SparkadRunt Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hej! Har kört LCHF nu i ca 2 veckor och har haft en stadig viktnedgång, när man säger detta till människor så får man oftast höra att det "bara handlar om vätskenivån". Och då undrar jag, hur länge kan man säga så? Är det bara vatten det handlar om? När kan man verkligen säga att: jag har gått ner i vikt liksom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Det är bara i början som vätskenivån ändras, därav att så många tappar ca 2kg efter/under de 3 första dagarna. Det som händer därefter är "vanlig" viktnedgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Vätskan tappar man snabbt och initialt, som sagt. Har du LCHF:at 14 dagar till dags datum, så kan du med all säkerhet räkna med minskat fettvikt i fortsättningen. Dock behöver man komma ihåg att vätskemängden i kroppen kan variera mycket och fast man tappar fett, behöver vikten nödvändigtvis inte gå ner. Man behöver också känna till att ett allt för litet proteinintag, kan resultera i att en del av vikttappet är muskler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sudda Sudda Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Ja, man tappar säkert relativ mycket vätska i början. Som jag vet består varje kilo man tappar i vikt till en viss del av vatten, även om andelen blir mindre efter de första dagarna. Eller? Jag tycker att det inte är särskilt motiverande när man själv är stolt över vikten man blev av med och får ett sådant svar. När folk sa så till mig i början, svarade jag att för mycket vätska i kroppen inte är mycket vackrare än fet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts