Nikita87 Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Hej! Jag är inne på min andra dag med lchf och helt glutenfritt. Har känt mig lite yr och virrig men inte så att det är jobbigt. Har kompletterat med extra vatten och salt. Men till frågan... Eftersom jag kommer utesluta gluten helt behöver jag komplettera med något annat? Är det något man går miste om? /Zara 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Nej allt bröd och pasta är bara bukfylla. Fyll på med ovanjordsgrönsaker och fett tills du är mätt. Oftast är det svårt för oss att äta fett och många fyller på med protein för att bli mätt. Men 0.5 till 1 dl fett i varje måltid är bra beroende på din storlek och om det är smör eller grädde du använder. Då blir du mätt på lagom med protein 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikita87 Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Nej allt bröd och pasta är bara bukfylla. Fyll på med ovanjordsgrönsaker och fett tills du är mätt. Oftast är det svårt för oss att äta fett och många fyller på med protein för att bli mätt. Men 0.5 till 1 dl fett i varje måltid är bra beroende på din storlek och om det är smör eller grädde du använder. Då blir du mätt på lagom med protein Ja jag har märkt att det gärna blir mera protein än fett...Känns mer bekant på nått vis än att äta fett på det här viset. Man har juh alltid fått höra att fett är dåligt så det är en omställning och ständigt får jag påminna mig att det inte är fel... Men jag måste säga att jag är grymt imponerad av hur mätt jag faktiskt är. Jag brukar vara hungrig 2-3 timmar efter kvällsmaten men jag har inget som helst sug efter mat eller socker! Känns som jag hittat hem med maten äntligen efter alla år. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Gluten är ett protein. Bästa källa till protein är fisk, kött och ägg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 27, 2014 Share Posted August 27, 2014 Gluten är ett protein. Bästa källa till protein är fisk, kött och ägg. Ja, det där är intressant, att gluten ju är ett protein. Kroppen tål ju sånt dåligt i doser som inte är "måttliga". Särskilt dåligt verkar kroppen tåla gluten. Jag kollade lite på skoj hur mkt gluten det är i vetemjöl. Den siffran jag hittade var 11-14 procent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts