Antonius Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Tjena! Någon mer än som jag är trött på att ha rodnande och ganska taskig hy trots man äter LCHF? jag hade förväntat mig att åtminstone få rätt så bra hy på LCHF... men den är så långt ifrån bra och jag tycker det är jobbigt :/. Någon som har tips på vad det kan vara? jag funderar på att skala ner på grädden och äta mer smör och ost istället och äta endast äggula och skippa vitan för att se om det blir någon skillnad! Vilka LCHF livsmedel ger bra hy egentligen?, och vad har ni för erfarenheter och kunskaper om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag har själv inga problem med hyn och har inga tips. Däremot tänker jag att allt inte beror på kosten. Om du har fått mer problem sedan du började med LCHF, kan man väl misstänka att det är något i maten du inte tål så bra. Men har du haft samma problem tidigare, kan det ju lika gärna bero på tvål, tvättmedel eller något helt annat. Hoppas du hittar lösningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Ätit lchf i 1 år, men för att huden skulle bli bättre så tog det några månader. Vet inte hur länge du har ätit denna kost? Är 30 år och har fortfarande akne... inte så kul men det har blivit mkt bättre med lchf, dvs mindre inflammerat och jag är bara röd där jag har/får själva aknen. Familjen har oxå märkt att jag har fått bättre hud - mer ren och vit kan man säga Har hela tiden ätit mejeriprodukter, dock slutade jag med yogurt efter 4 månader och jag föredrar creme fraiche och smör framför grädde. Vet inte om det har påverkat någonting. Det bästa mot akne är att kombinera lchf med aknekräm - jag använder basiron 10%. Kanonprodukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Till Antonius: Jag vet inte vilken ålder du är i. Om du har problem med Acne är det riktade behandlingar för dessa som däremot inte passar om du fått Roscacea (kallas vuxenacne)?Här är lite länktips om Roscacea ifall det nu handlar om det? http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosacea En kräm som är receptrfri på apotek nu är rozazol. Den rekommenderar jag att varva med en salva man beställer från apoketet, de bereder den där, Essex-kräm med tillsatt 5 % svavel.Var uppmärksam på om du även fått okulär (i ögonen) Roscacea så du kan behöva även andra behanligar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Ett tips kan vara att fördjupa LCHF:et något ! LCHF fungerar nämligen med individuella variationer. Känner ni till vilken nivå av LCHF ni ligger på eller äter ni generellt enligt recepten från nätet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag fick bättre hy (akne/vuxenakne) av att utesluta socker och spannmål, men utan mejeriprodukter blir hyn helt bra. Så mitt tips är att hålla upp med mejeriprodukter (och vara strikt med övriga kolhydrater) åtminstone en månad för att se vad som händer. Ta ett krafttag - det är värt det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suzie Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Tjena! Någon mer än som jag är trött på att ha rodnande och ganska taskig hy trots man äter LCHF? jag hade förväntat mig att åtminstone få rätt så bra hy på LCHF... men den är så långt ifrån bra och jag tycker det är jobbigt :/. Någon som har tips på vad det kan vara? jag funderar på att skala ner på grädden och äta mer smör och ost istället och äta endast äggula och skippa vitan för att se om det blir någon skillnad! Vilka LCHF livsmedel ger bra hy egentligen?, och vad har ni för erfarenheter och kunskaper om detta? Hej Antonius! Mitt tips till dig är att äta tillskott av B-vitamin,för det låter som du har brist av nånting när din hy är dålig Jag minns inte om det är B12 el B 5,men det kan dom säkert hjälpa dig med på hälsokosten. Du kan allafall prova och se vad som händer.Cocosfett är hälsosamt att äta också,bra för hyn blandannat. Mvh Suzie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts