Jump to content

Svullen och "tung"


Glen Åkesson
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Har nu käkat LCHF i 3 år och mått kanon på den här maten. Allt fungerar bättre. På senare tid har jag ökat träningsmängden till att ligga omkring 8 h i veckan och kör relativt mycket intervallträning, tung styrka och distanspass. Pga träningsvolymen har jag känt att jag borde öka kh intaget då jag inbillat mig att jag har blivit lite sliten och hängig på striktare kost. Äter numera omkring 75 g kh om dagen och en stor del av dessa kh kommer från mandlar, sötpotatis och någon näve valnötter samt grädde (ca 2 dl om dagen). Har dragit ner på vin och choklad (som jag tidigare ätit relativt friskt av).

 

Nu till frågorna jag hoppas få någon ledtråd till ett svar på:

 

1. Trots relativt stor träningsmängd, kan man gå upp i vikt på 75 g kh? Antar att jag binder en del vatten, men att gå från 75 till 79 kg? Det låter lite väl mycket även om jag kanske på ett halvår lagt på lite muskler. 

 

2. Känner mig uppblåst i magen och magen putar liksom lite mer än vanligt, speciellt under naveln (om ni förstår vad jag menar). Är det kh som spökar där? Eller kan det vara grädden?

 

3. Jag har varit sjukt hungrig efter långdistanspassen som bränner omkring 1500 kcal och då tryckt i mig vassleprotein och 2 dl kokosmjölk. Kan vassleproteinet bidra till uppblåstheten?

 

Tacksam för svar.

 

/Glen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Har nu käkat LCHF i 3 år och mått kanon på den här maten. Allt fungerar bättre. På senare tid har jag ökat träningsmängden till att ligga omkring 8 h i veckan och kör relativt mycket intervallträning, tung styrka och distanspass. Pga träningsvolymen har jag känt att jag borde öka kh intaget då jag inbillat mig att jag har blivit lite sliten och hängig på striktare kost. Äter numera omkring 75 g kh om dagen och en stor del av dessa kh kommer från mandlar, sötpotatis och någon näve valnötter samt grädde (ca 2 dl om dagen). Har dragit ner på vin och choklad (som jag tidigare ätit relativt friskt av).

 

Nu till frågorna jag hoppas få någon ledtråd till ett svar på:

 

1. Trots relativt stor träningsmängd, kan man gå upp i vikt på 75 g kh? Antar att jag binder en del vatten, men att gå från 75 till 79 kg? Det låter lite väl mycket även om jag kanske på ett halvår lagt på lite muskler. 

 

2. Känner mig uppblåst i magen och magen putar liksom lite mer än vanligt, speciellt under naveln (om ni förstår vad jag menar). Är det kh som spökar där? Eller kan det vara grädden?

 

3. Jag har varit sjukt hungrig efter långdistanspassen som bränner omkring 1500 kcal och då tryckt i mig vassleprotein och 2 dl kokosmjölk. Kan vassleproteinet bidra till uppblåstheten?

 

Tacksam för svar.

 

/Glen

1. Muskler väger en del i jämförelse med fett...så kanske det är muskler som du (lyckos dig :) ) lyckats lägga på dig som förklaring till ökad vikt.

 

2.Om det är kolhydraterna som spökar i tarmarna beror nog på hur kolhydratkänslig du är, personligen så skulle jag nog vara en smärre Zeppelinare med 75g kolhydrater per dag, men min mage är extremt kolhydratkänslig, men grädde funkar bra.

 

3. Angående proteinpulver så är det nog som Johanna säger, man får prova sig fram, själv så har jag inte hittat NÅGOT proteinpulver som passar, trots läkarrekommendationer att äta det på grund av en del medicinska åkommor. Jag vill få tag på ett proteinpulver utan tillsatt socker, Kasein, Soja eller Hampa (som innehåller för mycket järn för min del).

Jag har nu gett upp i Proteinpulversökandet och försöker få i mig ca 90 gram protein per dag via kosten, vilket kan vara ett konststycke i sig då man ej är någon storätare.

Link to comment
Share on other sites

1. Muskler väger en del i jämförelse med fett...så kanske det är muskler som du (lyckos dig :) ) lyckats lägga på dig som förklaring till ökad vikt.

 

2.Om det är kolhydraterna som spökar i tarmarna beror nog på hur kolhydratkänslig du är, personligen så skulle jag nog vara en smärre Zeppelinare med 75g kolhydrater per dag, men min mage är extremt kolhydratkänslig, men grädde funkar bra.

 

3. Angående proteinpulver så är det nog som Johanna säger, man får prova sig fram, själv så har jag inte hittat NÅGOT proteinpulver som passar, trots läkarrekommendationer att äta det på grund av en del medicinska åkommor. Jag vill få tag på ett proteinpulver utan tillsatt socker, Kasein, Soja eller Hampa (som innehåller för mycket järn för min del).

Jag har nu gett upp i Proteinpulversökandet och försöker få i mig ca 90 gram protein per dag via kosten, vilket kan vara ett konststycke i sig då man ej är någon storätare.

 

Tack för svaret (Johanna och Syster). 4 kg muskler tror jag är omöjligt på ett halvår. Om inte LCHF rockar mer än vad jag hittills känt. Jag tror ni är något på spåret med proteinpulvret. Jag kollade precis upp köttproteinpulver och det är som du säger Syster, det innehåller allt från maltodextrin till Sukralos. Inte bra mao. Jag ska prova att inta proteinet i form av äggvita istället (vilket för övrigt kan vara en utväg för dig syster).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret (Johanna och Syster). 4 kg muskler tror jag är omöjligt på ett halvår. Om inte LCHF rockar mer än vad jag hittills känt. Jag tror ni är något på spåret med proteinpulvret. Jag kollade precis upp köttproteinpulver och det är som du säger Syster, det innehåller allt från maltodextrin till Sukralos. Inte bra mao. Jag ska prova att inta proteinet i form av äggvita istället (vilket för övrigt kan vara en utväg för dig syster).

Ja, äggvitor är bra och proteinrikt, men då jag lider av lite autoimmuna sjukdomar så är jag lite försiktiga med dem då de tydligen kan trigga inflammationer i kroppen :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Ja, äggvitor är bra och proteinrikt, men då jag lider av lite autoimmuna sjukdomar så är jag lite försiktiga med dem då de tydligen kan trigga inflammationer i kroppen :mellow:

 

Var har du hört det? Anledningen att jag frågar är att jag hörde någonstans (har glömt) att det finns många som tror dom är allergiska mot ägg då de testar positivt för (något) protein som bildas i kroppen när man äter ägg och då tror att dom är allergiska. Dom enda som saknar det där proteinet är de som inte äter ägg. Mao verkar inte det testet vara någon indikator på inflammation... 

 

Var det lagom flummigt skrivet :D ? Jag kan tyvärr inte minnas var jag fick den informationen, men det var ingen dussinblogg jag läste det på iaf.

Link to comment
Share on other sites

Var har du hört det? Anledningen att jag frågar är att jag hörde någonstans (har glömt) att det finns många som tror dom är allergiska mot ägg då de testar positivt för (något) protein som bildas i kroppen när man äter ägg och då tror att dom är allergiska. Dom enda som saknar det där proteinet är de som inte äter ägg. Mao verkar inte det testet vara någon indikator på inflammation... 

 

Var det lagom flummigt skrivet :D ? Jag kan tyvärr inte minnas var jag fick den informationen, men det var ingen dussinblogg jag läste det på iaf.

 

Ägg, och speciellt äggvita kan vara svårt att smälta om man har autoimmun sjukdom. Jag tog bort ägg ur min kost i April, och jag har blivit otroligt bättre sen dess. Det är synd, för jag älskar ägg, men för mig är det en skillnad på att vara delvis sjukskriven och att kunna jobba heltid.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Har nu käkat LCHF i 3 år och mått kanon på den här maten. Allt fungerar bättre. På senare tid har jag ökat träningsmängden till att ligga omkring 8 h i veckan och kör relativt mycket intervallträning, tung styrka och distanspass. Pga träningsvolymen har jag känt att jag borde öka kh intaget då jag inbillat mig att jag har blivit lite sliten och hängig på striktare kost. Äter numera omkring 75 g kh om dagen och en stor del av dessa kh kommer från mandlar, sötpotatis och någon näve valnötter samt grädde (ca 2 dl om dagen). Har dragit ner på vin och choklad (som jag tidigare ätit relativt friskt av).

 

Nu till frågorna jag hoppas få någon ledtråd till ett svar på:

 

1. Trots relativt stor träningsmängd, kan man gå upp i vikt på 75 g kh? Antar att jag binder en del vatten, men att gå från 75 till 79 kg? Det låter lite väl mycket även om jag kanske på ett halvår lagt på lite muskler. 

 

2. Känner mig uppblåst i magen och magen putar liksom lite mer än vanligt, speciellt under naveln (om ni förstår vad jag menar). Är det kh som spökar där? Eller kan det vara grädden?

 

3. Jag har varit sjukt hungrig efter långdistanspassen som bränner omkring 1500 kcal och då tryckt i mig vassleprotein och 2 dl kokosmjölk. Kan vassleproteinet bidra till uppblåstheten?

 

Tacksam för svar.

 

/Glen

 

1: Att gå upp 4 kg muskler på ett halvår är ingen orimlighet. I alla fall om du gått från att inte ha gymmat/gymmat lite, till att gymma mer. Själv har jag gått upp 4 kg muskler på mindre än ett halvår, och då hade jag ett träningsupplägg som va inriktat på att bygga styrka istället för volym/vikt. Så med ett annat upplägg så kan man troligtvis gå upp mer än 4 kg på ett halvår. Om det är fett du gått upp, så borde du märka att det är fett. Min erfarenhet är att 4 kg fett är väldigt mycket fett, i alla fall om man är smal.

 

2: Om du är konstant uppblåst i magen kan det i sig säkert förklara 2 kg av din viktuppgång. Skulle tro att det kan bero på att du äter nåt du är känslig mot. Det gäller bara att hitta det du är känslig mot. Mitt tips är att undvika proteinpulvret och satsa på riktig mat. Du kanske är känslig mot mejeriprodukter, som kan orsaka uppsvälld mage hos somliga. 

 

3: Tror att det kan vara bra att satsa på riktig mat efter ett pass, istället för någon slags proteindrink. Antingen så äter du en riktig måltid, med kött/kyckling med grönsaker + fett till. Annars kan du ta nötter/mandlar, + ev en frukt. Tror personligen att det är bättre än något industriellt framställd proteindrink. Tror inte att du behöver tänka på att få i dig just proteiner efter ett pass. Är du hungrig direkt efter ett pass, ät men tror inte det behöver vara fokus på proteiner. Under den tid jag byggde mest muskler, så åt jag i princip aldrig något efter ett träningspass. Det jag tränade då va gym samt löp intervaller, vilket liknar ditt träningsupplägg nu. Så baserat på mina erfarenheter så behövs egentligen ingen mat direkt efter ett träningspass. Men är du hungrig så ät av bra mat.

 

Vad är ditt mål med träningen? Undrar eftersom det är det verkar vara tung och mycket träning. Är det någon tävling du satsar på?

Link to comment
Share on other sites

Jag blev bubblig i magen och lite svullen av vassleprotein och även av grädde, så jag trivs bättre utan dem.

Bubblig och svullen är precis vad jag är. Detta avgör saken. Jag provar att köra utan vasslet och gräddrinkarna. Det får bli Paleo ett tag och se om det går bort. Tack för tipset.

 

 

 

1: Att gå upp 4 kg muskler på ett halvår är ingen orimlighet. I alla fall om du gått från att inte ha gymmat/gymmat lite, till att gymma mer. Själv har jag gått upp 4 kg muskler på mindre än ett halvår, och då hade jag ett träningsupplägg som va inriktat på att bygga styrka istället för volym/vikt. Så med ett annat upplägg så kan man troligtvis gå upp mer än 4 kg på ett halvår. Om det är fett du gått upp, så borde du märka att det är fett. Min erfarenhet är att 4 kg fett är väldigt mycket fett, i alla fall om man är smal.

 

2: Om du är konstant uppblåst i magen kan det i sig säkert förklara 2 kg av din viktuppgång. Skulle tro att det kan bero på att du äter nåt du är känslig mot. Det gäller bara att hitta det du är känslig mot. Mitt tips är att undvika proteinpulvret och satsa på riktig mat. Du kanske är känslig mot mejeriprodukter, som kan orsaka uppsvälld mage hos somliga. 

 

3: Tror att det kan vara bra att satsa på riktig mat efter ett pass, istället för någon slags proteindrink. Antingen så äter du en riktig måltid, med kött/kyckling med grönsaker + fett till. Annars kan du ta nötter/mandlar, + ev en frukt. Tror personligen att det är bättre än något industriellt framställd proteindrink. Tror inte att du behöver tänka på att få i dig just proteiner efter ett pass. Är du hungrig direkt efter ett pass, ät men tror inte det behöver vara fokus på proteiner. Under den tid jag byggde mest muskler, så åt jag i princip aldrig något efter ett träningspass. Det jag tränade då va gym samt löp intervaller, vilket liknar ditt träningsupplägg nu. Så baserat på mina erfarenheter så behövs egentligen ingen mat direkt efter ett träningspass. Men är du hungrig så ät av bra mat.

 

Vad är ditt mål med träningen? Undrar eftersom det är det verkar vara tung och mycket träning. Är det någon tävling du satsar på?

 

1. Jag verkar ligga omkring 12-13 % kroppsfett (mätt med kaliper) och har inte märkt någon signifikant ökning av fettmassa på kroppen på senare tid. Angående de 4 kg ökad vikt så har jag noterat att mina lår blivit kraftigare och där skulle det kunna ha hamnat något kg samt armarna är grövre så kanske du har rätt. Jag har kört tungt 5 set * 5 reps i somliga fall till failure.

 

2. Ok.

 

3. Ska göra som du säger. Kapa proteinpulvret. Jag tränar för Vasalopp och la in 2 styrkepass i veckan för att få bättre tryck i stakningen.

 

Tack för alla fina svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...