Jump to content

Senaste nytt om fett!

Eggen

Recommended Posts

Sådärja. Efter en hel dag i Mai-Lis Hellénius "Fettskola" är jag nu färdiglärd!

Nåja.... kanske inte helt men detta är några av de kunskaper jag fått med mig rörande LCHF;

1. LDL kolesterol stiger - Ökad risk för hjärt- / kärlsjukdom och stroke.

2. Ökad risk för tjocktarmscancer

3. Män blir impotenta till följd av de höga blodfetterna

4. Leverförfettning

5. Trombogent

6. Gallgångarna slammar igen / gallsten

7. Trögare tankegång. Arg. Nedsatt reaktionsförmåga

8. Hjärnan behöver kolhydrater

9. Miljöfarligt

Allt med referenser.

Så nu blir det till att handla lättmjölk och Becel nästa gång jag behöver fylla på kylen.

Det eller något annat margarin - då det inte finns några bevis för att margarin på något

vis skulle vara skadligt. Det är rykten startade av personer på bloggar.

LCHF är dessutom dåligt för vårt samhälle då det har starka levnadsöden att berätta om.

En person, vi kan kalla honom "Bosse", som gått ned 80 kg. Men alla andra som blir sjuka av det.

Okej, det finns kanske fem till "Bosse" som SSK Matthias Lidin erkände. Vi måste se på stora studier (fast inte alla, det finns så många därute - en del till och med LCHF-positiva)

Det är viktigt att nå ut i skolor, förskolor, till kostchefer på kommuner osv för att se till att redan våra

barn får riktig mat, magra mejeriprodukter, margaring, fullkorn och mycket frukt och grönt. På många ställen har "galna" föräldrar haft uppror för att deras barn ska få äta smör och dricka fet mjölk - skrämmande! Smöret innehåller ju 50% av det transfett vi får i oss och det är farligt.

.....okej. Ungefär som väntat alltså. 

Panelen duckade halvsyrliga frågor (från en av 55) bra och gav svar som resten av åhörarna tog till sig: Då många åhörare var dietister ställde jag frågan hur människor som äter väldigt lite kolhydrater men massor med fett, och garanterat har ett högre intag av kcal än de förbrukar, likväl kan gå ned i vikt. Mai-Lis menade att fettet gav dessa individer så bra mättnad att de åt mindre och höll sig inom sitt energibehov - dietisterna andades ut och behöll sin bild av kroppen som en förbränningsugn.

Efteråt gick jag och samtalade med Mai-Lis och hon sa då att det förmodligen var så att ett lågt kolhydratintag gav låg insulinfrisättning och därmed låg fettinlagring och att det var därför som de kunde äta så mycket. Men utan kolhydrater är det kört...något om beta? ..sen bröts vårt samtal. (Någon som vet vad hon tänkte förklara?)

Till Mai-Lis försvar så framkom det - dock inte i helklass - att:

- LCHF kan vara en ganska sund kosthållning, såtillvida HF:et är fleromättat fett.

- Ägg är bra mat, som man kan äta ett par av i veckan - såtillvida man inte har hjärt- / kärlbesvär

då man bör äta mindre då det kan påverka kolesterolet.

- Mai-Lis säger grönt och frukt istället för tvärtom, då det gröna är mycket viktigare. Särskilt för de 

med övervikt eller diabetes.

- I helklass. 5:2, 16:8 kan vara något, troligen inte, men man vet aldrig....

Summa summarum, en mycket trevlig dam med några vettiga åsikter och ännu fler åsikter totalt uppåt väggarna. Hennes huvudtes är ju att byta ut allt mättat fett mot fleromättat....

Sen är det intressant hur man kan påverkas av att vara i ett rum med 7 (!) experter och 54 personer som tror på dem. Måste dock säga att jag är fortsatt övertygad om att lågkolhydratkost med ett högt intag av mättat fett är något som de flesta mår bra av. (Och i morgon blir det grädde med några hallon till frukost!)

Men kan någon med ork "motbevisa" de 9 initiala punkterna (svaren finns säkert redan här på forumet? Och kommentera de två stora studier som föreläsarna stödde sig tungt på; Low carbohydrate diets and all cause and cause specific mortality samt The Lyon diet.

Det och kommentera transfetter i smör, kontra industriella.

Tack på förhand!

...ursäkta ett långt och sladdrigt inlägg men det var en lång och sladdrig dag och jag är ganska okunnig ;)

• Like 7

Det finns inte bara ett gäng "Bosse" som gått ner i vikt. Det finns ett helt gäng diabetiker som blivit friska (dvs typ 0 för frisk blir man inte men mår bra utan medicin och dör inte i förtid) Det finns dessutom en hel del som ätit sej frisk från hjärtsjukdom och högt kolesterol varav jag är en. Jag har slängt mina 10 mediciner och kan styrketräna... jag som inte kunde gå ett kvarter ens på dietistkost.

Alltså det är så tragiskt!

• Like 2

+1 för "grönt och frukt" istället för "frukt och grönt".

Sambanden är komplexa, och de mätbara effekterna är ganska små. Därför kommer fältet att (för alltid?) domineras av diverse obevisbara påståenden och åsikter.

Det man tycks kunna säga med någorlunda säkerhet är dock vilka faktorer som *inte* verkar vara särskilt viktiga (ja, den typen av negativa resultat kan man faktiskt sluta sig till logiskt med hjälp av epidemiologi dvs enkätundersökningar).

Sambandet mellan mättat fett och hjärt-kärlsjukdomar till exempel. Utifrån sammanfattningar av all forskning som gjorts inom området har man kommit fram till att sambandet är neutralt (man får en svag positiv korrelation som är statistiskt icke-signifikant).

Översatt till vardagsspråk betyder detta av vad det än är som orsakar hjärt-kärlsjukdomar, så inte är det folks ätande av mättat fett i alla fall. Vi måste leta vidare efter andra orsaker. Vad gäller cancer ger statistiken ännu sämre vägledning. Man hittar helt enkelt inga robusta samband.

Detta är nog vad som gör mig mest upprörd med kostdebatten: Folk snöar in på någon detalj som i bästa fall har en obetydlig effekt, och framstegen inom forskningen och nytänkandet stannar av.