3-ratio som är mindre än 3 samt att andelen transfett är mindre än 1 % (jag hade 0,56 - superbra).

Jag jämförde med referensvärden från ett annat labb som också gör fettsyreprofiler. Många var likadana, andra skiljde upp till 2 %. Det är ganska mycket när man är inne och mäter på två decimalers nivå. 

Nåväl. Resultatet var inte så överraskande: ett år i olivoljans förlovade land hade gjort mig ganska säker på att jag skulle ha en rasslig ratio. Det plus att jag ätit ute mycket (noll koll) samt att det inte gick att veta om köttet jag köpte i butik var från gräsbetande djur.

Jag är misstänksamt lagd sedan födseln och vill veta mer innan jag sväljer något med hull och hår. Vi måste inse att även tillverkarna av hälsopreparat vill tjäna pengar! Däremot är jag ju sedan länge övertygad om att majoriteten av oss behöver få i oss mer omega 3 (samt D-vitamin).

Men hur står det till med resten av fettsyrorna, då? De värden jag uppvisar är typiska för personer som lider av humörsvängningar, problem att kontrollera ilska, ADHD mm. Mitt extremt låga EPA-värde tyder på ett mycket dåligt skydd mot inflammationer.

Jag känner inte igen mig i något av ovanstående. Jag är en mycket glad och positiv person, som inte ens har humörsvängningar kring mens och jag har inga problem med ilska. Skulle jag ha ett dåligt skydd mot inflammationer och ett dåligt immunförsvar, skulle jag inte vara så frisk som jag är. Tror jag hade en snabbförkylning i vintras på Mallis, men det är allt. Tennisarmbågen och muskelinflammationen (som jag lyckades äta bort, till den spanske läkarens förvåning) jag haft det gångna året berodde på överansträngning, jag har liksom en förmåga att ta i lite för mycket och tror att ont ska fördrivas med ont (jättedumt, jag veeet...).

Min kollega som hjälpte mig med testet ska spåna vidare med några mycket kunniga personer inom området. Ska bli himla intressant att se hur det här slutar!

Tills vidare vilar jag i det faktum att jag mår toppen, både till kropp och själ. 

Och så har jag köpt hem omega 3 

PS! Apropå problem med att hantera ilska: efter flytten har vi haft enorma problem med Telias bredband, så jag har suttit i telefonkö i TIMMAR nästan dagligen under två veckors tid och förklarat och förklarat och försökt finna en lösning på vårt bredbandsproblem. Efter att jag talat med en tjej på Telias kundtjänst, skickade hon mig ett privat meddelande på Facebook och tackade "för ett otroligt vänligt bemötande trots allt strul!".

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant test :)

Vad jag undrar finns det någon forskning runt detta ... annars är ju testet inte så intressant även om det är korrekt.

Typ något åt det här hållet:  att av 1000 personer med ADHD så har 9/10 en viss fettprofil och bara 1/10 utan ADHD i en kontrollgrupp har den fettprofilen?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag söker efter just sån information. Men googla på detta ämne, och du får bara upp en radda företag som säljer omega 3-tillskott. Inte den sortens källa jag är på jakt efter...

Länk till inlägg

Intressant! Jag skulle vilja sett dina testresultat tillsammans med dina HS-CRP-värden från ett blodprov. Nu vet jag ingenting om dig och ditt ursprung men mycket tyder på att beroende på vår gensammansättning så har vi en medärvd tolerans/optimal nivå för O6/O3 fettsyror beroende på hur och var våra förfäder levt. Jag tror det är ganska olika hur en optimal O6/O3-kvot bör vara beroende på en individs genuppsättning. Är man rakt stående led släkt med inuiterna så är man troligen mycket känslig mot en hög O6/O3-kvot då Omega 6 förekom naturligt i mycket små mängder på Grönland/Alaska jämfört med bördiga områden runt ekvatorn. De ursprungsbefolkningar som bör ha haft högst tolerans är de som levt långt bort från kusten och fått förlita sig på växter/spannmål/landdjur som primär föda.

Anledningen till att det skulle vara intressant med dina HS-CRP värden är att de skulle visa på huruvuda din O6/O3-kvot verkar inflammatoriskt hos dig. Gör den inte det kommer du inte heller uppleva de symptom som annars förknippas med sådana nivåer.

OM det nu är så att testet visad korrekta värden, något som är långt ifrån säkert.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Du skriver att du kollade dina blodvärden senast i april för ett år sedan, och att du konsumerat mkt olivolja det senaste året. Den ökade konsumtionen kan alltså inte ha märkts av på senaste hälsokontrollen..?

Länk till inlägg

Du skriver att du kollade dina blodvärden senast i april för ett år sedan, och att du konsumerat mkt olivolja det senaste året. Den ökade konsumtionen kan alltså inte ha märkts av på senaste hälsokontrollen..?

Det gör den ju inte, ville bara påpeka att jag inte dras med några hälsoproblem sedan tidigare. Men den stora frågan är ju hur jag kan må så bra och vara så frisk trots de dåliga värdena. Jag får liksom intrycket av att jag i det närmaste borde vara sängliggande :-)

Länk till inlägg

Svårt att säga när de finns så lite forskning i ämnet. Jag tror ju inte att folk blir deprimerade/bipolära p.g.a. de äter för mycket omega 6. Däremot kanske de har lättare för att hamna där om de har en sådan fettsyreprofil jämfört med någon som inte har det och råkar ut för tråkigheter i sitt liv. Ett psykologiskt trauma innebär ju i regel en tsunami av kortisolproduktion exempelvis till följd av den psyikiska stressen. Förmågan att få kortisolnivåerna att återgå till sin normala cykel efter ett sådant trauma skulle mycket väl kunna påverkas av fettsyreprofilen eller av andra inflammatoriska tillstånd i kroppen där kortisol är uppreglerat.

• Gilla 1
Länk till inlägg