Popular Post Gladan Posted September 1, 2014 Popular Post Share Posted September 1, 2014 Tänk vad viktigt det var förr att hasa sig från måltid till måltid. Och i tid fundera på vad man ska ät nästa gånga, hur det ska smaka/smaksättas. Och så mycket omsorg man kunde lägga på att krydda, fixa och dona. Jag har ett par personer i min bekantskapskrets som verkligen tycker mat är inget viktigt. Man äter för att hålla kroppen igång, men i övrigt är det inget de funderar på. (Dom äter inte LCHF). Jag har aldrig kunnat förstå hur de kunde tänka så! Mat var ju så väldigt viktigt!! Och nu efter snart två år på LCHF? Många gånger i somras var jag sugen på glass. och tänkte, ok, en glass kan jag väl ta... Och varje gång (kanske 2-3 ggr) tänkte jag "bläh, vad det smakar!". Sista glassen åt jag några tuggor på och sen fick jag inte ner mer och kastade resten. några gånger tänkte jag glass som man köper i kulor är godast och varje gång vände jag, för de sorterna som fanns lockade mig inte. Så tråkigt jag har blivit!! Till lunch kan det räcka med en burk makrill och lite majonäs. Kanske en avocado till. Eller bara några kokta ägg. Jag ska bara fylla på med energi, typ. En stekt köttbit med kryddsmör och nåt grönt, men jag märker att jag kryddar mindre och mindre. Nästan så det är inte viktigt längre att piffa till smaken, det smakar ändå...eller går ner ändå, för maten i sig har blivit mindre viktigt? Kan ni förstå hur fullständig min hjärna har omprogrammerats?? Nu ligger jag i nivå med de där märkliga människorna: mat är inte så viktigt. I alla fall inte om/hur det smakar. Innehåller det bara fett så ordnar det sig. Tillföra energi (förutom andra näringsämnen) är grejen, mat som njutning finns inte mer. Lite tråkigt, kan jag tycka, men så mycket mer avslappnad livet blir! visst är det märkligt.... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Nog tycker jag fortfarande att det är gott med god mat men jag håller med om att det inte är panikartat livsviktigt längre och jag är betydligt mer avslappad när det gäller menyval. Man behöver ju inte krångla till det för det är gott ändå. Lägga ner sin själ på matlagning kan man göra vid högtidliga tillfällen bara 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Mnjaeä.. nog för att suget ändrat karaktär.. och inte vill jag längre äta mellanmål heller för det stör min aptitreglering så att maten inte längre smakar lika bra. Och nog så har jag dagar där det råder matleda.. då kan jag äta falukorv med ägg.. strax infinner sig begäret efter mat av hög kvalitet.. som smakar gott i sig. Som stochan är inne på.. får jag bara mat av hyfsad kvalitet så kan jag skjuta specialmaten till särskilda tillfällen.. så länge jag får mat av hyfsad kvalitet vill säga! Och vem ansvarar för att det köps in mat av hyfsad kvalitet.. jo jag själv, iomed att jag är ett enmanshushåll! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Och jag är ett tvåmanshushåll med totalkontroll över köket :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Tänk vad viktigt det var förr att hasa sig från måltid till måltid. Där är jag fortfarande (efter ett år på LCHF). Tycker maten är sååå god. Så fort jag ätit en måltid så börjar jag se fram emot nästa. Inte för att jag är hungrig utanför att jag blir glad av att äta gott. ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Där är jag fortfarande (efter ett år på LCHF). Tycker maten är sååå god. Så fort jag ätit en måltid så börjar jag se fram emot nästa. Inte för att jag är hungrig utanför att jag blir glad av att äta gott. Håller helt med där! Mat är ett stort glädjeämne i livet. Jag tycker det är lättare att äta otroligt gott nu med lågkolhydratkost. Varje måltid vill jag ska vara en njutning, och näringsrik och mättande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Jag har mer och mer styrt in mig på att maxa näringsinnehåll - mindre fokus på smak. Inte för att det inte är viktigt med smak, men inte varje gång. Jag njuter mer av att äta jobblunchen väldigt asketiskt och grönsaksrik än att leta efter bästa såsen. På helgerna och vissa av kvällarna blir det annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Mat är väl mer ett glädjeämne nu. Förr var det knapra-i-mig-en-brödbit-med-tunn-skiva-ost, eller lunchlådan spagetti-med-köttfärssås(fettsnål), och direkt efteråt "när får jag äta nästa gång?" Idag är lunchlådan ofta samma idag som igår, och enkel - men god, och jag slipper tänka på mat jämt. Jag minns min förundring över "varför har de så mycket på hyllorna som inte går att äta?" när jag gick igenom affären, då, i början. Brödavdelningen (sniff, sniff, ja det luktar gott; det gör blommor också). Flingor. Dricka. Sötad yoghurt. Köpa gott bröd till någon annan - ja, vilket bröd är gott?? (och det frågar den som älskade bröd, inte kunde leva utan det!). Omprogrammerad, absolut! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Till lunch kan det räcka med en burk makrill och lite majonäs. Kanske en avocado till. Eller bara några kokta ägg. Jag ska bara fylla på med energi, typ. En stekt köttbit med kryddsmör och nåt grönt, men jag märker att jag kryddar mindre och mindre. Nästan så det är inte viktigt längre att piffa till smaken, det smakar ändå...eller går ner ändå, för maten i sig har blivit mindre viktigt? Känner igen mig precis, efter några månader på kosten. Och tycker att det är Så Skönt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts