Anneli65 Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hej Jag har ätit LCHF med jämna mellanrum. Jag är sockerberoende så ibland har det varit svårt att skippa kolhydraterna. Nu har jag i alla fall fått cancer i tjocktarmen och kommer att äta strikt LCHF . Det som jag undrar är om nån vet om man ska ta vitaminer eller inte då man är på strålbehandling och cellgiftsbehandling. Jag var hos en tablettsköterska (i Finland) och hon frågade mig vilka vitaminer jag tar. Jag sa b, c, d3 osv, och så frågade hur mycket d3-vitamin jag tar. Jag sa 5000IU och hon var jätteförskräckt. Hon sa att jag kan få leverskador och förbjöd alla vitaminer. Det tycker jag är konstigt för mitt hemoglobin var bara 96 pga att jag blöder ganska mycket i tarmen. Jag undrar om det är nån som vet hur jag egentligen ska göra för jag vet att hälsovårdspersonalen inte alltid vet det. Vore tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hej Anneli! I denna tråden http://forum.kostdoktorn.se/topic/528-d-vitamintillskott-och-amning/#entry5419 finns en del nyttiga länkar om D-vitamin. Sök även på forumets huvudsida efter "D-vitamin" så finner en del andra också. Av allt att döma krävs det i storleksordningen 5000 IU D3 för att komma upp i och bibehålla sådan nivå som är "normal" för människor. Jag låg efter 5 månaders supplementering av just 5000 IU på 129 nmol/l blod av det man mäter D-vitamin i, och i november kom en forskningsrapport (se tråden ovan) som säger att människans naturliga nivå kan vara 115. Fördomar och irrläror lever kvar länge, och din tablettsköterska har helt enkelt inte hängt med i forskningen. Ta kommandot och bestäm själv vad du ska äta och supplementera, är mitt råd. LCHF och D-vitamin är bestämt utmärkta komplement till medicinsk behandling av cancer i tjocktarmen. Dessutom får du nytta av kosten och vitaminerna på många andra sätt också. Önskar dig framgång och hoppas och tror att du besegrar cancern! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Håller med Kjell. Jag kan tänka mig att under strål- och cellgiftsbehandling blir extra D-vitamin ännu viktigare. Din "tablettsköterska" är tyvärr kraftigt felinformerad. Jag tycker du kan skriva ut vad som står på http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ och ta med till henne nästa gång. Hon behöver verkligen uppdatera sin kunskap! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Caffeinated and decaffeinated coffee and tea intakes and risk of colorectal cancer in a large prospective study. drinkers of 4-5 cups coffee/d and ≥6 cups coffee/d had a lower risk of colon cancer, Magnesium intake and colorectal tumor risk higher intakes of dietary magnesium are associated with lower risk of colorectal tumors. every 100 mg increase in daily magnesium intake was associated with lower risk of colorectal adenomas and a lower risk of colorectal cancer. partially fermentable fibre Plantago ovata husk (Psyllium) may have a protective effect on colorectal cancer interactions between Plasma Levels of 25-Hydroxyvitamin D, Insulin-Like Growth Factor (IGF)-1 and C-Peptide with Risk of Colorectal Cancer If Insulin-Like Growth Factor (IGF)-1 high a problem then surely very low carb or ketogenic diet may reduce that problem? If C-Peptide high then reducing inflammation through diet and supplements sounds sensible. Thats apart from correcting vitamin D deficiency. Colorectal cancerHow does vitamin D work? Serum levels of 25-hydroxyvitamin D and survival in Norwegian patients with cancer of breast, colon, lung, and lymphoma: a population-based study The risk of dying during follow-up among patients in the highest quartile of 25-OHD was 36% of the risk observed among patients in the lowest quartile. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 What Causes Cancer? First of a series of blogs on cancer from Georgia Ede MD The blog is based on this talk. Thomas Seyfried, Ph.D.—Targeting Energy Metabolism in Brain Cancer [AHS12 Talks You may also want to read Targeting insulin inhibition as a metabolic therapy in advanced cancer and the papers listed here ketogenic diet cancer papers at Nutrition and Metabolism and Here is another blog review with extended excerpts from Cancer as a Metabolic Disease: Thomas Seyfried Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts