Jump to content

Vad är en hallonketon?

Sigurdur

Recommended Posts

Ketoner är en viss typ av kemiska ämnen!

"En keton är antingen en funktionell grupp karakteriserad av en karbonylgrupp mellan två kolatomer, eller en förening som innehåller denna funktionella grupp. Alltså en kolatom med en dubbelbindning till en syreatom."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Keton

Bry dig inte om att köpa några.. gör dem själv genom att äta LCHF!

• Like 6

Har hört på omvägar att militären i USA experimenterar med hallonketoner - bättre kognitiv förmåga och misstänker även uthållighet. Jag kan tänka mig att det går att bio-hacka sig till ketondrift med hallonketoner, men man lär ju få äta några tabletter innan det händer nåt. Håller med Zepp: Sannolikt bättre att göra egna.

Har inte en aning egentligen om vad en Hallonketon är, men jag har svårt att tro att det är jämförbart med de ketoner vi pratar om.

När man Googlar runt så verkar hallonketoner innehålla ett ämne som är likt synefrin, som i sin tur är likt efedrin, vilket höjer blodtrycket och ökar på hjärtfrkvensen, ett läkemedel som är ett klassat dopingmedel.

Ska tydligen vara väldigt fettförbrännande.

Poängterar att jag har absolut ingen aning om vad Hallonketoner är, men verkar det som detta Synefrin så är det många människor som inte ska äta det, de med högt blodtryck, hjärtsjukdom och diabetes till exempel.

• Like 3

Hallonketoner är kemiska ämnen som finns i hallon, björnbär, tranbär och en massa andra.. i väldigt små nivåer!

Det är det ämne som ger hallon sin smak och doft.. främst doft.

Det är så himla svindyrt.. priser på 500,000 per kilo nämns.

Så de som används främst i kosmetika har alldrig varit i närheten av några hallon.

De ämnena som framställs på fabrik har olika fabriksnamn, Frambinone; Oxyphenylon; Rheosmin; Rasketone.

Dr Oz hade det i ett TV-program där han menade att de var ett supertillskott som kunde öka fettförbräningen.. inga studier på människor finns.

Ämnet heter egentligen, p-Hydroxybenzyl acetone!

• Like 1

Har hört på omvägar att militären i USA experimenterar med hallonketoner - bättre kognitiv förmåga och misstänker även uthållighet. Jag kan tänka mig att det går att bio-hacka sig till ketondrift med hallonketoner, men man lär ju få äta några tabletter innan det händer nåt. Håller med Zepp: Sannolikt bättre att göra egna.

Är det inte exogenous ketones - BHB and AcAC ketone bodies somsupplement man prövat

• 2 weeks later...

Studiematerialet är inte digert...än så länge...och som Zepp redan nämnt så finns det inga studier på människor mig veterligen utan det är möss som matats med hallonketoner.

Anti-obese action of raspberry ketone.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15862604

Raspberry Ketone Increases Both Lipolysis and Fatty Acid Oxidation in 3T3-L1 Adipocytes

https://www.thieme-connect.de/DOI/DOI?10.1055/s-0030-1249860

Minns jag inte fel så var det kanotister man dock hade någon slags test på i samband med hallonketoner för något år sedan eller så. Hittar dock inte artikeln nu.