Jannahoj Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Har klarat mig så strålande i månader.. men idag år jag tre stora praliner innan jag hann tänka. Helt knäckt nu,känns som jag får börja om från noll med ketoner,sug och vatten. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Ja, så plötsligt händer det…. Jag trillade dit själv i lördags efter helt sockerstopp sedan 6 januari. Blev helt överrumplad i butiken och någon sa inom mig: - Mörk choklad med kokos, kan ju inta vara så farligt. Jag bestämde mig snabbt. Kakan passerade kassan och hamnade i framsätet på bilen, jag slet upp förpackningen och vips så var hela kakan slut! Jag skämdes inte ens. Och tänkte inte ens på ketoner osv. Men så det straffade sig dagen efter! Har aldrig varit så dålig i magen. Så nu vet jag att min kropp inte vet vad den ska göra med allt socker som dånar in i kroppen. Och om kroppen glömt, jag då får även resten ställa in sig i det ledet. Var inte för hård mot dig själv, utan lägg energin på att komma upp på banan igen och lämna sockertrollet bakom dig! Lycka till! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Tack för svaret. Det kanske är att man blir lite övermodig när det gått bra så man slutar tänka.. Räknade maniskt ut att det blev 17g kh så kanske inte så fruktansvärt som det kändes först. Har ätit bra resten av dagen. Så ska försöka släppa ångesten.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Det där är en del av ditt framtida liv.. så ser det ut för oss flesta.. se bara till att det inte blir standard i vardagen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Alla har vi haft dikeskörningar. Så länge det finns en väg mellan dikena går det framåt. Titta på bloggen lchfingenjören. My är en fena på verktyg för att golva sockertroll och verktyg hur man tar sej upp igen när man blivit golvard 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Tack för tipset,ska läsa in mig där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Råttan Posted August 27, 2014 Popular Post Share Posted August 27, 2014 Ketosen kommer tillbaka när du är på banan igen Just som Zepp skriver försöker jag lära mig att tänka. Det här jag håller på med är min nya livsstil (7 månader snart) och det tar tid att få in, svårare för vissa, enklare för andra beroende på bakgrundsproblem. Vägen är gropig och kurvig. "Felätningar" kommer att komma, men det är en del av livet framöver, men det viktiga är att man sedan fortsätter som man gjorde före. Inte slår och bankar på sig själv för att det hände. Jag har själv ätit några äpplen senaste veckan och för mycket bär, inte så himla farligt, men ändå något som jag inte ska göra av principsak och dessutom suger det efter mer på grund av dem. Jag har haft en "kris" här några dagar där hjärnans sockertroll härjat, men jag har vunnit denna gång och är på rätt köl igen. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 27, 2014 Share Posted August 27, 2014 Ja, sockermonstret är expert på att anfalla bakifrån, just när man tror att man är säker, att nu kan man det här och det går hur bra som helst! Jag brukar visualisera monstret, lite för skojs skull, men också för att bli medveten om att det inte är jag som vill detta (jag vill äta bra mat och må bra!). Man kan argumentera med det också. Då hamnar åtminstone inte godis och kakor helt automatiskt i korgen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tony Berglund Posted August 27, 2014 Popular Post Share Posted August 27, 2014 Gör man rätt för det mesta är det ok om man gör fel någon gång ibland 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tiny Tom Posted August 27, 2014 Popular Post Share Posted August 27, 2014 Har klarat mig så strålande i månader.. men idag år jag tre stora praliner innan jag hann tänka. Helt knäckt nu,känns som jag får börja om från noll med ketoner,sug och vatten. ?Bästa Jonnahoj, Läs om det du skrivit ett par gånger, åtminstone det jag fetmarkerat, och så försöker du tänka lite mer positivt, kärleksfullt och ärligt mot dig själv. Klar? Då inser du förhoppningsvis att under de här månaderna så har du inte bara ätit så som sig bör (enligt lågkolhydratkosthållningens modell) utan du har ju även fått lite rutin på detta, dvs lärt dig det praktiska etc. De där pralinerna får nog vara rejält mycket större än att de innehåller 17 g kolhydrater för att det skulle spela någon större roll i det stora hela. Du har slirat till lite på vägbanan men det är inte mera. Det enda sättet att köra i diket är att du ger upp och att du - faktiskt - fortsätter se det här som ett stort misslyckande. För det är det verkligen inte! Med brasklappen att du upplever dig sockerberoende så skulle jag hellre se det som ett lärorikt experiment. Så ett stadigt tag om ratten nu och så kör du lugnt och försiktigt vidare mot den destination du bestämt! Möjligtvis kan du fundera lite kring hur de där pralinerna kom in i ditt liv och, kanske, hur du undviker flera praliner framöver om det är görligt. Lycka till! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted August 27, 2014 Author Share Posted August 27, 2014 Fasen vad ni är bra! Har förlåtit mig själv och är tillbaka på banan. Uppskattar stödet så sjukt mycket!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Om du försöker styra bort skuldkänslorna, går det snabbare att komma tillbaka. Att fela är mänskligt... och den något enligt min mening upphausade stämmningen som byggts upp kring ordet "fusk", anser jag många gånger vara litet larvig. Att stirra på negativa saker, för inte precis livet vidare. Man behöver se skogen för alla träden och ha fokus på det positiva som komma skall. Jag menar, att när vi slutar tycka synd om oss själva, kommer vi bli stålmän och -kvinnor allihopa. Alla kommer lyckas... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts