Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag tror inte heller att det bidrar till växthuseffekten nämnvärt om de föds upp på rätt sätt. Om de föds upp på stora mängder soja och spannmål blir det ju sämre, då går det ju åt en massa olja för att odla och transportera fodret. Men det har ju redan varit uppe i tråden.

Det som brukar påpekas med kor är väl att de fiser metan, men samtidigt binds ju en del kol ner i vallen. Intressant blir ju då förhållandet mellan att metan (stark växthusgas) bryts ner och den ökade mängden kol i marken.

Erkänner också att jag inte sett filmen, av samma anledning som du

Jag har för mig att slu gjorde en utredning om köttproduktion där de faktiskt tittade på hela kedjan och då påstod att nöt var det mest klimatvänliga. Det skulle bero just på foderproduktion till övriga djur. Den köttprodultionen kräver ju mycket olja för att få fram foder.

Är det någon som känner igen detta? Jag hörde om det på radio för något år sen då vid ett annat larm om nötuppfödning. Om jag kommer ihåg rätt så ansåg den forskaren att det vore katastrof om vi gick över från nöt till att bara äta gris mm

Ta det här sista med en nypa salt,kanske någon annan här känner igen detta?

Systemanalys av kött- och mjölkproduktionens påverkan på klimat och biologisk mångfald

Syftet är att finna produktionssystem som på bästa sätt förenar målen att minska utsläppen av växthusgaser och bevara eller öka den betesberoende biologiska mångfalden. Även produktionssystemens företagsekonomiska kostnader beräknas.

Resultaten visar att betesbaserad nöt- och lammköttsproduktion är viktig för den biologiska mångfalden. Å andra sidan har betesbaserad köttproduktion större utsläpp av växthusgaser än kraftfoderbaserad gris- och kycklingproduktion. Ett sätt att minska denna målkonflikt i vissa fall är att ha växande lövträd för bioenergiproduktion i betesmarkerna. Betesbaserad köttproduktion har också svag lönsamhet vilket kan leda till framtida brist på betesdjur i biologiskt värdefulla betesmarker. Genom att åter öka stutuppfödningen och flytta djur från åkerbete kan bristen förebyggas. 

Projektet har utförs på uppdrag av Jordbruksverket och delfinansierats av SLU:s program för fortlöpande miljöanalys.

Publicering:

• Kumm, K.-I., 2011. Den svenska kött- och mjölkproduktionens inverkan på biologisk mångfald och klimat. Jordbruksverket Rapport 2011:21.
  • Kumm, K.-I., 2011. Fler träd i betesmarkerna kan minska idisslarnas miljöpåverkan. Fårskötsel nr 4 15-16.
  • Kumm, K.-I., 2011. Träd i hagen ger gott samvete för köttätare. ATL nr 77/28 oktober 26-26.

För mer information, kontakta: Karl-Ivar Kumm, SLU, Skara, 0511-672 56.

http://www.slu.se/sv/institutioner/husdjurens-miljo-halsa/forskning/forskningsprojekt/systemanalys/

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser