Skalmaninna Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Jag blir frustrerad! Jag är ny på det här. Jag har gått upp 1,5 kg på två veckor. Jag har innan detta kört med 4-timmars-kroppen, och är van vid frossardag på lördagar. Nu tänkte jag kolla om jag kan köra det med LCHF också. Det känns viktigt för mig. Och frossardagar är verkligen frosssardagar, med chokladmunk och Pucko till frukost och bakelse på stan och pizza till mat. Och så kakor och godis. Det fungerade verkligen, jag lovar, men nu kanske det bara låter fullständigt korkat. Jag har inte problem med sötsug under veckorna. Men jag kan låta bli en kaka eftersom jag får kakan på lördag. Tanken är att inte hamna i svält läge, det har jag gjort förut med allsköns dieter, så jag har stått still pga svält. Kanske gör jag fel med själva dieten? Ska jag fortsätta med LCHF alls? Jag vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Jag tycker du ska äta ordentlig LCHF och lägga ner frossardagarna då de bara förstör allt som LCHF ger. Gör ett försök i alla fall på 3 månader och ät inte för lite. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Att frossa varje vecka på skräp förstör allt du åstadkommer andra dagar så här i början. Du måste vara hyfsat strikt i början så du får inkroppen på fettdrift och välja dina kolisar så du får nåt näringsvärde. Sen när din kropp vant sej avmed att ha kolisar gör en frossardag då och då ingenting under förutsättning att det passar dej med sockermonster och målsättning. Fast jag skulle nog inte ha det varje vecka i alla fall inte i några mängder. Om du behöver nåt att lyxa till det med medan du avgiftas föreslår jag smakrika ostar, starka ölkorvar, chilifyllda oliver och kanske vispad grädde med vaniljpulver och en handfull blåbär. Och 1 (en) ruta mörk choklad. (även grädde, choklad och många bär innehåller kolisar). Puckon kan du ersätta med äggmjölk med kakaosmak och prova att ha vaniljpulver i stället för sötströ. Efter ett tag förändras smaklökarna så det kan ev räcka. När duär avgiftad kanske du vill baka lchfkakor, men första månaden kan det vara oklokt eftersom även mandelmjöl som är vanligast innehåller rätt mycket kolisar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalmaninna Posted August 28, 2014 Author Share Posted August 28, 2014 Tack för tipsen! Vad är äggmjölk och hur får man den kakaosmak, vanlig kakao eller? Och det känns görligt att avstå från gotter i en månad på prov. Ost... mmm.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SUMO Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Då och då blir jag inte tillfredställd av LCHF-mat, detta sker kanske en gång per två veckor c:a. Det spelar ingen roll hur mycket fett jag äter. Detta har ofta lett till att jag frossar på mat-lika livsmedel (godis, glass, kakor etc), vilket har varit förödande dagarna efter både fysiskt och kognitivt. Efter några cykler av detta bytte jag ut dessa livsmedel mot riktig mat av HCLF-typ (potatis, frukt, ris etc). Den strategin fungerar perfekt för mig, mår inte alls dåligt dagen efter snarare bättre. Tror inte det är några problem för en frisk kropp. Jag äter inget annat än "riktigt mat" och blir tillfredställd av detta, det kanske kan vara en god idé att försöka ställa om sina preferenser till riktig mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Efter 3,5 år på LCHF r det sällan jag får absoluta cravings på nånting. Jag skulle gärna nångång köpa lite chips eller om jag hittar nåt gott godis men jag avstår eftersom man inte kan köpa så lite som jag vill... bara 2-3 stycken. Jag vill inte riskera att väcka mitt sockermonster i onödan genom att ha något hemma. Det händer ett par gånger per år att jag äter pizza. Undantagslöst håller jag på att svälta ihjäl dagen efter. Likadant de 2 gånger per år som jag äter sushi. Och i februari och november äter vi pasta. Dagen efter är inte rolig, då jag mår som en räv men det är makens favoriträtt som serveras på alla hjärtan och hans födelsedag. Förut åt jag både sushi och pasta varje vecka så det ärinte svårt att lära om... förut körde jag ju lättmjölkssåser och lättmargarin, så vi lever mycket mer njutbart nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Själv 'unnar' jag mig en kolisdag per månad, som jag oftast använder i slutet av månaden efter att ha funderat tillräckligt länge på vad jag är riktigt, riktigt sugen på. Oftast räcker det med en riktigt kolhydratstinn måltid, inte en hel dag, för att jag ska bli däst. Men så har jag aldrig varit ett sockermonster, så de som varit riktigt sockerberoende måste nog se upp så att det inte blir mer än just en dag. Det har hänt att jag missat en kolisdag och tänkt 'vad bra, då får jag två dagar nästa månad' men sedan tänkt stopp och belägg! En kolisdag i det förgångna är förbrukad, vare sig jag utnyttjade den eller inte. Inget 'samla på sig points' som man lärde sig i VV... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Jag frossar numera med lågkolhydratkost och har varken ånger eller andra konstiga känslor efter det utöver en nästan äcklig mättnad och välmående. Att jag valt den metoden, har medfört att jag inte längre längtar efter varken sött eller kolhydrater. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 http://4health.se/aggmjolk-ar-bade-superenkelt-och-gott?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=aggmjolk-ar-bade-superenkelt-och-gott Hittade alternativt recept på äggmjölk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Jag blir frustrerad! Jag är ny på det här. Jag har gått upp 1,5 kg på två veckor. Jag har innan detta kört med 4-timmars-kroppen, och är van vid frossardag på lördagar. Nu tänkte jag kolla om jag kan köra det med LCHF också. Det känns viktigt för mig. Och frossardagar är verkligen frosssardagar, med chokladmunk och Pucko till frukost och bakelse på stan och pizza till mat. Och så kakor och godis. Det fungerade verkligen, jag lovar, men nu kanske det bara låter fullständigt korkat. Jag har inte problem med sötsug under veckorna. Men jag kan låta bli en kaka eftersom jag får kakan på lördag. Tanken är att inte hamna i svält läge, det har jag gjort förut med allsköns dieter, så jag har stått still pga svält. Kanske gör jag fel med själva dieten? Ska jag fortsätta med LCHF alls? Jag vill! Det tråkiga svaret är att en frossardag med kollisar påverkar mer än någon annan kost. 1. Du trillar ur ketos, kanske upp mot 3 dagar framöver. I synnerhet viktigt om du har som mål att gå ner i vikt. 2. Sockersuget nollställs. Du minns socker som något gott. 3. Din referens till vad som är gott kommer att vara socker och inte själva smaken. 4. Du tappar smaken för ketogen kost 5. Rubbar mättnadssignalerna Själva grejen är att bli kvitt med sockret och att nya "referensen" till vad som är gott är riktig mat. Sen avgör man själv om man vill ha kvar sockersuget eller inte. De dagar jag frossar så blir det i ketogen kost, precis som limp. Ölkorvar, ost, bacon, fläsksvålar, smör osv... Det är också just detta jag blir sugen på. Lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Bättre är att frossa varje dag på jättegod och nyttig mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts