Jump to content

Immunförsvaret, vad är det?


Syster
 Share

Recommended Posts

Vi pratar mycket om immunförsvaret i många sammanhang, det sitter i magen, i blodet, i antikroppar...och det försämras av ruskigt mycket egentligen om man ska tro alla som uttalar sig om immunförsvaret...

MEN, vad är immunförsvaret egentligen?

Vad kan man göra för att påverka det?

KAN man påverka det?

 

Lite funderingar av en som läst mycket om immunförsvaret men begriper bara mindre och mindre :o

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Immunförsvaret det är en makalös manick. Det är antikroppar och vita blodkroppar och håller oss friska och det startar på ett kick.. :P Skämt åsido så kan jag nog inte förklara mer än du redan vet. 

 

Men jag tror definitivt man kan påverka sin motståndsskaft mot sjukdomar via kosten och några saker jag tror förklarar det faktum att många LCHFare drabbas mindre av sjukdomar är

 

* Mindre oxidativ stress pga av lägre/jämnare blodsocker vilket medför att celler och kollagen inte bryts ner lika fort vilket i sin tur gör att kroppen/immunförsvaret kan ägna sig åt annat än att reparera dessa skador. Det kan också förklara det märkliga faktum att vissa LCHFare vittnar om att de nu ser bättre (däribland jag) och har mindre ont i leder m.m. - Kollagenet bryts inte längre ner i snabbare takt än kroppen hinner reparera

 

* Kolesterol och stabilt mättat fett är mycket viktiga byggstenar för cellmembran och immunförsvar.

 

* Mindre intag av dåligt instabilt fleromättat fett. Om vi äter för mycket fleromättat fett så börjar kroppen använda detta i cellmembran m.m. vilket ger instabila cellväggar och andra problem. Allra värst i den bemärkelsen är transfetter.

 

* Bättre bakterieflora minskar också belastningen på immunsförsvaret (Candida och inflammationsdrivande tarmbakterier älskar socker).

 

Källor: Ravnskov, Mary G. Enig m.m.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Håller med om allt blir bara mer komplext ju mer man lär sig (och da har jag även läst immunologi vid universitet) och ju mer forskningen går framåt. Tänker på hur vårvårt mikrobiom (microbiota) dvs våra baketerier i tarmen påverkar vår hälsa. Likaså hur vi genom vår föda påverkar genuttryck via epigenetik, egentligen inte bara födan utan även hela vår livsmiljö och inte bar för oss själva utan även för framtida generationer. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Håller med om allt blir bara mer komplext ju mer man lär sig (och da har jag även läst immunologi vid universitet) och ju mer forskningen går framåt. Tänker på hur vårvårt mikrobiom (microbiota) dvs våra baketerier i tarmen påverkar vår hälsa. Likaså hur vi genom vår föda påverkar genuttryck via epigenetik, egentligen inte bara födan utan även hela vår livsmiljö och inte bar för oss själva utan även för framtida generationer. 

Det är just detta med tarmen som egentligen förbryllar mig mest angående immunförsvaret, jag kan förstå detta med vita blodkroppar, antikroppar i blod och slemhinnor, men sitter verkligen 80% av vårt immunförsvar i tarmen? Vilket reklamen för probiotikaprodukter säger :)

Link to comment
Share on other sites

Det är just detta med tarmen som egentligen förbryllar mig mest angående immunförsvaret, jag kan förstå detta med vita blodkroppar, antikroppar i blod och slemhinnor, men sitter verkligen 80% av vårt immunförsvar i tarmen? Vilket reklamen för probiotikaprodukter säger :)

Förmodligen kommer dessa frågor besvaras inom x antal år... Så intill dess tänker jag "better safe than sorry" och käkar probiotika då och då samt äter mycket fiberrikt och RS. Håller med om att det skulle vara (eller ska bli  :) ) roligt att begripa det hela!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju mycket att läsa för den som har tid och ork. Jag har den här boken men jag har inte läst så mycket i den än.

 

http://www.adlibris.com/se/bok/grundlaggande-immunologi-9789144030739

 

Här är en bättre länk med innehållet

https://www.studentlitteratur.se/#9789144030739/Grundl%C3%A4ggande+immunologi/innehall/

Kul, jag trodde i min enfald att det inte finns så mycket i litteraturväg på svenska, den ska jag ge mig på, kanske den kan sprida lite ljus i immunförsvarets mörker :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är just detta med tarmen som egentligen förbryllar mig mest angående immunförsvaret, jag kan förstå detta med vita blodkroppar, antikroppar i blod och slemhinnor, men sitter verkligen 80% av vårt immunförsvar i tarmen? Vilket reklamen för probiotikaprodukter säger :)

 

Det har jag läst i flera böcker, inte bara i reklam för probiotika. Däremot är jag inte säker att probiotika kan "fixa" en tarmflora, jag tror man får i sig mer gynsamma bakterier genom att äta fermenterate grönsaker. Det pratas ju en hel del om makronutrienter och tarmflora (tex resistent stärkelse), men personligen tror jag näringstäthet är en underskattat område vad det gäller tarmflora. Jag tror en väg till en bra tarmflora är att äta en kost med mycket mikronutrienter. Det betyder benbuljong, inälvsmat, mycket grönsaker etc. Saker som gör tarmfloran bra. Min tes är att oprocesserad mat som har högt näringsvärde och en kost med bra micronutrients innehåll, kommer att bidra till en bra tarmflora, och det man bör fokusera på först. Inte bara tänka på tarmfloran och glömma miktronutrienterna, ungefär som fakir med potatismjöl.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det har jag läst i flera böcker, inte bara i reklam för probiotika. Däremot är jag inte säker att probiotika kan "fixa" en tarmflora, jag tror man får i sig mer gynsamma bakterier genom att äta fermenterate grönsaker. Det pratas ju en hel del om makronutrienter och tarmflora (tex resistent stärkelse), men personligen tror jag näringstäthet är en underskattat område vad det gäller tarmflora. Jag tror en väg till en bra tarmflora är att äta en kost med mycket mikronutrienter. Det betyder benbuljong, inälvsmat, mycket grönsaker etc. Saker som gör tarmfloran bra. Min tes är att oprocesserad mat som har högt näringsvärde och en kost med bra micronutrients innehåll, kommer att bidra till en bra tarmflora, och det man bör fokusera på först. Inte bara tänka på tarmfloran och glömma miktronutrienterna, ungefär som fakir med potatismjöl.

Hur gör man då med en immunbristsjukdom, där det fattas antikroppar, som måste medicineras mot, plus upprepade antibiotikabehandlingar som tar död på tarmens bakterier, plus blodtappningar för Hemokromatos som dränerar en på ännu mera viktiga komponenter.

Moment 22... Hjälp :o

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur gör man då med en immunbristsjukdom, där det fattas antikroppar, som måste medicineras mot, plus upprepade antibiotikabehandlingar som tar död på tarmens bakterier, plus blodtappningar för Hemokromatos som dränerar en på ännu mera viktiga komponenter.

Moment 22... Hjälp :o

 

Att se till att kroppen får alla näringsämnen, och kanske gärna i överflöd, kan inte vara annat än en bra grund att stå på (tänker jag). Sen måste man också utesluta mat som skapar onödiga reaktioner hos immunförsvaret, vilket man inte haråd med när immunförsvaret av någon anledning blivit felprogrammerat. Av egen erfarenhet, men detta är säkert individuellt, så skulle jag starta med att ta bort all spannmål, mejeri, ägg och baljväxter. Efter ett tag, kan man prova att återintroducera men man ska nog vänta 3-6 månader (antar allvarlig sjukdom nu). Återintroducera bara en sak i tagen och under lång tid, dvs testa att ta bort och återintroducera flera gånger. 

 

Det enda du kan göra är att hjälpa kroppen så mycket du kan... men det där med antibiotikan är problematiskt. Undrar hur mycket det påverkar immunförsvaret egentligen? Jag undviker ju vanligt kött och fisk framförallt av den anledningen att de innehåller antibiotika.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Att se till att kroppen får alla näringsämnen, och kanske gärna i överflöd, kan inte vara annat än en bra grund att stå på (tänker jag). Sen måste man också utesluta mat som skapar onödiga reaktioner hos immunförsvaret, vilket man inte haråd med när immunförsvaret av någon anledning blivit felprogrammerat. Av egen erfarenhet, men detta är säkert individuellt, så skulle jag starta med att ta bort all spannmål, mejeri, ägg och baljväxter. Efter ett tag, kan man prova att återintroducera men man ska nog vänta 3-6 månader (antar allvarlig sjukdom nu). Återintroducera bara en sak i tagen och under lång tid, dvs testa att ta bort och återintroducera flera gånger. 

 

Det enda du kan göra är att hjälpa kroppen så mycket du kan... men det där med antibiotikan är problematiskt. Undrar hur mycket det påverkar immunförsvaret egentligen? Jag undviker ju vanligt kött och fisk framförallt av den anledningen att de innehåller antibiotika.

Tack för bra svar Johanna :)

Spannmål och baljväxter är borta för många år sedan, mejerier äter jag i mycket små mängder, och bara äggula.

Problemet med mycket "näringstät" mat är att det ofta innhåller mycket järn, jag har nu i sommar verkligen satsat på gröna bladgrönsaker...med resultat att järnet stigit och därav tätare blodtappningar.

 

Det är just detta med Antibiotika som sätter lite "griller" i huvudet på mig...precis som du skriver, hur mycket påverkar det immunförsvaret egentligen, antikroppar påverkar det inte...men tarmen...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En gentisk orsakad brist av immunbrist är inte möjliga att rätta till genom födan men troligen mår alla bättre av näringstät kost. På The gluten summit tyckte jag det var intressant att man kan använda colostrum som "återstållande" av tarmflora, likaså att man har börjat använda faeces (bajs) för att förbättra tarmfloran. 

Hemokromatos är trixigt är själv heterozygot så måste hålla koll intag av olika saker, behöver inte tappa. Gissar att en del sk "gentic treat" har en fördel men inte för den tidsålder vi befinner oss i, som tex att vara atopisk med hög andel immunglobulin E, vilket lär vara en fördel när man hemsöks av parasiter (inte provat och tänker inte prova). 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dom viktigaste källorna till mineraler jag kan komma på är

 

- Grönsaker

- Inälvsmat och äggula (men inte så mycket mineraler faktiskt)

- Alger

- Benbuljong

- Nötter

 

Nötter antar jag utgår pga av känslig mage etc... Finns det mycket järn i benbuljong och alger? Jag tror att inälvsmat och äggula kan ha en del järn i sig, så du kanske ska vara mer försiktig där och kanske dricka mer buljong istället?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Saker som gör tarmfloran bra. Min tes är att oprocesserad mat som har högt näringsvärde och en kost med bra micronutrients innehåll, kommer att bidra till en bra tarmflora, och det man bör fokusera på först.

Vilken intressant tråd!

Det jag kom att tänka på är uttrycket "lite skit rensar magen" och ofta kommer det upp när man diskuterar immunförsvar men det torde väl kunna bidra till en sund tarmflora? Att inte skölja grönsakerna så väl t ex (som när man äter en morot direkt ur landet, bara grovt avtorkad i gräset).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Är det någon annan som har provat colostrum? Märkte ingen skillnad själv och jag slutade eftersom jag tror mjölkproteinet triggade mitt immunförsvar.

Om Kolostrum är samma sak som "råmjölk", så är jag nästan uppvuxen med det i form av en maträtt man kallar för Kalvdans, tyvärr verkar dess nyttighet inte ha påverkat mig nämnvärt ;)

Men den äldre generationen som har haft mjölkkor i sitt liv, påpekar ofta råmjölkens förträfflighet och stora positiva effekt på hälsan.

Många är redo att betala ganska mycket pengar för denna åtråvärda och idag sällsynta vara :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dom viktigaste källorna till mineraler jag kan komma på är

 

- Grönsaker

- Inälvsmat och äggula (men inte så mycket mineraler faktiskt)

- Alger

- Benbuljong

- Nötter

 

Nötter antar jag utgår pga av känslig mage etc... Finns det mycket järn i benbuljong och alger? Jag tror att inälvsmat och äggula kan ha en del järn i sig, så du kanske ska vara mer försiktig där och kanske dricka mer buljong istället?

Jag har nu frysit in ca 3 liter benbuljong som jag har kokat i 24 timmar, en stor laddning kokat på märgpipa och högrev.

Så nu blir det en kopp varje morgon, vilket inte blivit av under denna varma sommar.

I 30 graders värme känner man sig varken manad att koka eller att dricka varm buljong :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snor man inte kalvens viktigaste mat om man tar råmjölken?

Jo, det är just det :( Det är nog därför det kostar en del, och många bönder har insett att det är kalven som behöver denna eftertraktade vara, och inte vi som förhoppningsvis fick våran dos när vi var "kalvar" ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är just det :( Det är nog därför det kostar en del, och många bönder har insett att det är kalven som behöver denna eftertraktade vara, och inte vi som förhoppningsvis fick våran dos när vi var "kalvar" ;)

 

Blir det inget över när kalven har fått sitt? Dagens kor är ju avlade för att mjölka stor mängd så det kanske blir mer än kalven behöver.

Link to comment
Share on other sites

På tal om immunförsvaret, hustrun fick stanna hemma från jobbet i fredags, världens förkylning bröt ut på natten. Jag kände att det kittlade lite i halsen på morgonen men sedan ingenting.

 

Hon äter inte LCHF till skillnad från mig, vi använder samma säng så jag borde blivit ordentligt sjuk också. Nu invänder säkert vän av ordning och säger att du har säkert redan haft den sortens

förkylning så du var immun, men då frågar jag mig när, jag har nämligen inte varit förkyld sedan jag inledde LCHF...;D

 

PS Det här är ju bara en anekdot så det stämmer inte på riktigt...DS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...