Jump to content

Hålla under 20 g kolhydrater, vad äter ni?

memmu

Recommended Posts

Jag har nu hållit på med LCHF i 3 veckor, inne på min fjärde. Har läst nu att om man vill uppnå viktnedgång ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater om dagen. Har inte förrän  igår räknat kolhydrater men ätit sånt man får äta.
Min undran är då, vad får man äta? i stort sett alla grönsaker (som man får äta) t om kaffe innehåller kolhydrater och man kommer snabbt upp i de 20 gram och mer.
Vad äter ni?
Igår var jag hungrig och sötsugen hela dagen då jag började räkna kolhydrater, livrädd för att äta för mycket.
Hur fungerar LCHF för er kvinnor som passerat 40, får ni viktnedgång?
Åt GI för ca 10 år sedan och fick snabbt resultat, nu händer ingenting.

Jag har nu hållit på med LCHF i 3 veckor, inne på min fjärde. Har läst nu att om man vill uppnå viktnedgång ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater om dagen. Har inte förrän  igår räknat kolhydrater men ätit sånt man får äta.

Min undran är då, vad får man äta? i stort sett alla grönsaker (som man får äta) t om kaffe innehåller kolhydrater och man kommer snabbt upp i de 20 gram och mer.

Vad äter ni?

Igår var jag hungrig och sötsugen hela dagen då jag började räkna kolhydrater, livrädd för att äta för mycket.

Och du äter ordentligt med fett?

Vad äter ni?

Och du äter ordentligt med fett?

Ja tror det i alla fall, :mellow:  steker i smör, dricker kaffe med kokosfett och smör. 

Jag gick inte ner ett gram på LCHF i 3 år, men jag minskade 2 storlekar ändå och det är väl det som är vitsen. Kör måttband i tillägg till vågen. Jag har inte räknat något utan ätit rätt sorts mat så jag blivit mätt.

Titta på Kostdoktorns sida LCHF för nybörjare och ät så i 3 månader så du lär kroppen vilket ditt nya bränsle är. Försök inte att hitta på en massa grejor innan du har en kropp som är trygg i att den kommer att få bra mat i tillräcklig mängd.

Om du fortfarande inte har något resultat efter 3 månader kan du börja prova att skruva lite med t ex utesluta mejerier eller periodisk fasta, men börjar du experimentera allt för vilt nu är risken stor att du skjuter över målet och detta bara blir en ny jojobantning.

• Like 4

Vad äter ni?

Tre veckor är kort tid. Ser du LCHF som en bantningsmetod eller som ett kostval för livet?

"om man vill uppnå viktnedgång ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater om dagen". Det finns ingen som kan säga om detta gäller för dig. Någon kan gå ner av att minska de allra värsta kolhydratskällorna, andra går inte ner trots väldigt låga intag. Du får testa dig fram. Det finns annat än kolhydratsnivån att skruva på också (men gör inte det nu i början)

Vilka grönsaker kan man äta? Ja, jag testade kolhydratinnehållet i 500 g (vilket jag tycker är en hel del) av ett antal olika grönsaker på minmat.net; det var oftast god marginal till 20 g.

Registrera gärna maten du äter ett par dagar, i något verktyg, för att få en känsla av hur fördelningen och mängden är.

Hungrig ska man inte gå. Ät (fet mat). Det lugnar ner sig med tiden, när kroppen vant sig.

Är det svårare för kvinnor över 40? Det verkar vara mångas erfarenhet - men det är inte omöjligt.

• Like 4

Jag har satt min gräns till 50 gram kolhydrater per dag. Jag är 40+ och går ner i vikt på det. Jag kalorireducerar också (till cirka 1500 kcal per dag i snitt). Viktigt är att välja en tillräckligt hög nivå på kalorierna så man inte går och känner sig hungrig. Jag tycker att gränsen 20 gram känns onödigt snål och föredrar att göra så här istället, men det är bara min åsikt. Du får prova dig fram till vad som fungerar för just dig. Mycket strikta behöver nog egentligen bara diabetiker och insulinresistenta vara.

• Like 2

Har du kryddsmör eller gräddsås till maten och olja i salladsdressingen och majonnäs? Du bör ha 0,5-1 dl fett till varje måltid

Bara frukosten bestod av 1 dl fett och middagen blir detsamma ungefär. Konstigt bara att med GI gick jag ner i vikt genast och hade gått ner ca 10kg inom 1 månad och då åt man rätt mycket bönor, linser, bulgur osv

Tre veckor är kort tid. Ser du LCHF som en bantningsmetod eller som ett kostval för livet?

"om man vill uppnå viktnedgång ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater om dagen". Det finns ingen som kan säga om detta gäller för dig. Någon kan gå ner av att minska de allra värsta kolhydratskällorna, andra går inte ner trots väldigt låga intag. Du får testa dig fram. Det finns annat än kolhydratsnivån att skruva på också (men gör inte det nu i början)

Vilka grönsaker kan man äta? Ja, jag testade kolhydratinnehållet i 500 g (vilket jag tycker är en hel del) av ett antal olika grönsaker på minmat.net; det var oftast god marginal till 20 g.

Registrera gärna maten du äter ett par dagar, i något verktyg, för att få en känsla av hur fördelningen och mängden är.

Hungrig ska man inte gå. Ät (fet mat). Det lugnar ner sig med tiden, när kroppen vant sig.

Är det svårare för kvinnor över 40? Det verkar vara mångas erfarenhet - men det är inte omöjligt.

Tack för svaret. Tror att de tär på grund av att man är över 40 som det är svårare,  Vill ju ha detta som en bantningsmetod samt att ändra kostval för livet. 

Tränade massor i höstas och hela vintern fram till denna sommar, tänkte på vad jag åt, uteslöt kolhydrater men hände i alla fall inget på vågen.

Man kanske har bantat sönder sin kropp genom jojbantning genom hela livet. Kroppen är ju van att bli "misshandlad"

• Like 1

Tack för svaret. Tror att de tär på grund av att man är över 40 som det är svårare,  Vill ju ha detta som en bantningsmetod samt att ändra kostval för livet. 

Tränade massor i höstas och hela vintern fram till denna sommar, tänkte på vad jag åt, uteslöt kolhydrater men hände i alla fall inget på vågen.

Man kanske har bantat sönder sin kropp genom jojbantning genom hela livet. Kroppen är ju van att bli "misshandlad"

Ju äldre man är desto hårdare håller man i kilona och i synnerhet om man inte varit snäll mot kroppen tidigare. Det är därför man måste få en trygg kropp som känner sej säker på att det inte kommer en ny svältperiod.

Efter 3 år började jag med periodisk fasta (5:2) och tappade ett kilo i månaden i ett halvår. Totalt sett har jag nu gått ner 9 kilo senaste året... men vikten ÄR inte allt. Jag använder kläderna jag hade för 8 år sedan och de är rymliga trots att jag väger 6 kg mer nu än då.

Jag har dessutom ätit mej helt frisk från hjärtsjukdom, har slängt alla mina 10 mediciner och styrketränar vid 58 års ålder.

• Like 2

Får lov att hålla med stoscha, att det är viktigt att låta kroppen bli trygg i detta sätt att äta och hur länge det tar är individuellt beroende på vad man bland annat har för "bakgrundshistoria" mat, vikt och hälsomässigt.

Tycker själv nu efter snart 7 månader (SJU) att jag börjar få ett annat lugn, men så fort jag börjar hetsa upp mig över vikten så kommer "bantningsstressen" över mig.

Jag är 40+ och vägde som mest 130 kg för fem år sedan, då jag så sakteligen fick det att börja vända. Jag går ner på LCHF, men inte är det enkelt och inte går det fort (vet inte vad jag väger i dag, men mindre än 110)

Jag mår bäst på stor mängd grönsaker, en del rotfrukter, lite bär, nötter och frön. Men äter inte andra mejerier än lite ost i matlagningen och smör förstås, vilket är ett val jag gjort från början. Räknar inte kolhydrater mm, då jag tycker det är ointressant.

Jag har försökt mig på LCHF flera gånger sedan 2005, men gått upp i vikt varje gång och inte orkat ta tag i mitt sockerberoende mm. så jag har inte lyckats nått vidare.

Idag har jag en helt annan inställning OCH kunskap, jag går in för det här som något jag kommer att äta resten av mitt liv, det är ingen bantningsmetod och bara genom det så har jag fått ett annat lugn i mig själv. Jag vill hitta ett sätt att äta som funkar nu och i framtiden.

Visst blir jag "galen" över att viktminskningen går trögt, går upp, står still ovs, men ser jag bakåt så har jag i alla fall blivit av med ca 20 kg, det mesta de senaste två åren på reducerade kolhydrater och nu på LCHF.

Har också insett att tålamod är min bästa vän och hålla experimentlustan på avstånd när det gäller kosten.

• Like 3

Får lov att hålla med stoscha, att det är viktigt att låta kroppen bli trygg i detta sätt att äta och hur länge det tar är individuellt beroende på vad man bland annat har för "bakgrundshistoria" mat, vikt och hälsomässigt.

Tycker själv nu efter snart 7 månader (SJU) att jag börjar få ett annat lugn, men så fort jag börjar hetsa upp mig över vikten så kommer "bantningsstressen" över mig.

Jag är 40+ och vägde som mest 130 kg för fem år sedan, då jag så sakteligen fick det att börja vända. Jag går ner på LCHF, men inte är det enkelt och inte går det fort (vet inte vad jag väger i dag, men mindre än 110)

Jag mår bäst på stor mängd grönsaker, en del rotfrukter, lite bär, nötter och frön. Men äter inte andra mejerier än lite ost i matlagningen och smör förstås, vilket är ett val jag gjort från början. Räknar inte kolhydrater mm, då jag tycker det är ointressant.

Jag har försökt mig på LCHF flera gånger sedan 2005, men gått upp i vikt varje gång och inte orkat ta tag i mitt sockerberoende mm. så jag har inte lyckats nått vidare.

Idag har jag en helt annan inställning OCH kunskap, jag går in för det här som något jag kommer att äta resten av mitt liv, det är ingen bantningsmetod och bara genom det så har jag fått ett annat lugn i mig själv. Jag vill hitta ett sätt att äta som funkar nu och i framtiden.

Visst blir jag "galen" över att viktminskningen går trögt, går upp, står still ovs, men ser jag bakåt så har jag i alla fall blivit av med ca 20 kg, det mesta de senaste två åren på reducerade kolhydrater och nu på LCHF.

Har också insett att tålamod är min bästa vän och hålla experimentlustan på avstånd när det gäller kosten.

Tack för din historia. :)  Härligt att du gått ner i alla fall.

Känner som du ibland att bantningsstressen blir för jobbig. 

Jag jämförde detta med GI som jag åt och som fungerade jättebra fort medans detta inte verkar fungera lika bra än i alla fall.

Vart ännu mer "hysterisk" då jag började räkna kolhydrater och hålla under 20g men nu släpper jag det, tror det är en inkörsport till ätstörningar, är emot att behöva väga och räkna kalorier eller kolhydrater då jag vet att det bidrar till ätstörningar vilket jag inte vill väcka till liv igen  :( 

Kommer från och med nu äta utan kolhydrater såsom ris, pasta, potatis, bröd och inget socker så borde det i långa loppet ge en liten viktminskning.

Märker redan nu på 4:e veckan att magen är bättre och värken i kroppen är obefintlig och tagit värktablett endast en gång denna tid. (ätit värktabletter i stort sett dagligen i över 15 år)  så nåt gott för detta med sig  :)

• Like 3

Jag vill påstå att "räknandet" generellt som som sådan leder inte till ätstörningar. Naturligtvis är allting individuellt, men genom att ta reda på fakta, dvs. "räkna" kan man skaffa sig nya kunskaper som gör livet mycket lättare framledes och man kan slippa stress med anledning av okunskapen om varför saker händer eller inte händer.

Att sluta helt enkelt att banta, är nog det allra viktigaste man behöver göra. Istället äter man med hälsan i fokus och skaffar sig nya kunskaper kring det. Metoden kan t.ex heta.. "räkna".

Jag gjorde så i början. Jag vände hela mitt liv upp och ner och slaktade ätandet till sina beståndsdelar genom sifferkontroll och registrering. Utifrån den kunskapen kunde jag sedan lägga upp en plan och ett nytt ätmönster med nytt matmässigt sunt innehåll. Numera räknar jag inget, utan kan luta mig på siffrorna och kunskapen som sitter för evigt i bakhuvet.

Jag vet att jag äter relativt strikt, utan att för sakens skulle behöva räkna. Jag vet att mitt blodsocker håller sig stabilt, utan att behöva räkna och jag vet också att jag förlängt mitt liv genom siffrorna.

Alltså, använd räknandet på ett konstruktivt sätt för att vidga vyer istället för att begränsa beteende.

• Like 1

Jag vill påstå att "räknandet" generellt som som sådan leder inte till ätstörningar. Naturligtvis är allting individuellt, men genom att ta reda på fakta, dvs. "räkna" kan man skaffa sig nya kunskaper som gör livet mycket lättare framedes och man kan slippa stress med anledning av okunskapen varför saker händer eller inte händer.

Att sluta helt enkelt att banta, är nog det allra viktigaste man behöver göra. Istället äter med hälsa i fokus och skaffar sig nya kunskaper kring det. Metoden kan t.ex heta.. "räkna".

Jag gjorde så i början. Jag vände hela mitt liv upp och ner och slaktade ätandet till sina beståndsdelar genom sifferkontroll och registrering. Utifrån den kunskapen kunde jag sedan lägga upp en plan och ett nytt ätmönster med nytt matmässigt sunt innehåll. Numera räknar jag inget, utan kan luta mig på siffrorna och kunskapen som sitter för evigt i bakhuvet.

Jag vet att jag äter relativt strikt, utan att för sakens skulle behöva räkna. Jg vet att mitt glodsocker håller sig stabilt, utan att behöva räkna och jag vet också att jag förlängt mitt liv genom siffrorna.

Alltså, använd räknandet på ett konstruktivt sätt för att vidga vyer istället för att begränsa beteende.

Jag vet många kvinnor som gått med i viktväktarna där det räknades kalorier och points som med detta fick en ätstörning.

Själv märker jag att detta räknande ger mig felaktiga tankar i huvudet därför tänker inte jag räkna mer.

Har ju ätstörningar (anorexi, bulimi, träningsnarkoman sen 17 års ålder och dessa tankar sitter i än efter 23år och det behövs så lite att man ska falla tillbaka till det.

• Like 1

Jag har ätit LCHF i kanske 4-5 år vid det här laget och varit ganska viktstabil. (Är 47 år för övrigt...) Häromsistens drabbades jag av en tarminfektion som blev inflammation och gjorde att dagarna blev lite besvärliga med ständig närhet till en toa...

För att belasta tarmen så lite som möjligt och få så lite avfallsprodukter som möjligt slopade jag ALLA vegetabilier. (mjölkprodukter äter jag inte)

Resultatet blev i alla fall att jag ganska snabbt gick ner en hel del i vikt.

Ett tips om du äter LCHF mest för att tappa kilo.

• Like 1

Jag tycker också det är svårt att ligga under 20g kh. Det rinner snabbt iväg med grönsaker och mejeri. Vet att jag borde lugna mig med mejeriprodukterna men vill inte utesluta så mycket att jag faller tillbaka. Dessutom svårt att inte äta för mycket protein, rinner lätt iväg till 120g på en dag vilket förklarar att vikten står still :/