Alex_ Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Hej LCHF-experter! Mitt första inlägg här. Spännande och nytt! Jag upptäckte LCHF och kostdoktorn för snart två månader sen, och fascinerades av alla teorier som gick rakt emot det jag trott mig veta om mat. Min dagliga dos av grovt bröd, pasta och potatis, Pauluns müsli och samme mans jos trodde jag var helt rätt. Enligt LCHF-läran verkar inte något av detta kvala in på listan av tillåten mat. Jag är i mina mid 30's och är hyfsat aktiv, så mina huvudsakliga mål med denna kostförändring är allmänt ökat välbefinnande och att bli kvitt en krånglande mage. Maximera mina förutsättningar inför andra halvan av livet . De första veckorna flöt på förvånansvärt smärtfritt, trots den extrema förändringen. Möjligen pga förälskelsen i den nya terapin. Kroppen såg snabbt mer definierad ut, magen kändes plattare och lugnare, och det var fantastiskt gott med allt nytt man fick äta. Jag började för första gången laga mat. Anledningen till att jag skriver här är för att checka av vissa delar som inte riktigt fallit på plats än, eller som känns svårare nu än i början. Om det är nåt jag bör justera, om vissa symptom tar tid att avvänjas från osv. 1. Energin. Det första jag upptäckte var att kroppen kändes tyngre. Till en början rätt skönt att känna sig avslappnad, men jag märker att det påverkar konditionen och initiativförmågan negativt. Lufsade precis runt en mil (vilket är bra i sig), men drivkraften var till 90% vilja och frustration, och för att kunna rapportera om upplevelsen här och nu. Tidigare kunde jag tycka att man efter ett par kilometers löpning borrade sig igenom ett lager av inledande seghet och kom ner till nån slags urkraft. Nu är det mer en konstant seghet. Som om gravitationskraften är dubbelt så stark som innan. Endast ett par timmars bra energi under dagen och ingen vidare spontanitet. Mer konkret; är det normalt med en sån här omställningsperiod av trötthet? Hur lång tid tar det innan den ökade energin kommer (som så många rapporterat om)? Är lösningen att äta ännu mer fettfylld mat för att få kroppen att förstå hur den ska fungera? Frestelsen att käka pasta innan fysisk aktivitet är ingen bra idé att falla tillbaks till än? 2. Processen, hur funkar det?. Fett är bra. Smör, grädde, olja, nötter, turkisk yoghurt, avokado mm. Men hur strikt måste man vara? Vad händer om det slinker med nån potatis eller skiva bröd? Förvandlas måltiden då till en farlig kaloribomb? Läste några skräckstories om att förbränningsprocessen stannade av i en vecka för att hen råkade äta potatis. Blir "straffet" så långt? Låter lite som rysk roulette i så fall, eller en väldigt tunn is; antingen bli smal o frisk eller sväll upp? Min kompis är LCHF-frälst fast med en twist; en fri dag i veckan där det är ok med pizza eller godis. Denna teori borde i så fall vara värdelös? 3. Sockret. Den senaste veckan har varit fylld av rätt brutala cravings efter en snabb kick i form av choklad eller godis. Ett tydligt fysiskt obehag, kopplat till punkt 1 och den låga energin. Känslan av att något viktigt saknas i kroppen, att fettmaten inte räcker till. Jag som naivt trodde att sockerabstinensen brottades ner de första veckorna. Igår orkade jag inte stå emot och det blev både ett par bärs och ett choklad. Är det normalt, i den mån att sockerberoende är svårt och tidskrävande att vänja sig av med? Lösningar? Tillåta sig mer frukt och bär om man känner att enda alternativet är godisfrosseri? Ytterligare fett..? 4. Magen. Inte riktigt i balans än. Jag gjorde lite tester förra veckan, så snart bör det komma svar. Jag tar gärna emot tips på snäll LCHF mat till öm och obalanserad mage! Och finns det nån LCHF-magi som ger bra energi och för bort tankarna från kaffe och choklad? 5. Två stekta ägg, stekt bacon, oststavar, turkisk yoghurt, kaffe med grädde. Detta har varit min frukost den senaste månaden, och eftersom det är så väldigt långt ifrån hur jag trott en frukost ska se ut undrar jag bara: är det nyttigt i längden? Thats it. Tacksam för svar, tips och allmänt pepp! Jag vill tro att detta är den rätta vägen, och kommer absolut testa ett tag till. Är lite vetgirig och otålig och vill passera dessa övergångsstadier snabbt och smart Allt gott, 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 1: Försöker du begränsa mängden mat du äter? Om du försöker med det, ät mer och lita på dina hungerkänslor. Vissa påstår att övergångsbesvär blir mindre om man ökar salt mängden, det kan vara värt att testa. 2: Det här verkar vara olika för olika personer. Har du/ har haft stor övervikt är risken att du är känslig mot kolhydrater, t.ex. potatis. Du kommer nog märka själv hur du reagerar på ett avsteg. Sen er mitt tips att inte vara allt för strikt, i alla fall inte så strikt att du begränsar mängden grönsaker. Äter du rätt typ av grönsaker ska du inte behöva begränsa dem. Ett exempel kan vara fänkål, champinjoner och spenat som du stekt i olivolja/smör. Jag brukar ligga över 500 g grönsaker / dag. 3: Tror kruxet här är att se till att du inte är hungrig. Är du hungrig blir du sugen på något, ät då riktig mat. De gånger jag trillat dit i socker sug är ofta i kombination med att jag ätit för lite mat. Min erfarenhet är att sockersuget blir mindre ju mer riktig mat man äter. Efter lång tid (år) på lågkolhydratkost är jag aldrig sugen på något sött, tror att jag vant mig av det. I början däremot, kunde jag vara sugen på något sött, men som sagt, det har blivit bättre med tiden. 5: Behöver du äta frukost? Jag är oftast inte sugen på morgonen, och äter därför inget på morgonen. Så frukost är inget man behöver. Är du hungrig på morgonen, så tycker jag dock att du ska äta frukost. Din frukost är ju vad många rekommenderar inom LCHF rörelsen, så den är troligtvis ok. Personligen så mår jag bättre när jag inte käkar ost och andra mjölkproteiner. Så mitt tips ät att ta bort osten, och lägg till grönsaker till din frukost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Jag börjar med sista punkten. Är det nyttigt i längden. För 7 år sen kunde jag inte gå ett kvarter utan att vila på vägen, jag åt 10 piller om dan som gjorde att jag mådde ännu taskigare med biverkningar. Efter 3,5 år med hyfsat striktLCHF är jag helt friskförklarad och har slängt vartenda piller. Så visst är det nyttigt! När det gäller energin kan onmställningsbesvären vara i 3 månader. Se till att du får i dej vatten och SALT så känns det förmodligen bättre. Cravings på kolisar är hjärnans sätt att tala om för dej att den inte har fattat att du bytt bränsle. Det tar lite tid att få hjärnan att fatta. Jag är visserligen mycket äldre än du men jag har inga problem med att styrketräna på LCHF... även strikt och även efter fasta. Jag gjorde all time high igår efter 20 timmars fasta. I början på min styrketräning skrek min kropp efter tjocklaaad och annat bara för att den trodde att den höll på att dö utan kolisar. Ju striktare du orkar vara desto fortare går det över 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Hej Alex_ och Välkommen hit till forumet Angående punkt 1. så tänker jag att din kropp kanske inte är riktigt ketoadapterad ännu, det kan ta ett tag för kroppen att "lära" sig utnyttja ketonkropparna. Jag får för mig att ju striktare man är i början desta fortare går det att gå över till ketondrift. Men vi är alla olika och det kan ta lite olika tid, allt från tre veckor till några månader för kroppen att bli "trygg" med ketonerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Hej Alex. Jag har en del personlig erfarenhet av löpning och uthållighetssporter i allmänhet samt LCHF. Du låter som en kopia på hur jag upplevde det. När det gäller punkt 1 är det lite olika på personer och det kan gå snabbare för dig än vad det gick för mig, men räkna med en lång tid (upp åt 6 månader) innan kroppen är helt inställd på fett och du har "programmerat" om mitokondrierna till fettdrift. Gör du det blir du överraskad om det går fortare. Jag har kollat runt lite och hemligheten kan vara att du måste få mitokondrierna att producera ATP på fett. Det kommer du att fixa, men det kan ta lite tid. Det är helt naturligt att det känns som att springa i sirap första tiden, men det lättar. Fundera på nedanstående 1. Du har krånglande mage. Inte konstigt på Pauluns skitmussli (har glömt hur det stavas, man äter det inte såå ofta nu för tiden ). Bara det gör det värt att fortsätta. 2. Är du intresserad av uthållighetssporter så lovar jag på heder och samvete att du inte kommer att bli besviken när du är i ketodrift. Springer du 1 mil idag, springer du 3 mil snart med 0 i genomklappning. Kvinnan som vann Ultravasans damklass käkar LCHF och toppar med kolisar under lopp. Att kombinera raffinerade kolisar med LCHF är nog inte att rekommendera om du vill leva långt liv. Dock finns det inga belägg för detta påstående, det är bara vad jag tror. Men om man tävlar lever man inte det nyttigaste livet iaf . 3. Käkar du pasta (fungerar nog för vissa) kommer du att knocka kroppen ur ketosen som faktiskt är ganska ömtålig. Svår att komma in i, men lätt att halka ur. Lösningen under tiden du fettvänjer kroppen = mer fett och salt som nämns ovan. Det brukar lösa det mesta. 4. Ska du springa något lopp eller något så tryck i dig en kokt potatis eller lite ris dagen innan och köp hem Superstarch (UCAN). Succeeder.se säljer den. Det fungerar med LCHF och folk tar det och är ff i ketos efteråt. Detta gäller dock främst om du idrottar på hög nivå. Annars skulle jag bara skita i placeringen tills du känner att det går lätt på ketoner och då köra Superstarch för lite extra tryck i musklerna. 5. Långsiktigt gör du sannolikt kroppen en tjänst. Berättelserna är många om tom ganska unga människor (ca 20) som bränt ut sig på att vräka i sig maltodextrin så fort dom ska träna. När dom äntligen börjat käka riktig mat (som kan innehålla potatis, ris och sötpotatis) har dom fått tillbaka prestationsförmågan. Jag är en av dom. Håll ut. Det blir lättare. Det säger nästan alla som börjar träna på fett isf socker. Lycka till /Glen PS. Kolla in följande siter, dom är ganska idrottsinriktade. 1. bengreenfieldfitness.com Ansvarig gör ironman på ca 9 h. 2. primalblueprint.com Tidigare marathonlöpare topp 5 i USA 3. jonasbergqvist.se Hälsocoach i Sverige med en del bra åsikter. 4. coltingblogg.com Världsmästare i Ultraironman (tror jag, du får kolla hans CV) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted August 30, 2014 Author Share Posted August 30, 2014 Yeah, vilka snabba o bra svar! Vältränad nörd: 1. Nä jag försöker inte begränsa maten. Det är väl mer att man inte längre har pastan eller riset att fylla ut med, så därför blir det förmodligen lite mindre mat ändå. Omställning att ha mer kött o fisk än tidigare och bli vän med utfyllnadsalternativen som blomkålsmos, spenat, broccoli osv. 2. Aight. Jag har inga problem med övervikt alls. Märker bara att kroppen förändras och vill vara mer medveten vad jag äter. Viktigt för mig för att vara mentalt stabil också. Ok då är det kanske ingen katastrof att ta en restauranglunch då o då (där det ju ofta är potatis el ris). Pallar inte ha dåligt samvete.. 3. Skönt att man kan bli av med det suget. Käkade precis nu, två stora kyckligfiléer, två kokta paprikor o vitlök. Rätt mycket mat o jag bör vara nöjd. Känner ändå av "nåt gott efter maten"-suget haha. Liksom suget som kan komma vid pressade jobbdagar vid datorn osv. Stressrelaterat. Vet att mandlar o hasselnötter e bra snacks. Nu blir det en kaffe med grädde istället. 5. Jag tycker frukost är gött. Visst, man kan döva hungern med en kaffe men känns som frukost är bra. Sen vad som orsakar magens obalans återstår att undersöka. Tack för tips. ----- Stoscha: Shit, vilken resa. Grattis! Jag ska ta tag i saltet och dricka mer vatten. Också nåt som går emot det man vuxit upp med, att äta mer salt. Ja läskigt hur starka krafter det är när kroppen kräver saker. Extra jobbigt när man vet att signalerna är felaktiga (choklad, godis, chips). Blir stressad, asocial mm, känns långt ut i... cellerna. ----- Tack syster Du har förmodligen rätt, jag kör på ett tag till. Som ovan i köket har det blivit betydligt roligare med denna begränsning av råvaror faktiskt. Ska bli kul att testa fler lchf-recept. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Instämmer med Glen på samtliga punkter. Kan göra ett tillägg angående adaptionsperioden. Det tog över ett år innan jag va helt anpassad till lågkolhydratkost. I början va jag tvungen att planera måltiderna så att jag hade energi inför ett pass. T.ex. äta en lätt måltid strax innan ett pass. Om jag inte gjorde det, va jag inte så explosiv och kunde känna mig lite seg. Innan kostomställningen så va jag också tvungen att äta innan ett träningspass för att ha full energi, så egentligen ingen ändring. Det intressanta är vad som har hänt efter 1+ år med lågkolhydrat kost. Nu kan jag träna närsomhelst och alltid vara explosiv och har alltid energi och är explosiv, trotts att jag inte har ätit på väldigt länge. Jag laborerar aldrig med kolhydrater för att förbättra prestationen, tycker att jag presterar tillräckligt bra som det är. Jag tävlar inte, men om du vill tävla och förbättra prestationen kan du testa och laborera med lite kolhydrater för att optimera resultaten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Yeah, vilka snabba o bra svar! Vältränad nörd: 1. Nä jag försöker inte begränsa maten. Det är väl mer att man inte längre har pastan eller riset att fylla ut med, så därför blir det förmodligen lite mindre mat ändå. Omställning att ha mer kött o fisk än tidigare och bli vän med utfyllnadsalternativen som blomkålsmos, spenat, broccoli osv. 2. Aight. Jag har inga problem med övervikt alls. Märker bara att kroppen förändras och vill vara mer medveten vad jag äter. Viktigt för mig för att vara mentalt stabil också. Ok då är det kanske ingen katastrof att ta en restauranglunch då o då (där det ju ofta är potatis el ris). Pallar inte ha dåligt samvete.. 3. Skönt att man kan bli av med det suget. Käkade precis nu, två stora kyckligfiléer, två kokta paprikor o vitlök. Rätt mycket mat o jag bör vara nöjd. Känner ändå av "nåt gott efter maten"-suget haha. Liksom suget som kan komma vid pressade jobbdagar vid datorn osv. Stressrelaterat. Vet att mandlar o hasselnötter e bra snacks. Nu blir det en kaffe med grädde istället. 5. Jag tycker frukost är gött. Visst, man kan döva hungern med en kaffe men känns som frukost är bra. Sen vad som orsakar magens obalans återstår att undersöka. Tack för tips. ----- Stoscha: Shit, vilken resa. Grattis! Jag ska ta tag i saltet och dricka mer vatten. Också nåt som går emot det man vuxit upp med, att äta mer salt. Ja läskigt hur starka krafter det är när kroppen kräver saker. Extra jobbigt när man vet att signalerna är felaktiga (choklad, godis, chips). Blir stressad, asocial mm, känns långt ut i... cellerna. ----- Tack syster Du har förmodligen rätt, jag kör på ett tag till. Som ovan i köket har det blivit betydligt roligare med denna begränsning av råvaror faktiskt. Ska bli kul att testa fler lchf-recept. 2: Personligen klarar jag av och göra snedsteg, så länge det är fett i måltiden. Om jag äter en måltid ute som är fettsnål så blir jag hungrig efteråt. Då kan jag bli hungrig på ett sätt som jag aldrig blir annars, och kan göra att jag blir mer lättirriterad. Om jag däremot väljer att alternativ som innehåller en del fett så går det betydligt bättre, trots att det blir en del kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted August 30, 2014 Author Share Posted August 30, 2014 Grymt Glen! Ny värld detta. Blir en del termer att googla upp.. och inspirerande att hålla ut. Belöningen verkar onekligen värd att vänta ett tag till på. Jag gav kanske intrycket av att vara elitsatsande idrottsman. Så är det inte, men jag har alltid gillat racketsporter och att hålla mig i form. Eller rättare sagt inser jag att det blir viktigare och viktigare att vara i bra fysisk och psykisk form för att orka med påfrestande frilansande, må bra, nångång kanske lämna singellivet osv. Optimera mig ^^ Ketosprocessen verkar lurig. Ömtåligt tillstånd. Eftersom jag inte gör detta pga övervikt behöver jag kanske inte oroa mig för veckolånga drawbacks om det nångång bjuds på ris eller nåt. Så länge man inte frossar. Ska kolla länkarna! Björn Ferry körde väl också lchf-stylen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Grymt Glen! Ny värld detta. Blir en del termer att googla upp.. och inspirerande att hålla ut. Belöningen verkar onekligen värd att vänta ett tag till på. Jag gav kanske intrycket av att vara elitsatsande idrottsman. Så är det inte, men jag har alltid gillat racketsporter och att hålla mig i form. Eller rättare sagt inser jag att det blir viktigare och viktigare att vara i bra fysisk och psykisk form för att orka med påfrestande frilansande, må bra, nångång kanske lämna singellivet osv. Optimera mig ^^ Ketosprocessen verkar lurig. Ömtåligt tillstånd. Eftersom jag inte gör detta pga övervikt behöver jag kanske inte oroa mig för veckolånga drawbacks om det nångång bjuds på ris eller nåt. Så länge man inte frossar. Ska kolla länkarna! Björn Ferry körde väl också lchf-stylen? Jo, Björn Ferry körde det ett tag och det gick bra på tävlingarna vad jag minns. Han slutade för att det blev för bökigt på resor om jag kommer ihåg rätt. Ska du lämna singellivet skadar det inte att 1. se lite yngre ut 2. ha lite magrutor 3. ha lite muskler 4. må bra. Allt detta kommer vid rimligt strikt LCHF, speciellt i den ålder du är i. Sen är det ju fan så mycket roligare att vara pigg och inte ha en mage som krånglar... Enda nackdelen med att ha börjat med LCHF är att det blir som ett gift att fortsätta nörda in sig på välmåendefrågor... Lycka till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 1. Omställning tar sin tid. Ge inte upp ! 2. En del lägger om hela livet och blir vinnare... andra går kvar i gamla fotspår och dras med olika problem. Vilken kategori vill du tillhöra ? 3. Ett bra sätt att sluta röka är att avstå från tobak. Samma gäller för socker. Suget går över... 4. Magen behöver ges tid och olika störningar kan komma i olika omgångar. Försök testa dig fram genom uteslutningsmetoden vad som inte passar magen just nu. 5. Olika sug kan bero på olika brister. Jag har för mig att sötsug t.ex är kopplat till krombrist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Har du provat att stoppa in det du äter in något slags kostanalysprogram (typ fatsecret eller matkalkyl)? Det kan behövas mer grönsaker än du tror för att täcka alla mikronutrienter. För mig är grunden i LCHF att kolhydratsbasen i maten (pasta, bröd, potatis, ris osv) byts ut mot grönsaker (gärna råa, och gärna blad av olika slag). Att under längre tid gå med underskott av en eller annan mikronutrient är aldrig optimalt. Läs gärna vad Mark Sisson (Mark's Daily Apple) skriver om vad han äter själv: http://www.marksdailyapple.com/my-daily-salad/#axzz3BspaR9Gh 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 3. Skönt att man kan bli av med det suget. Käkade precis nu, två stora kyckligfiléer, två kokta paprikor o vitlök. Rätt mycket mat o jag bör vara nöjd. Känner ändå av "nåt gott efter maten"-suget haha. Liksom suget som kan komma vid pressade jobbdagar vid datorn osv. Stressrelaterat. Vet att mandlar o hasselnötter e bra snacks. Nu blir det en kaffe med grädde istället. Hade du nåt fett till den maten?, annars låter det fettsnålt. För att få i mig all energi, utan att få i mig överdrivet med protein, så äter jag någon proteinkälla, grönsaker samt att jag alltid lägger till något som är fett. Skulle jag bara käka kött/kyckling + grönsaker, så skulle jag behöva få i mig mer än 1.5 kg kött trots att jag väljer de fetaste köttdelarna. Angående suget efter maten. Det kan jag också ha ibland, att jag inte är riktigt nöjd. Då finns det 3 saker som brukar hjälpa: 1: stå ut ett tag och vänta på att det går över, 2: äta mer av maten eller lite nötter. 3: Gör något, gå och diska, gå ut på en promenad. När jag gör något så har jag aldrig något sånt sug, utan det är endast när jag sitter still jag kan ha det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Glen: Precis, bra attribut som jag gärna utvecklar vidare (rutor, muskler osv)! Just nu är det magen o den allmänna motorn som måste komma på plats igen . Och det ska den inom kort Limp: Hi five! Jag vill också va en vinnare ^^ intressant, kan tänka mig att tobaksug kan vara en beast också, och påminna om sockerditon. Brutalt. Lyckligtvis har jag inte utvecklat nåt tobakbegär ɐuuɐ: Noll kostanalysprogram här, än så länge. Ska kolla upp det du tipsade om : ) Vältränad nörd: nja stekt i rätt mycket smör, o sen ett par klickar Bregott när jag la upp det på tallrik. Inte tillräckligt med fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Glen: Precis, bra attribut som jag gärna utvecklar vidare (rutor, muskler osv)! Just nu är det magen o den allmänna motorn som måste komma på plats igen . Och det ska den inom kort Limp: Hi five! Jag vill också va en vinnare ^^ intressant, kan tänka mig att tobaksug kan vara en beast också, och påminna om sockerditon. Brutalt. Lyckligtvis har jag inte utvecklat nåt tobakbegär ɐuuɐ: Noll kostanalysprogram här, än så länge. Ska kolla upp det du tipsade om : ) Vältränad nörd: nja stekt i rätt mycket smör, o sen ett par klickar Bregott när jag la upp det på tallrik. Inte tillräckligt med fett? För att ligga i ketos så brukar proteinmängden per dag behöva ligga under 1,3 g / 1 kg kroppsfett. Ät resten fett och en massa gröna blad (Broccoli, Spenat, kål av alla de slag etc.) Så är det tillräckligt med fett? Svaret sitter i om du blir hungrig fort eller om du har för mycket protein. För att uppskatta proteinmängden kan du skatta mängden kött till "en kupad hand" - typ en tennisboll i storlek om du tar köttfärs. Enklast är egentligen att räkna 20 g protein per hundra g kött och väga några köttbitar så får du känsla. Finns ett flertal bra appar och webbverktyg som kan hjälpa till med bra näringsinnehåll. När jag är i ketos ser en tallrik ut som nedan exempel: 1 tennisboll köttfärs i form av pannbiff En rejäl näve spenat som jag dränker i olivoljevinägrett (oftast på balsamvinäger), tomater 30-70 g kryddsmör (beroende på hur hungrig jag är) En msk Dijonsenap Avsluta med 1 msk kokosolja Vidare, minst en gång om dagen en rejäl gaffel ekologisk (viktigt) surkål. Är du orolig över näringsinnehåll (vilket jag är, kanske i onödan): Morgon: 1 multivitamintablett av BRA märke. Inget köpt på COOP. 2. Fiskoljetabletter 3. 2 Paranötter för Selen 4. September till April: ca 4000 IE D-vitamin, men ska minska det till 3000 IE D-vitamin Kväll: 1. 500 g Mg 2. 15 g Zn 3. Lite B6 4. Theanin för avslappning (prioriterar bra sömn stenhårt) Känner jag mig helt slut efter ett hårdare pass - typ lite deppig, stressad, hängig, frusen, skakig - käka lite kh i form av potatis, UCANstärkelse, sötpotatis. Hoppas detta hjälper. /Glen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Vältränad nörd: nja stekt i rätt mycket smör, o sen ett par klickar Bregott när jag la upp det på tallrik. Inte tillräckligt med fett? Svårt att säga hur mycket du lagt till. På kvällarna brukar jag äta ett stort mål mat, ca 75 % av dagsintaget. Då brukar jag tillsätta 100-200 g fett. Tar aldrig några kosttillskott eller vitaminer. Tror det kan stjälpa mer än det hjälper, i alla fall om man äter bra mat. Äter man riktig mat så får man i sig allt man behöver via maten. Vet att det finns studier som tyder på att det inte är bra att ta extra vitaminer. Jag bifogar 3 kostregistreringar som jag har gjort, där jag har vägt allt jag ätit under de dagarna. När jag äter så, mår jag bra och har full energi på träningarna. Som du ser så är näringsvärdena bra, får i mig RDI av allt förutom D vitamin och kalcium. Angående proteinmängden, vet inte om jag ligger på något som är optimalt, men jag trivs bra med hur jag äter. Min fettfria massa (min vikt - min fett vikt) är ca 66 kg. Så jag ligger på ca 1,5-2 g protein / kg fettfri massa. Det tillsammans med något intervallpass + lite styrketräning så lyckas jag både vara stark med en låg fett %. Kan även köra lite lågintensiv träning, som att jogga, men det tycker jag inte påverkar min kroppsform något. Så om du följer detta tror jag du kan få följande som Glen skrev: 1. se lite yngre ut 2. ha lite magrutor 3. ha lite muskler 4. må bra. Det kan ev ta tid att få allt det där. Är du tålmodig och håller i både mat och träningen tror jag definitivt att du kommer att lyckas. Räkna ut din fettvikt: http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx matintag.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Omställning att ha mer kött o fisk än tidigare och bli vän med utfyllnadsalternativen som blomkålsmos, spenat, broccoli osv. Hej, och grattis till ett bra livsval! Du ska inte ha mer kött och fisk än tidigare. LCHF säger inte att vi ska öka på proteinmängden. LCHF säger att vi ska minska på kolhydraterna och öka på fettet. Att du byter ut ris, pasta och potatis mot blomkålsmos och grönsaker är ena delen, det minskar kolhydratsintaget. Andra delen är att öka på fettet (inte proteinerna). Slå lite kokosolja över matportionen eller lägg en rejäl skiva smör på tallriken. Feta såser och majonnäser är en annan väg. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Hej, och grattis till ett bra livsval! Du ska inte ha mer kött och fisk än tidigare. LCHF säger inte att vi ska öka på proteinmängden. LCHF säger att vi ska minska på kolhydraterna och öka på fettet. Att du byter ut ris, pasta och potatis mot blomkålsmos och grönsaker är ena delen, det minskar kolhydratsintaget. Andra delen är att öka på fettet (inte proteinerna). Slå lite kokosolja över matportionen eller lägg en rejäl skiva smör på tallriken. Feta såser och majonnäser är en annan väg. Aha va intressant! Och det svarade på vad jag precis funderade på. Hittills har det blivit väldigt mycket kött o fisk när jag lagar hemma. Stora portioner alltså, för att bli mätt. Försöker ha med smör och ost men tydligen för lite. Måste lära mig göra sås... vilka e lätta? : ) Okej, inte höja på proteinet. Varför inte förresten, finns det nån nackdel med att äta sig mätt på det? Alla vräker ju i sig Kvarg nuförtiden för att maxa proteinet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 För mycket protein beter sej som kolhydrater i kroppen. Det kan också vara insulinhöjande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Aha va intressant! Och det svarade på vad jag precis funderade på. Hittills har det blivit väldigt mycket kött o fisk när jag lagar hemma. Stora portioner alltså, för att bli mätt. Försöker ha med smör och ost men tydligen för lite. Måste lära mig göra sås... vilka e lätta? : ) Okej, inte höja på proteinet. Varför inte förresten, finns det nån nackdel med att äta sig mätt på det? Alla vräker ju i sig Kvarg nuförtiden för att maxa proteinet. stora portioner behöver nödvändigtvis inte ha med mättnad att göra. Äter du tills magen är full, så har man sannolikt överätit. Jag tror att du måse lära dig att känna mättnad innan magen är full Många här på forumet säger "ät tills du är mätt", och detta kan vara väldigt missvisande. Många tror att mättnad handlar om hur full magsäcken är, vilket är fel. Det tog mig i alla fall ett par månader innan jag vant mig vid den nya typen av mättnad efter jag började med ketogen kost. Att äta långsamt är det bästa sättet. Drick till maten (och innan maten). Ät med både kniv och gaffel och lägg ned besticken då och då. Ta mindre bitar och njut av maten. Ät gärna tillsammans med andra och försök va den som är klar sist. 20 minuter kan vara en "bra tid" att sikta på. Så fort huvudet känner sig tillfredställd så är man mätt. lyssna inte på magen Det är mina tips 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 2, 2014 Author Share Posted September 2, 2014 Hm. Jag fick svar på de tester jag gjorde för en vecka sen, angående magen. Allt bra förutom en sak: Laktosintolerans. Halvt, dvs ett av två anlag. Genetiskt och inget att göra nåt åt. Jag vet att det inte är hela världen, men ändå en käftsmäll. Har alltid varit skonad från allergier och intolerans, gillar och äter det mesta. Mjölk har alltid varit favoritdrycken. Om det är genetiskt, varför kommer symptomen nu först? Har kollat igenom ett par trådar om laktosintelarans, och att det verkar ha sina problem. Ja, det finns laktosfritt men det innehåller nåt skit (E407. stämmer det verkligen att det är farligt??) plus betydligt dyrare. Har njutit av turkiska yoghurten de senaste veckorna. Måste den skippas? (Coop hade en laktosfri variant men bara i ministorlek). Smöret, grädden.. mycket av det som lchf grundar sig på. Vill verkligen inte behöva skippa det när jag precis upptäckt denna kost som känns rätt. Och vad innebär egentligen halvt intolerant? Borde ställt fler frågor till läkaren. Ledsen att jag öser ut det här istället innan jag läst på bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 De allra flesta tål smör. Och får du problem med ost brukar get- och fårost gå bra för det är en annan typ av mjölkprotein än komjölk. Jag provade mejerifritt en månad i vintras bara för att testa och vi åt jättemycket grädde, creme fraiche och ost. Kolla in Birgitta Höglunds paleoblogg. Hon har jättemånga bra recept som är fantastiskt goda utan mejerier. Jag använder mycket mindre mejerier nu än förut... så det GÅR vänja sej om. Du kan ju prova med äggmjölk i stället? Många smaksätter den med kakao, kaffe eller vanilj t ex. Min favvefrulle är kokta ägg mosade med smör och salt, eller tonfisk och majonnäs med ett ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag har ätit mejerifritt i snart 7 månader, förutom lite ost som jag använder i matlagningen (sedan i maj) och tycker det går alldeles utmärkt. Använder kokosgrädde till mycket och det funkar fint, äggmjölk i kaffet i stället för grädde ovs. Man får ha lite fantasi i matlagningen och våga experimentera och dessutom finns det massor med mejerifria recept på nätet om man söker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Tjena, Jag e på en ö utanför Italien. Varmt och skönt. Har lyckats hålla mig till lchf än så länge, dvs kött o fisk, ost, sallad, ägg o bacon. Men svårt när det blir restauranger hela tiden. Är vansinnigt hungrig mest hela tiden, och trött. När försvinner matsuget? Läser om folk som fastar 20 timmar och ändå e i toppform. Snart bara måste det bli en pasta.. Och vad kan jag egentligen köpa hem som energi/snacks till rummet? Efter laktosdiagnosen känns det som jag inte kan/får äta nånting alls längre. Har valnötter o sån där mjukost i små trekanter (innehåller det laktos?). Hälsningar från en hungrig man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Tjena, Jag e på en ö utanför Italien. Varmt och skönt. Har lyckats hålla mig till lchf än så länge, dvs kött o fisk, ost, sallad, ägg o bacon. Men svårt när det blir restauranger hela tiden. Är vansinnigt hungrig mest hela tiden, och trött. När försvinner matsuget? Läser om folk som fastar 20 timmar och ändå e i toppform. Snart bara måste det bli en pasta.. Och vad kan jag egentligen köpa hem som energi/snacks till rummet? Efter laktosdiagnosen känns det som jag inte kan/får äta nånting alls längre. Har valnötter o sån där mjukost i små trekanter (innehåller det laktos?). Hälsningar från en hungrig man Grejen är att när du väl är omställd så räcker det med två måltider om dagen.. men du skall se till att få din energi från fett. Och se till att äta på resturanger med kvalitativ Italiensk mat! Italien har förmodligen värdens mest högkvalitativa kök.. och då pratar jag inte om pasta och pizza, det är fattigmansmat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Zepp: japp det har varit bra mat hittills. Grym fisk o sånt. Nu blir det kanin (som många rekommenderat här)! Ok, räcker det med två måltider för dig, med full energi och prestation? Det är alltså inte bara nåt som bör funka i teorin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Det är ingen konst att köra low carb på restaurang. Problemet är att fixa high fat och det är därför du är hungrig. Se till att få mer olja eller vad som finns tillgängligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Zepp: japp det har varit bra mat hittills. Grym fisk o sånt. Nu blir det kanin (som många rekommenderat här)! Ok, räcker det med två måltider för dig, med full energi och prestation? Det är alltså inte bara nåt som bör funka i teorin Kanin är altså något av det fettfattigaste som går att uppbringa.. bara så att du vet! I början var det hur viktigt som helst med en rejäl frukost.. om inte annat så av mentala skäl.. slippa bli vrålhungrig senare! Numera så äter jag ingen frukost.. det vara ju bara 12 timmar sedan jag åt senast och det är sällan mer än 4 timmar till lunch! Grejen med att vara omställd är att man tar energi ur depåerna.. dvs man är inte beroende av ständig tillförsel av glukos. I början kunde det tillomed hända att jag glömde äta.. och fick en lätt huvudvärk på kvällen.. då var det dags att äta något! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Stoscha; japp jag börjar inse det. Lätt att få saker utan pasta el potatis men svårt att bli mätt. Tog extra olivolja igår, ska försöka göra nåt liknande till denna ovanliga fisk jag sitter och väntar på nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 För Nordbor.. snabbkurs i det Italienska köket.. på resturang! Man beställer separat förrätt, huvudrätt.. och tillbehör till huvudrätten.. och om andan faller på dessert! Dvs huvudrätten kommer utan tillbehör.. man beställer vad som skall ingå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 När jag äter ute på lunch restaurang kör jag alltid 2 - 3 extra smör paket istf kolisarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Grymt! Känns som jag e nåt på spåret. Körde t ex stekta grönsaker till kaninen, med mycket olivolja. Och blev mätt. Och ett par små smörpaket till detta hotells lite fattiga frulle (finns inga ägg!). Får bli omelett till lunch. Med andra ord, är nog på rätt väg. Har inte varit lika hungrig de senaste dagarna. Tack för vägledningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 18, 2014 Author Share Posted September 18, 2014 De senaste dagarna har energin varit kanon. Gravitationskraften börjar kännas normal Har steppat upp fettet en del, så som ett par téskedar kokosfett (Markattas) i kaffet, ryska yoghurten ibland o så vidare. Idag testade jag äggmjölk för första gången (2 ägg, 50 gram smör, 3 dl vatten). Längesen jag känt mig så mätt o glad efter en frukost. Hade den dels i kaffet o dels som ett par glas smaksatt med kanel. Fast är den dosen till för fler än 1 pers? Ser att folk pratar mycket gram o vikt på mat. Med risk för clownhatten; det behövs uppenbarligen nån slags våg, och var köper man en sån? Lätt att bli hooked på detta. Man vill veta vilken mat som e bra och googlar runt mycket. Läste några trådar om frukt, o varför den inte är lika nyttig nu som förr i tiden. Att den innehåller mer socker nu pga hur vi odlar den. Makes sense I guess. Klart att en god frukt eller jos känns frestande ibland. Finns det nån som är okej, eller måste man lämna den åt sitt öde? Åt nog bananer varje dag innan detta men har förstått att den är kaloristinn. Åt precis en libanesisk buffé. Har alltid undvikit rörorna men antar flera av dom e bra nu. Vad av följande är inte ok?: Hummus, falafel, tzaziki, vitlöksmajonäs, fetaoströra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Du behöver ingen våg förrän du kommer ner på finlir. Använd ögonmått och mättnadskänslor. Bär är bättre ön frukt. Hallon och blåbär innehåller inte så mycket kolisar. Visst är det kul att lära sej så mycket om mat och vad som händer i kroppen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Roligt att höra att du börjar komma in i det. Nästa gång du är i Italien så beställ caprese till allt! Alltså tomat och mozzarellasallad. Det har de nästan överallt och det är ju supernyttigt. Frukt är svårt ur LCHF-synvinkel, nästan alla frukter är väldigt rika på socker. Bär är däremot mycket bättre. Prova att göra egen smoothie på grädde, yogurt och hallon t.ex. Angående laktosintolerans. Som du säkert hört är det "normala" tillståndet att inte tåla laktos, men här i norden har vi en genetisk avvikelse som gör att vi tål det mycket bättre. Oturligt för dig har din ena laktaskörtel lagt av, det är inte ovanligt att det händer i vuxen ålder. Den goda nyheten är att ju fetare mejeriprodukt, desto mindre laktos. Du som bara är "halvkänslig" så att säga, bör utan problem kunna äta grädde, creme fraiche, yogurt osv. De allra flesta laktosintoleranta klarar smör och lagrad ost utan problem. Får- och getmjölk innehåller inte laktos, så ost baserad på det kan du äta. Var dock lite vaksam på innehållsförteckningen, t.ex. billig fetaost innehåller ofta en del komjölk. Hummus och falafel ska du nog inte äta i stora mängder. Kikärter är ganska kolhydratsrikt. Sedan är allt individuellt, du får prova dig fram till vad du mår bra av. Om du är frisk och tränar kan du vara betydligt mer liberal än någon som är sjuk och/eller överviktig. Det är oftast bra att börja strikt och sedan öka kolhydratsmängden lite grann för att se hur du mår på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 22, 2014 Author Share Posted September 22, 2014 Jag lyssnade på ett föredrag av Jonas Bergqvist. Intressant, att fettet är basbränslet och kolhydrater raketmotorn. En sak jag reagerade på var att han ett par gånger sa att lchf "inte är bacon som simmar i smör", utan naturlig mat. Smörstekt bacon och ägg rekommenderas ju här som en bra frulle. Förstår att det finns olika kvalitet på bacon (jag har ätit Coops skivade bacon de senaste månaderna) och att riktigt kött är bättre. Eller? Vad finns det för alternativ att steka upp istället till frukosten om baconet inte håller måttet? Alternativt bättre kvalitet på bacon än Coops variant (som helst inte behöver ha deluxepriser)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Min favvefrulle är 2 kokta ägg mosade med smör och salt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 ICA har ett hyfsat bacon.. bara 4 ingredienser! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 22, 2014 Author Share Posted September 22, 2014 Stoscha: Yes gott. Jag behöver nåt att ha till äggen bara Zepp: Aha, både mer fett och mer protein än Coops. Alspånsrökt låter fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 MIndre vatten helt enkelt! Det här är torrsaltat och sen rökt, det lär dra ut vatten.. till skillnad från fulbacon där man lägger det i vatten med salt och rökarom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts