evadal0708 Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 När jag igenom en dunderkur med penicillin mot borrelia blev magen uppsvullen och gjorde ont. Nu har det gått flera veckor och magen är fortfarande inte helt OK. Både under Kåvepeninknaprandet och efteråt har jag ätit olika probiotika som Lactoplus, syrad vitkål, crème fraîche och resistent stärkelse. Jag tycker att det inte har haft så stor effekt. Men å andra sidan vet jag inte hur jag skulle mått om jag inte hade försökt med probiotika . . . Det som jag undrar över är om laktobakterier i kapselform verkligen har någon effekt? Kan värmebehandlade torra bakterier i kapslar vakna till liv i våra magar? Vad klarar sig förbi magsäckens syra? Har tänkt att bitar av syrad vitkål kanske kan klara sig men kan mjölkprodukter det som redan är finfördelade? Man undrar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Vad jag förstår är det inte laktobakterier vi i första hand har i tarmen ( de överlever inte särskilt länge), utan andra sorter som man kan få dit genom att Alternativ 1. Köpa jordbaserade probiotika, se t ex här för några märken: http://freetheanimal.com/?s=soil Alternativ 2. Äta jord direkt (lite mer äventyrligt kanske): http://www.marksdailyapple.com/eating-earth-exploring-the-mysterious-world-of-geophagy/#axzz3BhlE33AQ Alternativ 2 har vi alla ägnat oss åt som barn. Naturen har inte menat att vi sedan ska ta död på det vi en gång fått i oss genom att äta t ex penicillin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Tanken är väl att de probiotika man köper i pillerform är inkapslade så att de når fram till grovtarmen. Om detta verkligen fungerar kan man ju undra... Jag har tagit olika probiotika i omgångar och kör med RS, men vet inte riktigt hur man kollar hälsan där nere... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts