Jump to content

Superstrikt mot magproblem

soarora

Recommended Posts

Jag har från och med 1 september bestämt mig för att ta tag i mina magproblem på allvar. Normal lchf med ovanjordgrönsaker, feta mejerier och frånvaro av spannmål och fullkorn har inte varit tillräckligt för att åtgärda min IBS - lchf har gjort livet uthärdligt, men jag har fortfarande mycket besvär. Symtomen är kronisk förstoppning och en gasbildning som kan vara mycket smärtsam och såklart socialt handikappande. Gasbildning uppstår för mig nästan oavsett vilka "snälla" grönsaker jag väljer, eller hur mycket jag kokar dem. Jag är ganska övertygad om att det handlar om SIBO, dvs överväxt av tarmfloran där den inte hör hemma, i tunntarmen. För de flesta resulterar detta i diarré, men kan även leda till oregelbundenhet eller förstoppning.

Så hur ska jag då lösa mitt problem, förhoppningsvis permanent? Jo, som ämnestiteln avslöjar, genom superstrikt lchf. Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur kombinerat med smör, kokosolja, hemmagjord majjo, ghi, olivolja etc. Jag kommer initialt att undvika alla mejerier utom smör tills förstoppningen är hävd och jag känner att magen är stabilt bättre. Sedan kommer jag att prova att introducera laktosfri superfet mejeri och se vad som händer. Funkar det inte backar jag. Efter mejeri ska jag försöka med grönsaker. Men innan jag provar något som helst utöver det superstrikta ska jag vara symtomfri vad gäller IBS.en.

Jag kommer dock att tillåta mig något glas rödvin till helgerna. Detta för att jag helt enkelt behöver någon form av belöning att se fram emot (och ja, den måste vara ätbar) samt att dieten måste vara genomförbar på sikt. Det får inte blir FÖR tråkigt för då kommer jag att ge upp.

I övrigt om mig: Jag är kvinna, 26 år gammal, 172 cm lång, väger 54,5 kg. Ovanstående kostupplägg kommer kanske leda till viktnedgång, men jag kommer träna samtidigt och hoppas på att bygga lite muskelmassa. Oavsett vad som sker med vikten så kommer jag att vara konsekvent med kosten - magproblemen är prio nr 1!

• Like 5

Jag tror inte du kommer gå ner i vikt. Är du orolig för det så räkna energin du får i dig i början så att du ligger på överskott, det borde i alla fall lindra en eventuell viktnedgång men du är rätt lätt i kroppen så snarare kommer du få lite muskler och kanske lägga på dig något kilo. Väger du saker så får du en uppfattning om volymer, men det kanske du redan har koll på. Förresten. Har du provat att käka en kombo (i t.ex. smoothie) av

Ingefära, citron, L-Glutamin, vitlök, kål - Jag lyssnade på en podcast om en snubbe som varit risig i tarmarna med symptom som depression etc. och han tipsade om dessa matvaror och tillskott som bra för tarmpaketet. Huruvida snubben hade IBS förtäljde inte historien. L-Glutamin är billigt. Annars: En strikt LCHF dämpar inflammationerna i kroppen.

Lycka till.

Glen

Så hur ska jag då lösa mitt problem, förhoppningsvis permanent? Jo, som ämnestiteln avslöjar, genom superstrikt lchf. Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur kombinerat med smör, kokosolja, hemmagjord majjo, ghi, olivolja etc. Jag kommer initialt att undvika alla mejerier utom smör tills förstoppningen är hävd och jag känner att magen är stabilt bättre. Sedan kommer jag att prova att introducera laktosfri superfet mejeri och se vad som händer. Funkar det inte backar jag. Efter mejeri ska jag försöka med grönsaker. Men innan jag provar något som helst utöver det superstrikta ska jag vara symtomfri vad gäller IBS.en.

Jag har IBS (självdiagnostiserad) och har gått på en del minor trots lågkolhydratskost (som förövrigt minskat mina besvär med 90%). Haft magproblem i ca 10 år och ätit lågkolhydratskost i 6 år. Trots det kan jag än idag få besvär, senast igår när jag åt tacopaj. Vet inte om det var den lilla mängd pofiber vi använde, den rivna osten eller jalapenon. Det jag vill komma till är att du antagligen kommer få besvär även trots den strikta kosten, men ge inte upp för det. Min sambo har också IBS och samma sak för henne. Ibland kan hon få problem av något hon aldrig tidigare mått dåligt av. Jag gissar att det är lite som om man äter många olika läkemedel. Var för sig ger dom inga biverkningar, men kombinerat kan det hända otrevliga saker. 

Många förespråkar kokosmjölk, men det ger mig problem när magen är i obalans. Du gör nog rätt i att skippa mejerier. Jag tål alla sorts mjukost och färskost, men hårdost går oftast bort. Jag gillar att använda crème fraiche och grädde i maten, men har på senare tid minskat på det och istället använt obscena mängder smör och lite rapsolja. Turkisk yoghurt går bra för mig i lagom mängd, men fil och mildare yoghurt ger blandade resultat.

Blomkål, broccoli och paprika verkar jag alltid tåla. Även rödbeta går bra, men inte morot. Du vet säkert redan att du ska ska äta rena livsmedel, speciellt när du äter ute. Undvik såser, mixar och blandningar. Jag har reagerat kraftigt på en köttfärslimpa. Var säkert inte mycket kött i den, utan antagligen ordentligt utblandad med stärkelse och vad vet jag... så var vaksam! :)

Störst problem får jag dock om jag äter för mycket. Vilket är lätt att göra om man börjar äta en större andel fett och fortsätter äta lika stora portioner som förr. Det lyckas jag fortfarande göra ibland och får ångra mig bittert.

Hoppas du hittar en bra balans i kosten!

• Like 1

Jag tror inte du kommer gå ner i vikt. Är du orolig för det så räkna energin du får i dig i början så att du ligger på överskott, det borde i alla fall lindra en eventuell viktnedgång men du är rätt lätt i kroppen så snarare kommer du få lite muskler och kanske lägga på dig något kilo. Väger du saker så får du en uppfattning om volymer, men det kanske du redan har koll på. Förresten. Har du provat att käka en kombo (i t.ex. smoothie) av

Ingefära, citron, L-Glutamin, vitlök, kål - Jag lyssnade på en podcast om en snubbe som varit risig i tarmarna med symptom som depression etc. och han tipsade om dessa matvaror och tillskott som bra för tarmpaketet. Huruvida snubben hade IBS förtäljde inte historien. L-Glutamin är billigt. Annars: En strikt LCHF dämpar inflammationerna i kroppen.

Lycka till.

Glen

Precis, jag hoppas hålla vikten med ordentligt med protein och bra fett. Jag har rätt bra koll utan vågen, men vill inte beräkna så mycket utan mer äta på känsla - tror kroppen vet bäst vad den behöver =)

Vitlök och vitkål är rena dynamiten mina gasbildande tarmar. Men jag tänker försöka göra vitlöksolja och sila bort själva löken så får jag smaken och den antibakteriella effekten utan några fibrer eller sockerarter.

L-glutamin ska jag absolut testa, har tänkt göra det länge nu. 

Citronvatten och ingefärste intas på regelbunden basis.

Har inga direkt inflammatoriska besvär men har införskaffat Eskimo-3 kapslar för säkerhets skull.

Jag har IBS (självdiagnostiserad) och har gått på en del minor trots lågkolhydratskost (som förövrigt minskat mina besvär med 90%). Haft magproblem i ca 10 år och ätit lågkolhydratskost i 6 år. Trots det kan jag än idag få besvär, senast igår när jag åt tacopaj. Vet inte om det var den lilla mängd pofiber vi använde, den rivna osten eller jalapenon. Det jag vill komma till är att du antagligen kommer få besvär även trots den strikta kosten, men ge inte upp för det. Min sambo har också IBS och samma sak för henne. Ibland kan hon få problem av något hon aldrig tidigare mått dåligt av. Jag gissar att det är lite som om man äter många olika läkemedel. Var för sig ger dom inga biverkningar, men kombinerat kan det hända otrevliga saker. 

Många förespråkar kokosmjölk, men det ger mig problem när magen är i obalans. Du gör nog rätt i att skippa mejerier. Jag tål alla sorts mjukost och färskost, men hårdost går oftast bort. Jag gillar att använda crème fraiche och grädde i maten, men har på senare tid minskat på det och istället använt obscena mängder smör och lite rapsolja. Turkisk yoghurt går bra för mig i lagom mängd, men fil och mildare yoghurt ger blandade resultat.

Blomkål, broccoli och paprika verkar jag alltid tåla. Även rödbeta går bra, men inte morot. Du vet säkert redan att du ska ska äta rena livsmedel, speciellt när du äter ute. Undvik såser, mixar och blandningar. Jag har reagerat kraftigt på en köttfärslimpa. Var säkert inte mycket kött i den, utan antagligen ordentligt utblandad med stärkelse och vad vet jag... så var vaksam! :)

Störst problem får jag dock om jag äter för mycket. Vilket är lätt att göra om man börjar äta en större andel fett och fortsätter äta lika stora portioner som förr. Det lyckas jag fortfarande göra ibland och får ångra mig bittert.

Hoppas du hittar en bra balans i kosten!

Haha, "obscena mängder smör", där känner jag igen mig ;-)

Mja, balans och balans, känns inte så just nu, finns liksom inget lagom när det gäller att fixa min mage. Det är hardcore superstrikt som gäller och då fungerar det. Jag vet det eftersom jag provat detta upplägg tidigare men sedan alltför snart ramlat av banan. Och symtomen kommer tillbaka som ett brev på posten. Denna gång ska jag fullfölja tills magen är snäll, tyst och "inte finns". Jag märker redan en markant förbättring: platt, tyst och i det närmaste smärtfri.

Kände en lite bitter smak i munnen och plötslig flushande värme i kroppen idag när jag satt på föreläsning. Jag har varit i sådär lagom ketos de senaste dagarna, ketostixen har visat stabilt rosa färg. Men pga smaksensationen tog jag nyss ett blodketonvärde som visade 5,5 mmol! Har aldrig någonsin haft sådan kraftig ketos. Känns varken bra eller dåligt i kroppen, men jag vill inte bli känd som hon som luktar konstigt, liksom. Vet inte vad jag ska göra med detta, riktigt.

Hur som helst så var det härligt att sitta på föreläsning utan minsta oro för att få gaser =D eller att magen skulle börja "prata" högt som den ibland gör.

Benbuljong! Jag skulle prioritera grönsaker före mejerier :)

Ja absolut, jag är en buljongkokerska av stora mått! =) Jag brukar göra min egen variant av den berömda äggmjölken baserad på kött- eller benbuljong som jag mixar  med äggulor, kokosfett och lite ekologisk benmärg. Blir väldigt gott, mättande och extremt närande. Tillsätter ofta extra gelatin också. Hemmagjord buljong är svårslaget!

• Like 4

Du skriver inget om kokosolja och vet inte om du använder dig av det redan. Det kan jag annars varmt rekommendera, den har haft mycket god effekt på alla som har börjat med det. Den är naturligt inflammationshämmande och jag har blivit av med alla mina magbesvär typ magkatarr, omväxlande trög mage och mycket lös. Min mans gasverk till mage utgör inte längre något klimathot :)

• Like 3

Du skriver inget om kokosolja och vet inte om du använder dig av det redan. Det kan jag annars varmt rekommendera, den har haft mycket god effekt på alla som har börjat med det. Den är naturligt inflammationshämmande och jag har blivit av med alla mina magbesvär typ magkatarr, omväxlande trög mage och mycket lös. Min mans gasverk till mage utgör inte längre något klimathot :)

Jodå, jag nämnde kokosoljan ovan =) Den är lika viktig som smöret i mitt kök! Men jag har inte fått nån direkt effekt av den mer än illamående i början när jag var ovan och numera en skön mättnad och energi. Har dock beställt mct-olja som är ett koncentrat av det bästa i kokosoljan. Ska rapportera här vilken effekt den har ;)

• Like 1

Har du någon frisk person i din närhet? Något som dyker upp oftare och oftare i tarm- och mikroflorasammanhang verkar vara avföringstransplantation.

Verkar ganska lätt (men kanske inte supertrevligt) att göra själv.

Jag har tänkt tanken. Men den känns ganska avlägsen. Det får bli det absolut sista jag ger mig på. Alla behandlingar som finns mot SIBO är bara tillfälliga lösningar - det är jag själv och mina matval varje dag som måste göra jobbet. Och nu är jag äntligen på banan på allvar. Jag är redan av med 80% av gasbildningen. Förväntar mig att lösa förstoppningsproblemen också vad det lider. Tålamod och konsekvens är mitt motto nu, jag vägrar ge mig den här gången, det får ta den tid det tar. Men om läget är oförändrat om sådär en tre månader, då ska jag börja fördjupa mig i möjligheten till en transplantation. Troligast är nog att mitt dietupplägg kommer göra mig helt symtomfri så länge jag håller mig till det, men att IBS:en kommer tillbaka så fort jag gör avsteg. Alltså: mest troligt måste jag äta så här resten av livet om jag vill må bra. Men det är ok isf, Det är ingen dödsdom =)

Ingen avföring sedan i tisdags morse. Känns inte bra i magen, stränar i slutet av tjocktarmen och känner att det byggs på med fekalier därinne. Antagligen för mkt protein i förhållande till fettmängd. Imorgon blir det lavemang om morgonkaffet inte ger resultat. Avskyr förstoppningskänslan.

Fettkaffe som morgonkaffe, en stor balja, och lååång stillsam frukost, då får jag fart på min mage.

Funkar ju bara på helgen förstås...

Reagerar också på många grönsaker, avocado är en av dem som fungerar bra.
Borde också försöka skärpa till mig, men mellan varven så återfaller jag till mejerier, även om jag vet att jag mår bäst utan...

Just nu är magen helt i uppror i allafall, pga hosta/halsont med intag av sockerfria halstabletter. Jisses vilket liv det blir i magen då och gaserna är inte att leka med! B)

Förhoppningsvis snart bra, då får det bli ordning på torpet igen! (IBS i större delen av mitt liv...så gott som besvärsfri på LCHF)

• Like 1

Frukost medfettkaffe och chiagröt kanske?

Jag är ett fan av fettkaffet, dock endast med kokosfett inmixat, inget smör, det smakar apa tycker jag oavsett salt eller osalt.

Chiagröt går bort eftersom jag utesluter allt med fibrer. Allt utom det grumliga i citronvattnet - det är för svårt att sila bort. Det funkar ypperligt bra för att bli kvitt gasbildningen.

Minns att jag såg en video med Margareta Lundström som hade haft långvariga besvär med förstoppning och frågade Skaldeman om råd. Han dundrade: "Ät mer fett!" Hon harju varit hjälpt av fettkaffet och även minskade proteinmängder och därmed kommer "morgontidningen" punktligt varje dag. Tror många av oss lchf-are inte är i närheten av det optimala fettintaget, fettskrämda eller ej. Och dessutom - även om vi inte köttfrossar enligt nidbilden i media, så är det nog ofta så att vi överkonsumerar på proteinet.

Imorse drack jag egenkokt buljong mixad med gelatin, ägg, kokosfett, smör och benmärg. En superfet vitaminbomb! Ohungrig fram på kvällskvisten. Då fick jag för mig att så här lite protein kan jag ju inte leva på. Åt tre kokta ägg och 250 g torsk, visserligen med en massa smör, men nu känner jag mig lite övermätt. Med min nätta kroppshydda behöver jag nog inte lassa på med proteinmängderna, och sannolikt blir det bättre fart på tarmarna som en bonus.

Ingen avföring sedan i tisdags morse. Känns inte bra i magen, stränar i slutet av tjocktarmen och känner att det byggs på med fekalier därinne. Antagligen för mkt protein i förhållande till fettmängd. Imorgon blir det lavemang om morgonkaffet inte ger resultat. Avskyr förstoppningskänslan.

Jag har själv alltid haft en tendens att bli hård i magen då och då, speciellt på resande fot. En burk katrinplommonpuré (finns i barnmatshyllan) brukar få effekt rätt snart.

Har du provat psyllium (loppfrö) mot förstoppning? Man låter dem stå i vatten och dricker dem sen hela.  

• Like 1

Jag har själv alltid haft en tendens att bli hård i magen då och då, speciellt på resande fot. En burk katrinplommonpuré (finns i barnmatshyllan) brukar få effekt rätt snart.

Har provat plommonprodukter tidigare och det gör jag inte om! Den alldeles oerhörda gasbildning och smärtor det orsakade var faktiskt nästan det värsta jag varit med om, trodde magen skulle sprängas. Jag lider av SIBO vilket innebär att jag inte tål fibrer öht. Den här tråden handlar om att bota mig själv - fibrer är alltså helt uteslutet. 

Benbuljong! Jag skulle prioritera grönsaker före mejerier :)

Det skulle jag med, om det inte var så att mitt största problem är fibrer i alla former. Allt som kan bli till mat för tarmbakterierna är jag extremt försiktig med. Tanken är liksom att svälta ihjäl dem ;-)

Det skulle jag med, om det inte var så att mitt största problem är fibrer i alla former. Allt som kan bli till mat för tarmbakterierna är jag extremt försiktig med. Tanken är liksom att svälta ihjäl dem ;-)

Jag fattar men näringen är också viktig och utan grönsaker missadu vissa vitaminer/mineraler. Ofta brukar man säga att man svälter vissa tarmbakterier genom att undvika äta stärkelserik mat (potatis, rotfrukter etc). Det finns många grönsaker som är stärkelsefattiga. Fibrer i grönsaker ska hjälpa tarmfloran. Men klart du måste vara försiktig.

Jag fattar men näringen är också viktig och utan grönsaker missadu vissa vitaminer/mineraler. Ofta brukar man säga att man svälter vissa tarmbakterier genom att undvika äta stärkelserik mat (potatis, rotfrukter etc). Det finns många grönsaker som är stärkelsefattiga. Fibrer i grönsaker ska hjälpa tarmfloran. Men klart du måste vara försiktig.

Ja det är lite av ett moment 22. Om jag käkar grönsaker blir magen sämre med sämre näringsupptag som följd och då spelar det ju ingen roll om de är näringsrika. All mat som man inte kan smälta ordentligt gör mer skada än nytta. Men det enda jag missar är ju egentligen c-vitaminet och det får jag från pressad citron. Allt annat kan jag tillgodose med regelbundna intag av lever och förstås ägg i mängder. Och så är jag noga med att varva olika animalier, fisk ena dagen, älgkött andra, kyckling tredje...

• Like 1

Du skulle kunna testa med Magnesiumoxid, det är den magnesiumsort vi sämst tar upp i tarmen och fungerar bäst som Laxermedel.

Jag var ett stort fan av detta under en lång tid. Gudarna ska veta att det hjälpt mig ur knipan många gånger. Men tyvärr blir man tillvand efter ett tag. Jag är inte bekväm med att sätta i mig flera gram för att få effekt. Så jag har blivit tvungen att sluta med detta. Det jag numera tar till är vattenlavemang, vilket inte alls är så otäckt som det låter. Tvärtom mycket milt och garanterat effektivt.

Ja det är lite av ett moment 22. Om jag käkar grönsaker blir magen sämre med sämre näringsupptag som följd och då spelar det ju ingen roll om de är näringsrika. All mat som man inte kan smälta ordentligt gör mer skada än nytta. Men det enda jag missar är ju egentligen c-vitaminet och det får jag från pressad citron. Allt annat kan jag tillgodose med regelbundna intag av lever och förstås ägg i mängder. Och så är jag noga med att varva olika animalier, fisk ena dagen, älgkött andra, kyckling tredje...

Nej det är inte bara C vitamin du missar tyvärr, vissa mineraler också. Men ködu mebenbuljong, lever och ägg så blidet ju mycket bättreSnubblade övedenna artikel idag, kanske den kan hjälpa.

http://chriskresser.com/got-digestive-problems-take-it-easy-on-the-veggies

Nyfiken... Hur har du fått diagnosen SIBO? Är det en läkare eller annan behandlare eller har du kommit fram till det på egen hand?

Nyfiken, då min IBS inte är så bra som den borde vara på LCHF...

Har inte fått diagnosen av en leg. medicinare men symtomen är så övertydliga att det liksom inte kan vara nåt annat. I staterna gör de utandningstest t.ex. men här hemma vet läkarna knappt vad det är, de ställer slaskdiagnosen IBS och sedan gräver man inte djupare, eftersom det är "obotligt". Trots att mycket pekar på att en stor procentandel av IBS:are faktiskt har just detta problem. Men SIBO är ju eg. också bara ett symtom, som beror på något annat som är den verkliga sjukdomen/funktionsstörningen. Har du tagit lactulos någon gång? Reagerade du normalt? Dvs lite bubblig i magen och därefter laxerande effekt? Eller fick du helt ohanteriga smärtor och mage med omfång likt 7-månaden graviditet, liggandes i fosterställning en hel dag? Reagerar du så även på andra fibrer, sockerarter eller svårsmält stärkelse? Vi snackar inte om att vara lite småfisig, om du förstår. SIBO står för small intestinal bacterial overgrowth, dvs överväxt av tarmbakterier i tunntarmen. Tarmfloran ska hålla sig i tjocktarmen, när den av någon anledning lyckas sprida sig högre upp i tarmpaketet ställer det till problem. Tunntarmen ska vara i det närmaste steril. När man ställer diagnos genom utandningstest så får man dricka nån typ av sockerlösning och så mäts halten av vissa gaser i utandningsluften som produceras av tarmbakterierna när de käkar upp sockret.

Det finns behandling för detta med antibiotika och elementärdiet (näringslösning som består av förspjälkad mat som tas upp högt upp i tarmkanalen så att bakterierna inte får tillgång till den), men de har oftast bara tillfällig effekt. Man kan även behandla sig med naturliga antibakteriella medel såsom pepparmyntsolja, oreganoolja och vitlöksolja. SCD-dieten är speciellt utformad för att råda bot på SIBO, men den tar egentligen bara bort en bråkdel av allt som krävs för att man ska kunna svälta ihjäl den överväxta tarmfloran. Antagligen för att SCD är en "produkt" som man säljer till folk och då kan den inte vara för extrem - de flesta är inte beredda att nolla kolhydraterna under obestämd tid, särskilt inte om de inte är introducerade i low carb-tänket sedan tidigare. Själv har jag lchf-at i snart 7 år och det är först nu som jag klarar att gå all in.

Har inte fått diagnosen av en leg. medicinare men symtomen är så övertydliga att det liksom inte kan vara nåt annat. I staterna gör de utandningstest t.ex. men här hemma vet läkarna knappt vad det är, de ställer slaskdiagnosen IBS och sedan gräver man inte djupare, eftersom det är "obotligt". Trots att mycket pekar på att en stor procentandel av IBS:are faktiskt har just detta problem. Men SIBO är ju eg. också bara ett symtom, som beror på något annat som är den verkliga sjukdomen/funktionsstörningen. Har du tagit lactulos någon gång? Reagerade du normalt? Dvs lite bubblig i magen och därefter laxerande effekt? Eller fick du helt ohanteriga smärtor och mage med omfång likt 7-månaden graviditet, liggandes i fosterställning en hel dag? Reagerar du så även på andra fibrer, sockerarter eller svårsmält stärkelse? Vi snackar inte om att vara lite småfisig, om du förstår. SIBO står för small intestinal bacterial overgrowth, dvs överväxt av tarmbakterier i tunntarmen. Tarmfloran ska hålla sig i tjocktarmen, när den av någon anledning lyckas sprida sig högre upp i tarmpaketet ställer det till problem. Tunntarmen ska vara i det närmaste steril. När man ställer diagnos genom utandningstest så får man dricka nån typ av sockerlösning och så mäts halten av vissa gaser i utandningsluften som produceras av tarmbakterierna när de käkar upp sockret.

Det finns behandling för detta med antibiotika och elementärdiet (näringslösning som består av förspjälkad mat som tas upp högt upp i tarmkanalen så att bakterierna inte får tillgång till den), men de har oftast bara tillfällig effekt. Man kan även behandla sig med naturliga antibakteriella medel såsom pepparmyntsolja, oreganoolja och vitlöksolja. SCD-dieten är speciellt utformad för att råda bot på SIBO, men den tar egentligen bara bort en bråkdel av allt som krävs för att man ska kunna svälta ihjäl den överväxta tarmfloran. Antagligen för att SCD är en "produkt" som man säljer till folk och då kan den inte vara för extrem - de flesta är inte beredda att nolla kolhydraterna under obestämd tid, särskilt inte om de inte är introducerade i low carb-tänket sedan tidigare. Själv har jag lchf-at i snart 7 år och det är först nu som jag klarar att gå all in.

Ja, att jag är oerhört smärtkänslig i tarmen är helt uppenbart. Skulle göra en undersökning för ett år sen, där de blåste upp tarmen bakifrån, med kolsyra. Tanken var att jag skulle lägga mig på rygg så de kunde ta bra bilder, men det var fullständigt omöjligt! Låg i fosterställning och kved, kunde inte vända på mig ens med hjälp...

Har du provat RS i form av potatismjöl i vatten? Jag gjorde det och fick våldsamma utrensningseffekter dag tre. Efter två veckor blev jag dock så hård i magen så jag fick avbryta. Trots bara 1 tsk potatismjöl varje kväll. Har även försökt med syrade grönsaker...men jag har så svårt att komma ihåg att äta dem! :) Allt detta för att få ordning på bakterierna i tjocktarmen alltså. Det kanske skulle kunna hjälpa till att få ordning på de bakterier som är där de inte ska vara...

Klarar inga fibrer, som fiberhusk, kokosnötmjöl eller liknande. Just nu när det varit bärsäsong har jag ätit för mycket bär för att det ska vara bra för mig. Då pratar vi en näve några gånger i veckan...

Har svårt att motstå när det är säsong... Annars är det nästan bara avokado jag äter, gurka ibland...

Har aldrig provat lactulos, däremot nåt som heter "Frukt och fiber". Halv dos och det var en katastrof! Aj, aj, aj... Reagerar också med våldsamma smärtor om jag nån gång måste ta en microlax (ex. inför operation)...

Intressant med magar...och hur man kan hitta lösningar på det...

Jag gjorde lavemang i fredags morse (det blev lite halvdant eftersom jag hade bråttom - man ska inte ha bråttom när man gör detta!). Det blev inget resultat, vet inte om det var för att jag inte hann med en hel liter som jag brukar eller om det faktisk inte fanns nåt i tarmen (det är första gången jag gör lavemang utan resultat). Men det lutar åt det senare för idag på em så fick jag rejält med lös nr 2. Kan bara tolka det som att jag faktiskt börjar få utdelning på min kostregim. Jag har helt enkelt aldrig lös mage annars, som framgår av tidigare inlägg är mitt problem kronisk förstoppning. De gånger det inte kommit stenhårda små harlortar har jag varit glad. Har haft lite smärtor till och från under denna vecka, får se om det blir annorlunda nu när tarmen är igång ordentligt. I övrigt är magen platt och inte mycket gaser att tala om.

Ja, att jag är oerhört smärtkänslig i tarmen är helt uppenbart. Skulle göra en undersökning för ett år sen, där de blåste upp tarmen bakifrån, med kolsyra. Tanken var att jag skulle lägga mig på rygg så de kunde ta bra bilder, men det var fullständigt omöjligt! Låg i fosterställning och kved, kunde inte vända på mig ens med hjälp...

Har du provat RS i form av potatismjöl i vatten? Jag gjorde det och fick våldsamma utrensningseffekter dag tre. Efter två veckor blev jag dock så hård i magen så jag fick avbryta. Trots bara 1 tsk potatismjöl varje kväll. Har även försökt med syrade grönsaker...men jag har så svårt att komma ihåg att äta dem! :) Allt detta för att få ordning på bakterierna i tjocktarmen alltså. Det kanske skulle kunna hjälpa till att få ordning på de bakterier som är där de inte ska vara...

Klarar inga fibrer, som fiberhusk, kokosnötmjöl eller liknande. Just nu när det varit bärsäsong har jag ätit för mycket bär för att det ska vara bra för mig. Då pratar vi en näve några gånger i veckan...

Har svårt att motstå när det är säsong... Annars är det nästan bara avokado jag äter, gurka ibland...

Har aldrig provat lactulos, däremot nåt som heter "Frukt och fiber". Halv dos och det var en katastrof! Aj, aj, aj... Reagerar också med våldsamma smärtor om jag nån gång måste ta en microlax (ex. inför operation)...

Intressant med magar...och hur man kan hitta lösningar på det...

Tack för att du delar med dig! Intressant att höra andras erfarenheter sådär mer i detalj. Nej, har inte provat RS pga att folk får biverkningarna förstoppning och gaser. Tror säkert det är utmärkt för den som har en obalanserad tjocktarmsflora, dvs magbakterier på rätt ställe men i fel sammansättning. Själv har jag förmodligen rätt sammansättning men på fel ställe... =P Jag vågar helt enkelt inte utsätta mig för något som skulle kunna få en lactulos-liknande effekt. Vill förtydliga att det blir likadant med alla former av komplexa kolhydrater (baljväxter, lök, kål, men även förtjockningsmedel i halvfabrikat, FOS etc.) Potatismjöl platsar väl i den kategorin. Orkar inte med fler episoder av sprängamagen-känsla. Jag har experimenterat tillräckligt.

Även jag är bärälskare, och det var ingen slump att jag startade dieten 1 september. Nu finns inte längre några förföriska hallon, blåbär och vinbär att festa på, då är det desto lättare =) Gör mig gärna sällskap i det här projektet, jag vågar lova att magen blir plattare, tystare och snällare än någonsin tidigare!

Tack för att du delar med dig! Intressant att höra andras erfarenheter sådär mer i detalj. Nej, har inte provat RS pga att folk får biverkningarna förstoppning och gaser. Tror säkert det är utmärkt för den som har en obalanserad tjocktarmsflora, dvs magbakterier på rätt ställe men i fel sammansättning. Själv har jag förmodligen rätt sammansättning men på fel ställe... =P Jag vågar helt enkelt inte utsätta mig för något som skulle kunna få en lactulos-liknande effekt. Vill förtydliga att det blir likadant med alla former av komplexa kolhydrater (baljväxter, lök, kål, men även förtjockningsmedel i halvfabrikat, FOS etc.) Potatismjöl platsar väl i den kategorin. Orkar inte med fler episoder av sprängamagen-känsla. Jag har experimenterat tillräckligt.

Även jag är bärälskare, och det var ingen slump att jag startade dieten 1 september. Nu finns inte längre några förföriska hallon, blåbär och vinbär att festa på, då är det desto lättare =) Gör mig gärna sällskap i det här projektet, jag vågar lova att magen blir plattare, tystare och snällare än någonsin tidigare!

Låter som ett mirakel! Platt, tyst och snäll mage...ja, det vore nog något att ge sig på... Har redan tidigare försökt dra ner på alla mjölkprodukter utom smör. Reagerar tyvärr med illamående på kokosolja så jag har svårt att få i mig det...

Dåligt minne - har du skrivit i tråden hur du ska äta? Eller är det bara strikt kött, fisk, ägg och fett? Typ nolla kh...

Phsyliumfrön är inte fibrer, det är gellbildande.. dvs de binder vatten och funkar både mot hård som lös mage.

Finns lixom inte en chans att tarmbakterierna kan bryta ner hela Phsylliumfrön.

Det är joxet de har på ytan som bildar gellen och hindrar all nedbrytning.

Smärtan av IBS beror i de flesta fall av att tarmväggen är inflammerad.. och när gas bildas så töjs väggen ut och gör svinont.

Såå mer fibrer är sällan lösningen kortsiktigt.. utan att bli av med inflamationen och en återställning av tarmfloran.

Egentligen två olika saker.. varav att bli av med inflamationen är den första.

Phsyliumfrön är inte fibrer, det är gellbildande.. dvs de binder vatten och funkar både mot hård som lös mage.

Finns lixom inte en chans att tarmbakterierna kan bryta ner hela Phsylliumfrön.

Det är joxet de har på ytan som bildar gellen och hindrar all nedbrytning.

Smärtan av IBS beror i de flesta fall av att tarmväggen är inflammerad.. och när gas bildas så töjs väggen ut och gör svinont.

Såå mer fibrer är sällan lösningen kortsiktigt.. utan att bli av med inflamationen och en återställning av tarmfloran.

Egentligen två olika saker.. varav att bli av med inflamationen är den första.

Joo...jag vet också att psylliumfrön är hela och att jag egentligen inte borde reagera på dem...fast jag reagerar på fiberhusk... Men...eftersom jag reagerar på hela sesamfrön - borde ju egentligen vara detsamma, ett helt frö, så bär det mig emot att prova. Detsamma gäller ju linfrö och vad jag kan förstå även chiafrön, som också bildar ett slem...

Kanske får ta det under övervägande ändå...

• Like 1

Fiberhusk är som sagt krossade skall av Phsyllium.. de är nog kul att ha i bakning.. för de som inte lider av IBS!

Hela frön däremot är så gott som värdelösa i bakning.. såvida man inte har dem som utfyllnad.

De svarta lär bilda mer gel än de vita.. finns i vanliga mataffärer.

Reagerar man på hela Phsylliumfrön så är man antagligen allergisk mot dessa.

Hela linfrön är inte lika gellbildande men passerar oxå rätt igenom.. du vet.. vi är inte stora pälsklädda möss.

Är man inflammerad i tarmens epitel kan vilken som helst retning orsaka smärta.. man får välja sina duster!

• Like 1

Fiberhusk är som sagt krossade skall av Phsyllium.. de är nog kul att ha i bakning.. för de som inte lider av IBS!

Hela frön däremot är så gott som värdelösa i bakning.. såvida man inte har dem som utfyllnad.

De svarta lär bilda mer gel än de vita.. finns i vanliga mataffärer.

Reagerar man på hela Phsylliumfrön så är man antagligen allergisk mot dessa.

Hela linfrön är inte lika gellbildande men passerar oxå rätt igenom.. du vet.. vi är inte stora pälsklädda möss.

Är man inflammerad i tarmens epitel kan vilken som helst retning orsaka smärta.. man får välja sina duster!

Ja tål att tänkas på...

Får nog prova vid nåt lämpligt tillfälle när jag inte måste vara ute bland folk, ifall reaktionen skulle bli olämplig... B)

Fortsätter min strikta "maglagningsdiet". Går som på räls. Vaknar ofta lite uppblåst på morgonen, sedan går det lite gaser och efter det är hela dagen besvärsfri. Magen är platt som en pannkaka. Har oväntat bra ork till träning - kan kanske bero på att det alltid varit lite småjobbigt annars pga den svullna, onda magen? 

Skippar frukosten, dricker förmiddagskaffe och sedan lunch, idag två kokta ägg med några små klunkar oliv+mct oljeblandning. Middag blev stekt oxkind med extra smör. Måste se till att fixa mer buljong också, saknar den redan. Min andra blender på kort tid har pajat så nu är jag på jakt efter en kvalitativ stavmixer istället. Vad är livet utan fettkaffe och fettbuljong, liksom ;-) Magrare! Inte bra. 

Vad gäller nr 2 så drar jag inga förhastade slutsatser om förstoppning o.s.v. med tanke på hur förra veckan slutade. Självklart är det en stor omställning för tarmkanalen med en nästan helanimalisk diet. Antagligen måste jag vänta en månad eller så innan kan jag börja tolka tendenser åt ena eller andra hållet. Tills vidare gläds jag åt en markant förbättring i måendet. På alla plan!

• Like 4

Har börjat få som en konstig uppblåst känsla i magen. Är inte svullen men inte superplatt heller. Kommer just inga gaser. Ibland blurpar och kluckar det en hel del, men i övrigt är det lugnt och fint. Lite lätt illamående en stund efter middagen, snabbt övergående. Ingen nr 2 sedan i söndags.

Lunch: två lammkotletter och två ägg med mct+olivolja

kl 17 en kopp kaffe

Middag: kycklinglever med smör, två äggulor vispade med pyttelite honung.

kl 20 Rooiboste med färsk ingefära.

I och med detta kostupplägg har jag fått erfara de där ketossymtomen som jag bara läst om tidigare. Även om jag varit i optimal ketos även tidigare så är det först under dessa veckor som jag känt den där omtalade värmekänslan i kroppen - den kan nästan komma som ett slags vallning så att jag rent av känner mig svettig. Kan känna ett slags lättare yrsel också. Det är lite obehagligt tycker jag, men blir bättre iom att jag äter. Dock, när den där känslan kommer är jag som mest osugen på mat... Det är lurigt...

Gasbildning idag. Kan inte förstå vad den kommer sig av. Minimala mängden honung igår kväll? Har "fuskat" med den även andra dagar utan samma reaktion. Och det är verkligen så otroligt liten mängd - kanske 2 krm - så det kan väl inte göra nån skillnad? Kan rooiboste ge gaser? Eller har det betydelse att jag inte gjort nr 2 sedan söndagen? Kan man få gasbildning av proteiner? Fattar inte. Eller är det en s.k. die-off? Trodde det var lite hittepå. 

Kom gärna med teorier om ni har några! För jag begriper då inte...

Utan att veta så tror jag din gasbildning kan bero på "gammal skit". Visserligen så behöver man inte sågspån för att gå på toa men det är nog bra att göra det på regelbundna basis. Har du provat att överdosera kokosfett? Det ska ju ha laxerande verkan och är väl i övrigt riktigt bra för kroppen

Utan att veta så tror jag din gasbildning kan bero på "gammal skit". Visserligen så behöver man inte sågspån för att gå på toa men det är nog bra att göra det på regelbundna basis. Har du provat att överdosera kokosfett? Det ska ju ha laxerande verkan och är väl i övrigt riktigt bra för kroppen

Ja, så är det kanske. Dock hade jag diarré för knappt en vecka sedan, så då tänker jag att tarmen borde ha tömt sig.då. Och sedan två veckor tillbaka så har jag ju ätit 100 % nedbrytbar och absorberbar mat. Så då vet jag inte vad för gammal avföring det skulle vara, annat än döda tarmceller och tarmbakterier... Har ingen förstoppningskänsla än, som jag hade förra veckan. Men det kanske var förstoppningsdiarré jag hade. Ska öka på intaget av kokosfett och se vad som händer. Jag tror inte på det där som brukar benämnas tarmplack, detoxande och annat humbug, men kan inte låta bli att känna som om det det är nåt slags utrensning som sker nu. Igår var det gaser vilket är mycket mindre idag. Men idag blossade mitt mjälleksem upp istället... Det blir inget vindrickande denna helg pga detta. Men desto mera fett istället! =)

• Like 1

Kämpa på! Jag har liknande besvär, men kan äta lite mer grönsaker än vad du verkar klara av. Min kost liknar mer SCD/GAPS än strikt LCHF.

Ja, min diet är nåt slags ihopkok av strikt lchf och GAPS introdiet. Om det inte fungerar ska jag gå in i riktig GAPS intro men utan grönsakerna. Och funkar inte det ska jag börja med en massa antibakteriella naturmedel. Men det kan komma att bli en kostsam och krånglig historia så jag försöker med det billigare och lättare alternativet först.