soarora

Superstrikt mot magproblem

Recommended Posts

Jag har från och med 1 september bestämt mig för att ta tag i mina magproblem på allvar. Normal lchf med ovanjordgrönsaker, feta mejerier och frånvaro av spannmål och fullkorn har inte varit tillräckligt för att åtgärda min IBS - lchf har gjort livet uthärdligt, men jag har fortfarande mycket besvär. Symtomen är kronisk förstoppning och en gasbildning som kan vara mycket smärtsam och såklart socialt handikappande. Gasbildning uppstår för mig nästan oavsett vilka "snälla" grönsaker jag väljer, eller hur mycket jag kokar dem. Jag är ganska övertygad om att det handlar om SIBO, dvs överväxt av tarmfloran där den inte hör hemma, i tunntarmen. För de flesta resulterar detta i diarré, men kan även leda till oregelbundenhet eller förstoppning.

 

Så hur ska jag då lösa mitt problem, förhoppningsvis permanent? Jo, som ämnestiteln avslöjar, genom superstrikt lchf. Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur kombinerat med smör, kokosolja, hemmagjord majjo, ghi, olivolja etc. Jag kommer initialt att undvika alla mejerier utom smör tills förstoppningen är hävd och jag känner att magen är stabilt bättre. Sedan kommer jag att prova att introducera laktosfri superfet mejeri och se vad som händer. Funkar det inte backar jag. Efter mejeri ska jag försöka med grönsaker. Men innan jag provar något som helst utöver det superstrikta ska jag vara symtomfri vad gäller IBS.en.

 

Jag kommer dock att tillåta mig något glas rödvin till helgerna. Detta för att jag helt enkelt behöver någon form av belöning att se fram emot (och ja, den måste vara ätbar) samt att dieten måste vara genomförbar på sikt. Det får inte blir FÖR tråkigt för då kommer jag att ge upp.

 

I övrigt om mig: Jag är kvinna, 26 år gammal, 172 cm lång, väger 54,5 kg. Ovanstående kostupplägg kommer kanske leda till viktnedgång, men jag kommer träna samtidigt och hoppas på att bygga lite muskelmassa. Oavsett vad som sker med vikten så kommer jag att vara konsekvent med kosten - magproblemen är prio nr 1!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en tydlig plan, jag håller tummarna för att den ger din arma mage ro! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kommer gå ner i vikt. Är du orolig för det så räkna energin du får i dig i början så att du ligger på överskott, det borde i alla fall lindra en eventuell viktnedgång men du är rätt lätt i kroppen så snarare kommer du få lite muskler och kanske lägga på dig något kilo. Väger du saker så får du en uppfattning om volymer, men det kanske du redan har koll på. Förresten. Har du provat att käka en kombo (i t.ex. smoothie) av

 

Ingefära, citron, L-Glutamin, vitlök, kål - Jag lyssnade på en podcast om en snubbe som varit risig i tarmarna med symptom som depression etc. och han tipsade om dessa matvaror och tillskott som bra för tarmpaketet. Huruvida snubben hade IBS förtäljde inte historien. L-Glutamin är billigt. Annars: En strikt LCHF dämpar inflammationerna i kroppen.

 

Lycka till.

Glen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benbuljong! Jag skulle prioritera grönsaker före mejerier :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hur ska jag då lösa mitt problem, förhoppningsvis permanent? Jo, som ämnestiteln avslöjar, genom superstrikt lchf. Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur kombinerat med smör, kokosolja, hemmagjord majjo, ghi, olivolja etc. Jag kommer initialt att undvika alla mejerier utom smör tills förstoppningen är hävd och jag känner att magen är stabilt bättre. Sedan kommer jag att prova att introducera laktosfri superfet mejeri och se vad som händer. Funkar det inte backar jag. Efter mejeri ska jag försöka med grönsaker. Men innan jag provar något som helst utöver det superstrikta ska jag vara symtomfri vad gäller IBS.en.

 

Jag har IBS (självdiagnostiserad) och har gått på en del minor trots lågkolhydratskost (som förövrigt minskat mina besvär med 90%). Haft magproblem i ca 10 år och ätit lågkolhydratskost i 6 år. Trots det kan jag än idag få besvär, senast igår när jag åt tacopaj. Vet inte om det var den lilla mängd pofiber vi använde, den rivna osten eller jalapenon. Det jag vill komma till är att du antagligen kommer få besvär även trots den strikta kosten, men ge inte upp för det. Min sambo har också IBS och samma sak för henne. Ibland kan hon få problem av något hon aldrig tidigare mått dåligt av. Jag gissar att det är lite som om man äter många olika läkemedel. Var för sig ger dom inga biverkningar, men kombinerat kan det hända otrevliga saker. 

 

Många förespråkar kokosmjölk, men det ger mig problem när magen är i obalans. Du gör nog rätt i att skippa mejerier. Jag tål alla sorts mjukost och färskost, men hårdost går oftast bort. Jag gillar att använda crème fraiche och grädde i maten, men har på senare tid minskat på det och istället använt obscena mängder smör och lite rapsolja. Turkisk yoghurt går bra för mig i lagom mängd, men fil och mildare yoghurt ger blandade resultat.

 

Blomkål, broccoli och paprika verkar jag alltid tåla. Även rödbeta går bra, men inte morot. Du vet säkert redan att du ska ska äta rena livsmedel, speciellt när du äter ute. Undvik såser, mixar och blandningar. Jag har reagerat kraftigt på en köttfärslimpa. Var säkert inte mycket kött i den, utan antagligen ordentligt utblandad med stärkelse och vad vet jag... så var vaksam! :)

 

Störst problem får jag dock om jag äter för mycket. Vilket är lätt att göra om man börjar äta en större andel fett och fortsätter äta lika stora portioner som förr. Det lyckas jag fortfarande göra ibland och får ångra mig bittert.

 

Hoppas du hittar en bra balans i kosten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du kommer gå ner i vikt. Är du orolig för det så räkna energin du får i dig i början så att du ligger på överskott, det borde i alla fall lindra en eventuell viktnedgång men du är rätt lätt i kroppen så snarare kommer du få lite muskler och kanske lägga på dig något kilo. Väger du saker så får du en uppfattning om volymer, men det kanske du redan har koll på. Förresten. Har du provat att käka en kombo (i t.ex. smoothie) av

 

Ingefära, citron, L-Glutamin, vitlök, kål - Jag lyssnade på en podcast om en snubbe som varit risig i tarmarna med symptom som depression etc. och han tipsade om dessa matvaror och tillskott som bra för tarmpaketet. Huruvida snubben hade IBS förtäljde inte historien. L-Glutamin är billigt. Annars: En strikt LCHF dämpar inflammationerna i kroppen.

 

Lycka till.

Glen

Precis, jag hoppas hålla vikten med ordentligt med protein och bra fett. Jag har rätt bra koll utan vågen, men vill inte beräkna så mycket utan mer äta på känsla - tror kroppen vet bäst vad den behöver =)

Vitlök och vitkål är rena dynamiten mina gasbildande tarmar. Men jag tänker försöka göra vitlöksolja och sila bort själva löken så får jag smaken och den antibakteriella effekten utan några fibrer eller sockerarter.

L-glutamin ska jag absolut testa, har tänkt göra det länge nu. 

Citronvatten och ingefärste intas på regelbunden basis.

Har inga direkt inflammatoriska besvär men har införskaffat Eskimo-3 kapslar för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har IBS (självdiagnostiserad) och har gått på en del minor trots lågkolhydratskost (som förövrigt minskat mina besvär med 90%). Haft magproblem i ca 10 år och ätit lågkolhydratskost i 6 år. Trots det kan jag än idag få besvär, senast igår när jag åt tacopaj. Vet inte om det var den lilla mängd pofiber vi använde, den rivna osten eller jalapenon. Det jag vill komma till är att du antagligen kommer få besvär även trots den strikta kosten, men ge inte upp för det. Min sambo har också IBS och samma sak för henne. Ibland kan hon få problem av något hon aldrig tidigare mått dåligt av. Jag gissar att det är lite som om man äter många olika läkemedel. Var för sig ger dom inga biverkningar, men kombinerat kan det hända otrevliga saker. 

 

Många förespråkar kokosmjölk, men det ger mig problem när magen är i obalans. Du gör nog rätt i att skippa mejerier. Jag tål alla sorts mjukost och färskost, men hårdost går oftast bort. Jag gillar att använda crème fraiche och grädde i maten, men har på senare tid minskat på det och istället använt obscena mängder smör och lite rapsolja. Turkisk yoghurt går bra för mig i lagom mängd, men fil och mildare yoghurt ger blandade resultat.

 

Blomkål, broccoli och paprika verkar jag alltid tåla. Även rödbeta går bra, men inte morot. Du vet säkert redan att du ska ska äta rena livsmedel, speciellt när du äter ute. Undvik såser, mixar och blandningar. Jag har reagerat kraftigt på en köttfärslimpa. Var säkert inte mycket kött i den, utan antagligen ordentligt utblandad med stärkelse och vad vet jag... så var vaksam! :)

 

Störst problem får jag dock om jag äter för mycket. Vilket är lätt att göra om man börjar äta en större andel fett och fortsätter äta lika stora portioner som förr. Det lyckas jag fortfarande göra ibland och får ångra mig bittert.

 

Hoppas du hittar en bra balans i kosten!

