Jäderås Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Såg nyligen denna videon på youtube - "Varför vi överäter - ett bio-neurologiskt perspektiv". Riktigt bra även om jag kan tycka den saknar några perspektiv. Den tar bland annat upp hunger. Många frågor kring hunger på forumet (av naturliga skäl) så videon är intressant om man vill lära sig mer kring det. Men videon fick mig att fundera på vilka orsaker det finns till kaloriöverskott och fetma och hur stor betydelse orsakerna har. Nedan listar jag de orsakerna jag kan komma på men är givetvis medveten om att de hänger samman och när de ena rättar till sig fixar sig andra saker men....Jag försökte sätta procent och rangordna (då alltså i ett större perspektiv, tex på en befolkning) för att min hjärna vill ha förenklingar och listor, men utan framgång Om någon känner sig manad vore det kul om du la till fler orsaker, rangordnade, bytte ut eller slog ihop punkter. Eller helt enkel skriver en egen lista Detta orsakar fetma Kolhydratskänslighet Genetiskt arv/epigenetik Stress/kortisol/sömnbrist/psykisk ohälsa Brist på motion/stillasittande livsstil Dålig tarmflora/medicinering/sjukdom/droger Reklampåverkan - lättillgänglig och billig mat - onormal aptitstiumulering industriellt framställda livsmedel. sk "hyper palatable foods" - onormal aptitstiumulering 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts