Jump to content

Problem att gå ner andra gången


Jinx
 Share

Recommended Posts

Hej.
 

Jag har länge följt kostdoktorns blogg och har tidigare ätit LCHF tämligen strikt och tack vare det blivit av med både eksem och besvärlig mage. MEN. I somras tappade jag tyvärr greppet om maten och föll tillbaka i gamla vanor vilket förstås ledde till viktuppgång, nya eksem och andra problem.

Nu är tack och lov sommaren över och jag har börjat äta LCHF igen och håller mig till strikt LCHF. Problemet är att jag inte går ner i vikt. (Och det handlar inte om några kilos övervikt utan bortåt en 30 -40 kilo).
Har någon annan här upplevt samma problem? Alltså att det är svårare att gå ner i vikt "andra" gången med LCHF. Och i såna fall, vad gjorde ni åt det?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men om du nyligen börjat om kan du ju behöva en liten inkörningsperiod igen? Kroppen kanske behöver lite tid för att tycka det är OK med ketondrift igen.

Jag föreslår inga experiment förrän du har en trygg kropp och det kan ta bortåt 3 månader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det verkar klart svårare att gå ner i vikt andra gången. Många vittnar om detta. I mitt fall är det gravidkilon som första gången bara flöt av, och andra gången försvann till hälften kan man säga. Andra halvan tycks kräva hårdare tag.

 

Min teori är att kroppens metabolism anpassar sig till LCHF och blir bättre på att utnyttja fett-energin. Därför blir det även svårare att spåra ketosen. Dessutom sker antagligen en psykologisk anpassning som gör att man omedvetet börjar äta större portioner, och kanske onödigt mycket protein.

 

Min metod just nu, som verkar fungera bättre än väntat (har bara hållit på i tre veckor än så länge) är att köra en liberal LCHF (max 50 gram kh per dygn, cirka 80 gram protein, resten fett), äta tre gånger om dagen (dvs inget 16/8, 5/2 osv utan samma schema varje dag), cykla (ganska långsamt) en timme och dagen (effekten av detta är ej att förakta!), samt  - viktigast - kaloriräkna (jag ligger på drygt 1400 kcal per dygn i snitt) och även mikronutrienträkna (alla RDI ska vara uppfyllda, helst helt via kosten). Detta ger en kost som volymmässigt är helt dominerad av överjordgrönsaker (plus en och annan morot och naturligtvis lök). Till detta en normal-liten portion kött/fisk/ägg/ost per måltid, samt några matskedar fet sås/CF/majonäs osv. Tittar man på maten ser det ut som om jag nästan bara äter gröna blad dekorerad med en och annan körsbärstomat eller oliv, men så är det inte viktmässigt. Spenat och rucola är mina bästa vänner. Alla salladsorter kvalar inte in, t ex isbergssallad har för dåligt näringsinnehåll tycker jag.

 

Fördelar: Det funkar! För mig i alla fall. Just nu. Jag är absolut inte hungrig (men skulle lätt kunna äta mer). Det får plats en liten hårdbrödsmörgås (15 g) om jag vill då och då.  Det får plats en frukt (100 g) då och då. Det får plats en ruta mörk choklad (10 g) då och då. Det får till och med plats något glas vin då och då. Maten är god och absolut inte "torr".

 

Nackdelar: Disciplin med att laga precis all mat själv. Verkligen 100%. Lunch ute är uteslutet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu är tack och lov sommaren över och jag har börjat äta LCHF igen och håller mig till strikt LCHF. Problemet är att jag inte går ner i vikt. (Och det handlar inte om några kilos övervikt utan bortåt en 30 -40 kilo).

Har någon annan här upplevt samma problem? Alltså att det är svårare att gå ner i vikt "andra" gången med LCHF. Och i såna fall, vad gjorde ni åt det?

Hur länge "slarvade" du och hur länge har du varit strikt? 

Min erfarenhet är att när man börjar slarva och återgå till gamla vanor så gör man det inte helt. I mitt fall så var det inte frågan om att äta lightprodukter och annat sånt utan snarare att jag la till godiset, tog pommes/ris/pasta till maten, mackor istället för mm.

Det gav inte lika stor viktuppgång som en total återgång skulle producera, men skrämmande stor ändå... Det fettet var inte heller lika lätt att komma åt sedan. Min spekulation är att det kanske går lättare att komma åt fett lagrat visceralt runt organen (främst levern) via snabba kolhydrater. Det fett man lagrar som underhudsfett genom energiöverskott p g a långsammare kolhydrater och protein är kroppen mer ekonomisk med.

Jag har absolut inga belägg för att det är så men det skulle för egen del förklara en del fenomen.

När du är inne ordentligt inne i strikt LCHF och kört det en månad eller så, och det inte har hänt något med vikten eller måtten, prova då att smyga in ett fastedygn à la 5:2 och se om det lossnar. För mig blev det vändningen. Viktigt i sammanhanget är att du inte lider dig igenom en kur, du ska äta dig till bättre vikt och hälsa så förutom kanske fastedygnen  bör du äta dig mätt och belåten.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...