Haha, "obscena mängder smör", där känner jag igen mig ;-)

Mja, balans och balans, känns inte så just nu, finns liksom inget lagom när det gäller att fixa min mage. Det är hardcore superstrikt som gäller och då fungerar det. Jag vet det eftersom jag provat detta upplägg tidigare men sedan alltför snart ramlat av banan. Och symtomen kommer tillbaka som ett brev på posten. Denna gång ska jag fullfölja tills magen är snäll, tyst och "inte finns". Jag märker redan en markant förbättring: platt, tyst och i det närmaste smärtfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kände en lite bitter smak i munnen och plötslig flushande värme i kroppen idag när jag satt på föreläsning. Jag har varit i sådär lagom ketos de senaste dagarna, ketostixen har visat stabilt rosa färg. Men pga smaksensationen tog jag nyss ett blodketonvärde som visade 5,5 mmol! Har aldrig någonsin haft sådan kraftig ketos. Känns varken bra eller dåligt i kroppen, men jag vill inte bli känd som hon som luktar konstigt, liksom. Vet inte vad jag ska göra med detta, riktigt.

Hur som helst så var det härligt att sitta på föreläsning utan minsta oro för att få gaser =D eller att magen skulle börja "prata" högt som den ibland gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benbuljong! Jag skulle prioritera grönsaker före mejerier :)

Ja absolut, jag är en buljongkokerska av stora mått! =) Jag brukar göra min egen variant av den berömda äggmjölken baserad på kött- eller benbuljong som jag mixar  med äggulor, kokosfett och lite ekologisk benmärg. Blir väldigt gott, mättande och extremt närande. Tillsätter ofta extra gelatin också. Hemmagjord buljong är svårslaget!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om kokosolja och vet inte om du använder dig av det redan. Det kan jag annars varmt rekommendera, den har haft mycket god effekt på alla som har börjat med det. Den är naturligt inflammationshämmande och jag har blivit av med alla mina magbesvär typ magkatarr, omväxlande trög mage och mycket lös. Min mans gasverk till mage utgör inte längre något klimathot :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om kokosolja och vet inte om du använder dig av det redan. Det kan jag annars varmt rekommendera, den har haft mycket god effekt på alla som har börjat med det. Den är naturligt inflammationshämmande och jag har blivit av med alla mina magbesvär typ magkatarr, omväxlande trög mage och mycket lös. Min mans gasverk till mage utgör inte längre något klimathot :)

Jodå, jag nämnde kokosoljan ovan =) Den är lika viktig som smöret i mitt kök! Men jag har inte fått nån direkt effekt av den mer än illamående i början när jag var ovan och numera en skön mättnad och energi. Har dock beställt mct-olja som är ett koncentrat av det bästa i kokosoljan. Ska rapportera här vilken effekt den har ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon frisk person i din närhet? Något som dyker upp oftare och oftare i tarm- och mikroflorasammanhang verkar vara avföringstransplantation.

 

Verkar ganska lätt (men kanske inte supertrevligt) att göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon frisk person i din närhet? Något som dyker upp oftare och oftare i tarm- och mikroflorasammanhang verkar vara avföringstransplantation.

 

Verkar ganska lätt (men kanske inte supertrevligt) att göra själv.

Jag har tänkt tanken. Men den känns ganska avlägsen. Det får bli det absolut sista jag ger mig på. Alla behandlingar som finns mot SIBO är bara tillfälliga lösningar - det är jag själv och mina matval varje dag som måste göra jobbet. Och nu är jag äntligen på banan på allvar. Jag är redan av med 80% av gasbildningen. Förväntar mig att lösa förstoppningsproblemen också vad det lider. Tålamod och konsekvens är mitt motto nu, jag vägrar ge mig den här gången, det får ta den tid det tar. Men om läget är oförändrat om sådär en tre månader, då ska jag börja fördjupa mig i möjligheten till en transplantation. Troligast är nog att mitt dietupplägg kommer göra mig helt symtomfri så länge jag håller mig till det, men att IBS:en kommer tillbaka så fort jag gör avsteg. Alltså: mest troligt måste jag äta så här resten av livet om jag vill må bra. Men det är ok isf, Det är ingen dödsdom =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen avföring sedan i tisdags morse. Känns inte bra i magen, stränar i slutet av tjocktarmen och känner att det byggs på med fekalier därinne. Antagligen för mkt protein i förhållande till fettmängd. Imorgon blir det lavemang om morgonkaffet inte ger resultat. Avskyr förstoppningskänslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fettkaffe som morgonkaffe, en stor balja, och lååång stillsam frukost, då får jag fart på min mage.

Funkar ju bara på helgen förstås...

 

Reagerar också på många grönsaker, avocado är en av dem som fungerar bra.
Borde också försöka skärpa till mig, men mellan varven så återfaller jag till mejerier, även om jag vet att jag mår bäst utan...

 

Just nu är magen helt i uppror i allafall, pga hosta/halsont med intag av sockerfria halstabletter. Jisses vilket liv det blir i magen då och gaserna är inte att leka med! B)

Förhoppningsvis snart bra, då får det bli ordning på torpet igen! (IBS i större delen av mitt liv...så gott som besvärsfri på LCHF)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frukost medfettkaffe och chiagröt kanske?

Jag är ett fan av fettkaffet, dock endast med kokosfett inmixat, inget smör, det smakar apa tycker jag oavsett salt eller osalt.

Chiagröt går bort eftersom jag utesluter allt med fibrer. Allt utom det grumliga i citronvattnet - det är för svårt att sila bort. Det funkar ypperligt bra för att bli kvitt gasbildningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att jag såg en video med Margareta Lundström som hade haft långvariga besvär med förstoppning och frågade Skaldeman om råd. Han dundrade: "Ät mer fett!" Hon harju varit hjälpt av fettkaffet och även minskade proteinmängder och därmed kommer "morgontidningen" punktligt varje dag. Tror många av oss lchf-are inte är i närheten av det optimala fettintaget, fettskrämda eller ej. Och dessutom - även om vi inte köttfrossar enligt nidbilden i media, så är det nog ofta så att vi överkonsumerar på proteinet.

Imorse drack jag egenkokt buljong mixad med gelatin, ägg, kokosfett, smör och benmärg. En superfet vitaminbomb! Ohungrig fram på kvällskvisten. Då fick jag för mig att så här lite protein kan jag ju inte leva på. Åt tre kokta ägg och 250 g torsk, visserligen med en massa smör, men nu känner jag mig lite övermätt. Med min nätta kroppshydda behöver jag nog inte lassa på med proteinmängderna, och sannolikt blir det bättre fart på tarmarna som en bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen avföring sedan i tisdags morse. Känns inte bra i magen, stränar i slutet av tjocktarmen och känner att det byggs på med fekalier därinne. Antagligen för mkt protein i förhållande till fettmängd. Imorgon blir det lavemang om morgonkaffet inte ger resultat. Avskyr förstoppningskänslan.

 

Jag har själv alltid haft en tendens att bli hård i magen då och då, speciellt på resande fot. En burk katrinplommonpuré (finns i barnmatshyllan) brukar få effekt rätt snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen avföring sedan i tisdags morse. Känns inte bra i magen, stränar i slutet av tjocktarmen och känner att det byggs på med fekalier därinne. Antagligen för mkt protein i förhållande till fettmängd. Imorgon blir det lavemang om morgonkaffet inte ger resultat. Avskyr förstoppningskänslan.

 

Har du provat psyllium (loppfrö) mot förstoppning? Man låter dem stå i vatten och dricker dem sen hela.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv alltid haft en tendens att bli hård i magen då och då, speciellt på resande fot. En burk katrinplommonpuré (finns i barnmatshyllan) brukar få effekt rätt snart.

Har provat plommonprodukter tidigare och det gör jag inte om! Den alldeles oerhörda gasbildning och smärtor det orsakade var faktiskt nästan det värsta jag varit med om, trodde magen skulle sprängas. Jag lider av SIBO vilket innebär att jag inte tål fibrer öht. Den här tråden handlar om att bota mig själv - fibrer är alltså helt uteslutet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat psyllium (loppfrö) mot förstoppning? Man låter dem stå i vatten och dricker dem sen hela.  

Fibrer är uteslutet, se tidigare svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benbuljong! Jag skulle prioritera grönsaker före mejerier :)

Det skulle jag med, om det inte var så att mitt största problem är fibrer i alla former. Allt som kan bli till mat för tarmbakterierna är jag extremt försiktig med. Tanken är liksom att svälta ihjäl dem ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fibrer är uteslutet, se tidigare svar.

Du skulle kunna testa med Magnesiumoxid, det är den magnesiumsort vi sämst tar upp i tarmen och fungerar bäst som Laxermedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag med, om det inte var så att mitt största problem är fibrer i alla former. Allt som kan bli till mat för tarmbakterierna är jag extremt försiktig med. Tanken är liksom att svälta ihjäl dem ;-)

 

Jag fattar men näringen är också viktig och utan grönsaker missadu vissa vitaminer/mineraler. Ofta brukar man säga att man svälter vissa tarmbakterier genom att undvika äta stärkelserik mat (potatis, rotfrukter etc). Det finns många grönsaker som är stärkelsefattiga. Fibrer i grönsaker ska hjälpa tarmfloran. Men klart du måste vara försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.