Jump to content

Livsmedel - oväntat bra och dåliga

Mattias

Recommended Posts

Om det redan finns en liknande tråd, får någon gärna guida mig dit.

Jag är ganska noga med vad jag äter. Tycker om att laga all mat själv från grunden och roar mig ofta med att läsa innehållsförteckningar. Dock finns det ju livsmedel som är sämre eller bättre än man skulle kunna tro. Därför skulle jag vilja ha er hjälp att hitta mat som oväntat nog är mindre bra eller bättre än man hade gissat. Nu syftar jag inte på rena produkter, utan blandningar, såser och sånt man i vissa fall ska/kan/borde göra själv men inte alltid har varken tid eller lust till.

Jag kan börja med livsmedel som förvånat mig positivt.

:) Tacosås

Många starka blandningar på hyllorna i butiken har socker som huvudingrediens, men tacosåser är ofta helt ok innehållsmässigt.
Exempelvis Santa Maria som visserligen innehåller majsstärkelse, men i övrigt är ok i mindre mängder.
Annars finns ju även ICAs ekologiska tacosås med följande innehåll: 
Tomater*, vatten, tomatpuré*, lök*, grön paprika*, ättika/eddik*, risstärkelse/risstivelse, salt, Kryddor (chiili*, vitlök/hvitløk*, antioxidationsmedek/antioksidant (askorbinsyra), koriander*. *Ekologisk/økologisk certifierad ingrediens.

Visst, risstärkelse, men mängden kolhydrater är 6 gram (per 100) och några skedar kan förgylla tacorätten.

:) Mjukost

Mjukost åt jag en del som barn och har nyligen återupptäckt detta fantastiska pålägg!
Jag gör mitt eget bröd och när jag tröttnat på äggmackan kan det tex bli någon av Kavlis klassiska mjukostar.
Räkosten innehåller följande:
Hårdost, vatten, räkor (10%), smältsalter (E339, E452), smör, konserveringsmedel (E202).

Näringsvärde:
Energi kcal  210 kcal - Energi 880 kJ - Protein 16 g - Kolhydrat 1 g ( varav sockerarter (laktos) <0,1 g) - Fett 16 g

Smältsalter har jag dålig koll på. Är det dumt att stoppa i sig?

:) Majonnäs (ekologisk)

Detta kan tyckas konstigt att ta med majonnäs som något oväntat bra, men Kavlis ekologiska majonnäs är riktigt god. Ja, den innehåller socker och ja, man bör göra egen majonnäs, men när det inte finns möjlighet till det är denna er värdig ersättare.

Det finns ganska mycket i livsmedelsbutikerna som innehåller skit, men en tillsats finns i oväntat mycket:

:( Allt med E330 Citronsyra

Vet att det diskuteras huruvida framställd citronsyra ska undvikas, men efter att ha hört och läst om alla allergier, så försöker jag undvika det även om det är oväntat svårt.

Har ni några tips något man bör undvika eller inte undvika i butikerna?

• Like 2

:)  Winborgs pepparrot på tub, håller länge, en färsk pepparrot är inte så rolig efter ett tag. Blandas med fördel med cremefraiche och/eller majonnäs och används till stekt lax eller till stekt falukorv, jättegott!

Innehållsdeklaration:Pepparot 74%, vatten, vegetabilisk olja, förtjockningsmedel (E401), surhetsreglerande medel (citronsyra), konserveringsmedel (E223)

:) Kavlis Aioli på tub, visst, innehåller socker, men "bara" 3 g kh/100gr, bra att ha ibland tycker jag!

Veg. olja (raps), vatten, äggula (8%), ättika, socker, senap, vitlök (1%), salt, vitlöksarom, konserveringsmedel (E202), kryddor (bl a cayennepeppar), stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160 a).

:) Santa Marias Mango Curry krydda, SÅ god i en kall sås med majjo och cf! MUMS!!! 

Ingredienser

Curry (45%)(koriander, gurkmeja, bockhornsklöver, cayenne peppar, fänkål, spiskummin, svartpeppar), röd och grön paprika, salt (16%), mangopulver (9%), chilipeppar, mangoarom, klumpförebyggande medel (E551), ingefärsextrak

• Like 2

Blev positivt överraskad när jag läste innehållsförteckningen på OLWs lättsaltade chips:

potatis, solrosolja och salt

Är detta ens möjligt?

Inga E-nummer, Inga konserveringsmedel, Inga konstiga kryddor, inget socker, Ingen palmolja

4-5 chips skulle lätt kunna "vara LCHF" :) Även om jag aldrig skulle smaka

• 2 weeks later...

Tack för alla förslag!

:)  Winborgs pepparrot på tub, håller länge, en färsk pepparrot är inte så rolig efter ett tag. Blandas med fördel med cremefraiche och/eller majonnäs och används till stekt lax eller till stekt falukorv, jättegott!

Innehållsdeklaration:Pepparot 74%, vatten, vegetabilisk olja, förtjockningsmedel (E401), surhetsreglerande medel (citronsyra), konserveringsmedel (E223)

:) Kavlis Aioli på tub, visst, innehåller socker, men "bara" 3 g kh/100gr, bra att ha ibland tycker jag!

Veg. olja (raps), vatten, äggula (8%), ättika, socker, senap, vitlök (1%), salt, vitlöksarom, konserveringsmedel (E202), kryddor (bl a cayennepeppar), stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160 a).

:) Santa Marias Mango Curry krydda, SÅ god i en kall sås med majjo och cf! MUMS!!! 

Ingredienser

Curry (45%)(koriander, gurkmeja, bockhornsklöver, cayenne peppar, fänkål, spiskummin, svartpeppar), röd och grön paprika, salt (16%), mangopulver (9%), chilipeppar, mangoarom, klumpförebyggande medel (E551), ingefärsextrak

Mango Curry håller jag med om, riktigt trevlig! Testade Kavlis Aioli och har inget att klaga på, jättegod. Tack för tipset!

Har du missat Fjällbrynts mjukost har du missat mycket. http://www.swedishfoodshop.se/fjallbrynt-mjukost-tomat-feta

är min favve.

Kanon som litet snack på en tjock gurkskiva.

Kavlis ekologiska majonnäs är den enda som jag nånsin kunna få i mej. nu går det flera burkar i månaden bara för att den är så förbaskat god

Jag har letat på ICA Maxi, Coop och Willys, utan att lyckas hitt Fjällbrynts tomat/feta. Den finns inte heller på deras hemsida: http://www.fjallbrynt.se/produkter/mjukost/

Köper du den via din länk eller i vilken fysisk butik hittar du den?

Vilken eller vilka av deras andra mjukostar är annars ett måste?

• Like 1

Jag har letat på ICA Maxi, Coop och Willys, utan att lyckas hitt Fjällbrynts tomat/feta. Den finns inte heller på deras hemsida: http://www.fjallbrynt.se/produkter/mjukost/

Köper du den via din länk eller i vilken fysisk butik hittar du den?

Vilken eller vilka av deras andra mjukostar är annars ett måste?

Jag har köpt den både på ICA och Willys. Hmmm... nu var det länge sedan, men den rökta renen är god och jag undrar om det inte är de som har viltost