Jump to content

"Nordisk kost"


jiim
 Share

Recommended Posts

Det här var nog något av det roligaste jag läst. :)

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19459690.ab

 

Sammanfattningsvis tycker dem man ska äta fullkornsprodukter (pasta och bröd), minska fettet, byt smör mot margarin, magert kött, lättmjölk

Åt vikingarna inte riktigt smör och feta köttbitar?! Drack de lättmjölk?

 

För er som inte har tillgång till aftonbladet Plus, här kommer artikeln:

 

 

Glöm olivolja och grekisk yoghurt - maten som gör dig frisk finns närmare än du tror.

En ny studie visar att en klassisk nordisk diet med viltkött, rotsaker och svamp är lika bra som medelhavsmat.

– Detta bekräftar att man kan få likartade resultat, säger Viola Adamsson, doktor i medicinsk vetenskap.

 

Medelhavskosten har länge klassats som den mest hälsosamma dieten.

Nu visar en studie vid den europeiska hjärtkongressen i  Barcelona att den nordiska dieten är minst lika välgörande, rapporterar Ekot.

Ett högt intag av svamp, fisk, viltkött, fullkornsbröd och rapsolja och minskar midjemåttet och risken för hjärt- och kärlsjukdomar betydligt, enligt forskarna.

Miljövänligt alternativ

I studien observerades matvanor för två grupper. Den ena gruppen serverades normal dansk husmanskost, den andra åt nordisk mat.

De som hade gått ned mest i vikt efter ett halvår åt nordisk mat med inslag av fisk, bär, fullkornsbröd och grönsaker som kål och baljväxter.

De hade också sänkt sina riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar, exempelvis blodtryck och blodfetter.

Tanken med studien är att ge ett mer miljövänligt alternativ till den välkända medelhavskosten. De två dieterna har många likheter, bland annat olja och mycket fisk.

Fet fisk och grönsaker

– I Norden kan vi inte producera olivolja men vi har rapsoljan som är minst lika bra. Vi har mycket fet fisk och vegetabilier som bidrar till goda effekter för både blodtryck, blodsocker och kolesterol. Dessutom har vi havre, korn och råg som är svårare att odla vid Medelhavet, säger Viola Adamsson, doktor i medicinsk vetenskap vid Uppsala Universitet som publicerade en liknande studie 2011.

Av de som åt nordisk mat i Viola Adamssons studie syntes en 20-procentig minskning av det onda kolesterolet (LDL) på sex veckor.

– Det var i princip likvärdiga resultat som man ser i andra studier gjorda med medelhavskost. Det är få som har tittat på just effekterna av den nordiska maten men nu när det finns ytterligare en studie så bekräftas just detta, att nordisk mat kan ge likartade resultat som Medelhavskost.

Under de senaste decennierna har vi vant oss vid att äta en mer amerikaniserad diet, menar hon.

”Fick och kött som komplement”

– Våra matvanor har utvecklats under lång tid och i många fall ligger gamla vanor kvar. Vitt mjöl sågs som en lyxvara förr i tiden och har hängt sig kvar i många hushåll. Vi äter mycket mättat fett och lite kostfiber och har ett högt intag av animaliska produkter. Det är inte särskilt bra anpassat till den stillasittande livsstil vi har i dag.

Hon förespråkar inte en helt vegetarisk kost, men tycker att vi ska begränsa intaget av animalier.

– Vi skulle tjäna på att öka de vegetabiliska inslagen och använda kött och fisk som ett komplement i måltiden. Se på hur du brukar sätta ihop din tallrik och vänd på det, mer grönt, fibrer och frukt och mindre animalier.
 

 

Kostplan för en vecka

Frukost: Välj mellan gröt och Davosgröt.

Mellanmål: Välj 11 mandlar eller motsvarande mängd andra nötter, eller tre fullkornsskorpor (per dag) med en halv matsked blåbärssylt per skorpa.

Dag 1

Lunch: Ugnsbakad kyckling med persiljetäcke och honungsrostade rotfrukter samt rödkålssallad.

Middag: Rödbetsbiffar med pepparrotsstuvad vitkål, mathavre och ärter samt rödkålssallad.

Dag 2

Lunch: Tomat- och purjolöksfisk med matkorn och bräserad fänkål samt nordisk råkost.

Middag: Fullmatad soppa, bröd och margarin samt nordisk råkost.

Dag 3

Lunch: Limedoftande matkornssallad med köttbullar och apelsin- och morotssallad.

Middag: Laxfylld strömming med potatis och broccoli samt apelsin- och morotssallad.

Dag 4

Lunch: Inkokt lax med pepparrotssås

Middag: Rotmos och köttkorv

Dag 5

Lunch: Kyckling och matvetesallad med smak av sesamolja

Middag: Fiskfärsbiffar med pepparrot

Dag 6

Lunch: Rotfruktspytt med stekt ägg

Middag: Lax under ört- och mandeltäcke

Dag 7

Lunch: Inkokt makrill med rabarbersås

Middag: Kalkon med betor i persiljebuljong

 

 

 

Så gör du dina recept nordiska:

 Lägg till fullkornsbröd till varje måltid. Det kan vara både hårt och mjukt fullkornsbröd. Läs på innehållsdeklarationen hur mycket fullkorn brödet innehåller!

 Välj ett smörgåsmargarin med hög andel fleromättat fett till brödet.

 Minska mängden kött i recepten, räkna med 75–100 gram kött (ej tillagad mängd) per person och måltid.

Minska den totala mängden fett i måltiden (gäller alla sorters fett både smör och olja).

 Byt smör mot flytande vegetabiliskt margarin.

 

Dessutom:

 Byt olivolja till rapsolja för att det ska bli nordiskt.

 Om man använder parmesan i receptet – välj en lagrad Västerbottenost (liten mängd).

 Byt ris mot mathavre eller matkorn.

 Om man vill ha pasta så kan man välja fullkornspasta.

 

 

Fakta

Det här får du äta

Baljväxter: Gröna och gula ärter, sockerärter, bruna bönor, vaxbönor.

Fullkornsprodukter: Havre, korn och råg. Byt ut pasta och ris mot fullkornsprodukter eller mathavre eller matkorn, hårt och mjukt fullkornsbröd.

Grönsaker: Kålrot, rödbeta, potatis, vit- och rödkål, spenat, nässlor, broccoli, mangold och grönkål.

Frukt: Äpple, päron, plommon, körsbär, lingon, blåbär, nypon, svarta vinbär och hallon.

Kryddor: Pepparrot, mejram, dill, enbär, senap, persilja, brödkummin, kryddpeppar och fänkål.

Protein: Lax, strömming, makrill, kalkon, kyckling och magra styckningsdetaljer av nöt-, fläsk- och lammkött, nötter som sötmandel och cashewnötter.

Dryckerna: Tänk på vad du dricker. Vatten, te och filtrerat kaffe är okej. I studien ingick 5 deciliter lättmjölk varje dag samt max en lättöl och fyra deciliter juice per vecka.

Fetter: Rapsolja och flytande vegetabiliskt margarin får användas både i matlagningen och på mackan

Link to comment
Share on other sites

Jag är riktigt säker på att rapsolja inte ingått i någon kost längre tillbaka. På kostkursen jag gick i landstingets regi lärde jag mej att havre är kolesterolsänkande, så vi fick havregrynsgröt varje frukost och becel på mackorna och ärtor och bönor i salladerna vilka också innehåller kolesterolsänkande ämnen ... jag hoppade becel, för det går bara inte få i sej. Havregrynsgröt har väl heller inte varit nån favorit, men det funkade

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Det var i princip likvärdiga resultat som man ser i andra studier gjorda med medelhavskost. Det är få som har tittat på just effekterna av den nordiska maten men nu när det finns ytterligare en studie så bekräftas just detta, att nordisk mat kan ge likartade resultat som Medelhavskost."

 

Var är brasklappen om att det kanske ser bra ut vid en första anblick men att man måste varna för att äta kosten tills det finns långtidsstudier? Som standardkommentaren om LCHF brukar lyda.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Detta evinnerliga tjat om att sänka kolesterolet. Hallå 50-talet ringde, de vill ha sin kolesterolmyt tillbaka! Nästan varje gång jag är på hälsokosten och handlar så har de prov på kolesterolsänkande produkter. När man sen frågar om varför man ska sänka kolesterolet så kan de inte svara på det mer än att det är bra. Att kolesterol behövs i kroppens alla celler, vet man inget om. Att den som har ett normalt kolesterol och går in och aktivt sänker det kan bli deprimerade och sjuka, vet man heller inget om. Det är ett ytterst fåtal män som kan ha nytta av att sänka sitt kolesterol ja. Men det är som att vi skulle ge kryckor till alla för att några få behöver det.

 

Många behöver ändra sammansättningen på blodfetterna men inte sänka dem och då är det mest effektiva att plocka bort f f a snabba kolhydrater.

 

Tröttsamt är bara förnamnet på att ständigt behöva bemöta denna utbredda "visshet" om hur bra det är att sänka kolesterolet.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...